بنر هدر

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

یاسوج مرکز استان کهکیلویه و بویراحمد با جاذبه های گردشگری فراوان در فصل پاییز شگفتی های طبیعت را بیشتر نمایش می دهد و مسافرات زیادی را در سال جذب میکند . در این مطلب به معرفی جاهای معروف و دیدنی یاسوج میپردازیم و امیدواریم از سفر خود لذت ببرید .

چشمه بلقیس یاسوج (دهدشت)

باغ چشمه بلقیس چرام کهگیلویه گستره ای پردرخت است که در آغوش حصارهای کوتاه سنگی جای گرفته است. باغی است در دره ای پیر که بیدهای مجنون را درون و گرداگرد خود سال هاست با زیبایی خویش حیران کرده است. بوی نشای شالیزارها، چرام را دربر گرفته است و روستای کوچک قنبرآباد در کنار کشتزارها رخ می نمایاند. جاده پیچ در پیچ ما را به باغ بزرگ و زیبای چشمه بلقیس می رساند. باغ بزرگ بر تپه و در قلب چشمه خروشان بلقیس قرار دارد. درختان سرو، انار، لیموترش و شیرین، سیب، بید مجنون، انگور و نخل‌های تزئینی و گیاهان متنوع دیگر، مجموعه پیچیده و شگفت انگیزی را فراهم آورده که آدمی را به این فکر وا می دارد که سازنده آن از تمام نقاط، نقبی به گیاهان زده است. دهانه کوه شمالی در چرام، پذیرای باغ پر از نخلی است که چشمه بلقیس را در جویبارهای مشبک و با اصول معماری جالب توجه در خود دارد. نهرها پس ازگذر از جای جای باغ و تراوش خنکای خود به گردشگران، به استخری به وسعت ۱۰ متر و ارتفاع ۱‎/۵ متر می ریزد. نهرهای بزرگ با معماری سنتی خاص و پس از ریزش در استخر، دشت پر عطش چرام را سیراب می کند. باغچه ای به شعاع ۴ متر در درون حوض آب، نشان از هنرمندانه‌ترین صنعت ساخت بشر است. هیچ مسافری دلزده نمی شود و چرامی ها، خود بیش از سایرین هوای پاک و مهربان چشمه بلقیس افسونگر را به شش‌ها فرو می برند. امروز چشمه بلقیس کهگیلویه با قدم هایی استوار و وفادار به وطن خود، میزبان هزاران گردشگر است که امید است با دست هایی پر از سبد هوای پاک و روحی پرطراوت به سرپناه خود برگردند. چشمه بلقیس ۳۸ هزار و ۹۶۰ مترمربع وسعت دارد و به گفته اهالی منطقه در اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی توسط زنی به نام بلقیس احداث شده است. باغ فعلی چشمه بلقیس در اوایل دوره پهلوی احداث شده است.این مکان در روزهای خوب سال پذیرای میهمانان از استانهای خوزستان و فارس و بوشهر می باشد.

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

یاسوج شهری در جنوب غربی ایران است که در گذشته ییلاق دولت بزرگ عیلام بوده است. از دوران برنز، زندگی در این منطقه جریان داشته و اکتشافات باستان‌شناسان در تپه‌ی شهدا، گواه بر این ادعا است.در معنی لغوی یاسوج باید گفت که یاسج.[سِ] و [سُ] (اِ) تیر پیکان دار و بعضی گفته اند تیریست که پادشاه نام خود رو بر آن نویسند و یاسچ[سُ] هم آمده است.بر گرفته از فرهنگ لغت دهخدا چنانچه در ادبیات مانیز آمده :

دست بدار از سر بیچارگان تا نخوری یاسج غمخوارگان (نظامی)

اکنون چرا این منطقه به این نام است شاید این اسم به زمان کیخسرو و نشیمن کردن او در تلخسرو (چهار کیلومتری یاسوج) و رفتن به دنا بازگردد.

آب و هوای این شهر معتدل متمایل به سرد است و در بهار ، تابستان و پاییز می‌تواند مقصد مناسبی برای سفر در آب و هوای نسبتا خنک باشد. در ورودی این شهر با تابلویی مواجه می‌شوید که نوشته «به شهر آبشارهای خروشان خوش آمدید» که نوید سفری دلپذیر با گشت و گذار در طبیعتی بکر و بی‌نظیر را به شما می‌دهد. یاسوج دیدنی‌های بسیاری (چه تاریخی و چه طبیعی) دارد که در ادامه‌ی مقاله آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

پارک کوهستان یاسوج

پارک کوهستان یاسوج پارک بسیار بزرگی است که در حاشیه‌ی جاده‌ی یاسوج به اقلید قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر محسوب می‌شود. از بالای این پارک چشم‌انداز و نمای کلی زیبایی از شهر یاسوج را خواهید دید.

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

پیست اسکی کاکان

پیست اسکی کاکان در دامنه‌های رشته‌کوه زاگرس و قله‌ی دنا، در ۱۸ کیلومتری یاسوج و در نزدیکی روستای کاکان قرار دارد. این پیست اسکی با ارتفاعی حدود ۲۶۰۰ متر، ۶۰۰ متر طول مفید و ۱۵۰ متر عرض دارد. این پیست با ۳ تله اسکی بشقابی، رستوران و اقامتگاه میزبان علاقه‌مندان و گردشگران است. از پیست اسکی کاکان، به عنوان یکی از زیباترین پیست‌های اسکی کشور یاد می‌شود که در سالل ۱۳۷۳، با نصب یک دستگاه بالابر افتتاح شد. تا سال ۱۳۸۴، سه تله اسکی که شامل یک دستگاه بالابر برای اسکی‌بازار مبتدی و ۲ دستگاه بالابر برای اسکی‌بازان حرفه‌ای بود، بر امکانات این پیست افزوده شد.
بنا به طرح‌های ارائه‌ی شده از سوی دولت، قرار است در این پیست، تله کابین آبشار احداث شود. کسانی که به اسکی علاقمندند، می‌توانند از اوایل دی تا اواخر اسفند ماه، از این پیست اسکی استفاده کنند. در زمستان، گاهی بارش برف در این محل به قدری زیاد است که ارتفاع آن به ۳ متر می‌رسد. پیست اسکی کاکان همچنین دارای پیست کوب است. در زمستان این پیست اسکی، به دلیل واقع شدن در ارتفاعات دنا و نزدیکی به استان‌های گرم جنوبی کشور، به یکی از گردشگرپذیرترین اماکن تفریحی تبدیل می‌شود. به علت شرایط اقلیمی و بارش برف زیاد، این پیست در ۵ الی ۶ ماه از سال پوشیده از برف است و در روزهای تعطیل مقصد سفر و تفریح اهالی مردم به ویژه از استان‌های اصفهان، فارس و خوزستان است که برای اسکی و استفاده از تله اسکی به یاسوج می‌آیند.

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

آبشار یاسوج

آب آبشار یاسوج از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد.آبشار یاسوج یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری یاسوج است که در فاصله‌ی دو کیلومتری از مرکز شهر، در شمال یاسوج قرار دارد. آب این آبشار ۱۰ متری، از دل کوه‌های زاگرس سرچشمه گرفته و منظره‌ای بسیار زیبا خلق می‌کند. اطراف این آبشار پر از نهرهای آب به شکلی مارپیچ، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز و پر از گل است که هر طبیعت‌دوستی را عاشق خود می‌کند. گردشگران اغلب در فصل بهار، تابستان و پاییز برای بهره‌مندی از زیبایی‌های این آبشار و منطقه‌ی اطراف آن، عازم یاسوج می‌شوند.

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

تنگ تامرادی

تنگ تامرادی در ۵۵ کیلومتری غرب یاسوج، در جاده‌ی یاسوج-سپیدار قرار دارد. در تنگ تامرادی طبیعتی بکر و بی‌نظیر با آبشارهای زیبا قرار دارد که هر گردشگری را مجاب می‌کند که سختی سفر به این منطقه را به جان بخرد و حداقل چند ساعتی، میهمان آرامش و زیبایی طبیعت آن باشد. در گذشته دسترسی یه تنگ تامرادی و روستای آن، سخت بود اما امروزه با جاده‌سازی، کمی آسان‌تر شده است. به دلیل حضور یکی از طایفه‌های بزرگ ایل بویراحمد به نام تامرادی، نام این تنگه را تامرادی گذاشته‌اند. در فصل بهار و تابستان، این تنگه آب و هوایی بسیار مطلوب دارد و علاوه بر زیبایی‌های طبیعی آن، می‌تواند مقصد مناسبی برای فرار از گرمای تابستان باشد.برخی از این غارها، محل آشیانه‌ی پرندگانی همچون پرستو است.
در این تنگه، ۴ آبشار وجود دارد که آن‌ها بین ۸ تا ۱۵ متر متغیر است و یکی از دلایل اصلی زیبایی طبیعت منطقه به شمار می‌روند. البته در این منطقه آبشاری به طول ۵۰ متر هم وجود دارد که دسترسی به آن بسیار دشوار است و می‌توان آن را از کنار جاده تماشا کرد. در کنار غارها که به گذرگاه آب تبدیل شده‌اند، حوضچه‌هایی قرار دارد که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است. برخی از این غارها، محل آشیانه‌ی پرندگانی همچون پرستو است. جنگل‌های بلوط و طبیعت سرسبز اطراف، تنگ تامرادی را به بهشتی خفته در سرزمین‌مان تبدیل کرده که شاید بسیاری از وجود آن بی‌خبرند. اطراف این تنگه را کوه‌های زرآور و ساورز فرا گرفته که زیستگاه حیواناتی همچون کبک، سنجاب و حتی خرس است. در ورودی تنگه و در مجاورت روستای حسین‌آباد، مقبره و آثاری به جا مانده از دوران هخامنشی هم دیده می‌شود.

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

دریاچه کوه گل

کوه گل در منطقه‌ی کوهستانی دنا، در ۳۲ کیلومتری یاسوج و ۸ کیلومتری شهر سی‌سخت قرار دارد. در این ناحیه دریاچه‌های متعددی وجود دارد که فصلی هستند و در اواخر زمستان تا اوایل بهار، بر اثر بارش باران و ذوب شدن برف‌های ارتفاعات دنا به وجود آمده و در اواخر تابستان تقریبا خشک می‌شوند. دریاچه‌ی کوه گل یکی از زیباترین دریاچه‌های این منطقه است که مساحتی حدود نیم هکتار دارد و عمق آن ۱۵ متر است.
در اطراف این دریاچه گیاهانی همچون قارچ کوهی، چویل، بابونه، نعناع کوهی، ریواس، جاشیر و پونه‌ی کوهی می‌روید و رنگ و بوی خاصی به این منطقه می‌بخشد. همانطور که از نام این مکان پیدا است، اینجا پر از گل‌های زیبا و رنگ به رنگ است که هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند. در سفر به تنگ کوه گل، بازدید از دشت لاله‌های واژگون را از دست ندهید.

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

دره المون یاسوج

دره‌ی المون در ۵۰ کیلومتری جاده‌ی یاسوج به سمت نورآباد قرار دارد که برای رسیدن به آن باید از روستاهای چهارطاق، دشت و امیرایوب گذر کنید. این منطقه‌ی کوهستانی، منابع آب فراوان، چشم‌اندازی بسیار زیبا و طبیعتی شگفت‌انگیز دارد. در بهار و تابستان سری به این منطقه بزنید و از آب و هوای مطبوع و آب گوارا و شفاف آن بهره‌مند شوید. این منطقه از نظر طبیعت و اکوتوریسم، یکی از مهم‌ترین مقاصد استان کهکیلویه و بویراحمد است. رودخانه و آبراهه‌های متعدد، رویش لاله‌های واژگون در کناره‌های دره و جنگل‌های بلوط، دره‌ی المون را به منطقه‌ای بسیار زیبا چشم‌نواز تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

تنگ مهریان

تنگ مهریان در روستای مهریان در نزدیکی یاسوج قرار دارد. این جاذبه در جاده‌ی منتهی به اقلید و آبشار مارگون واقع شده و پر از درختان چنار، بلوط، گردو، بنه، بادام، انگور وحشی، بنه، سپیدار و زالزالک است. در این منطقه همچنین تنگه‌ی کوچک‌تری با نام دوآب وجود دارد که آب چشمه‌های رشته‌کوه دنا و چشمه‌های منطقه‌ی کاکان در آن به یکدیگر رسیده و یکپارچه می‌شوند. در نزدیکی این تنگه، امامزاده‌ای به نام امامزاده شاه حسن قرار دارد که می‌توانید به آنجا هم سری بزنید.
در زمستان‌ها روی صخره‌ی مقابل بارگاه امامزاده حسن قطعه‌ی یخی بزرگ تشکیل می‌شود و این توده، در روز شصتم از زمستان شکسته می‌شود و در روز هفتادم (حدود دهم اسفند) با صدایی که کیلومترها شنیده می‌وشد، از صخره فرو می‌ریزد که به سان مژده‌ای برای آمدن بهار است. آب رودخانه‌ی مهریان بسیار زلال و شفاف است و بخشی از آن، از چشمه‌های تنگ به نام کبوتری سرچشمه می‌گیرد و بعد از پیوستن به رودخانه‌ی بشار یاسوج، به رودخانه‌ی کارون می‌ریزد.

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

تنگ گنجه ای

در این منطقه چندین چشمه‌ی آب جریان دارد که سرچشمه‌ی همه‌ی آن‌ها در کوه دنا است.
تنگ گنجه‌ای در ۱۳ کیلومتری یاسوج، در مسیر یاسوج به سی‌سخت قرار دارد. در بین دره، رودخانه‌ای وجود دارد و مناطق اطراف آن، پوشیده از درختان چنار و بلوط است که ترکیب این دو طبیعتی فوق‌العاده زیبا خلق کرده است. در این منطقه چندین چشمه‌ی آب جریان دارد که سرچشمه‌ی همه‌ی آن‌ها در کوه دنا است. آب و های این منطقه، تنگ گنجه‌ای را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری یاسوج تبدیل کرده است. لازم به ذکر است که در این منطقه اردوگاه تفریحی و امکانات اقامتی کوتاه‌مدت برای گردشگران فراهم شده است و به همین علت در فصل بهار و تابستان، افراد زیادی برای گذراندن تعطیلات عازم این منطقه می‌شوند.

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

تل خسروی یاسوج

تل خسرو متعلق به قبل از دوران هخامنشیان است.در متون جغرافیایی قدیم، از محل فعلی یاسوج به عنوان «تل خسروی» یاد شده است. به این منطقه، تل خسرو هم می‌گویند. امروزه تل خسرو در جنوب شهر یاسوج قرار دارد و بنا به گفته‌های مردم محلی، کیخسرو کاخی روی این تل بنا کرده بود که پرفسور گاوبه(Professor Heinz Gaube)، آثار آن را به شکل عمارتی به همراه آجرهای زرد چهارگوش و آجرهای سرخ (از نوع آجرهای پل علیایی بهبهان) مشاهده کرده و عقیده دارد این بنا متعلق به پیش از دوران هخامنشیان است و گفته می‌شود بیش از ۲ هزار سال قدمت دارد.

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

موزه یاسوج

موزه‌ی یاسوج در ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۸۲ با مساحتی حدود ۱۵۰ متر مربع افتتاح شد. این موزه در طبقه‌ی دوم اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهکیلویه و بویراحمد قرار دارد. در این موزه آثار باستانی که از کاوش‌های باستان‌شناختی به دست آمده‌اند، به نمایش گذاشته شده است. این آثار به سه دوره‌ی باستان‌شناسی پیش از تاریخ، دوره‌های تاریخی و دوره‌های اسلامی تعلق دارند. گفته می‌شود قدمت این اشیا به نیمه‌ی دوم هزاره‌ی دوم و هزاره‌ی اول قبل از میلاد می‌رسد. موزه یاسوج از برجسته‌ترین موزه‌های بومی محلی کشور است.

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

امامزاده عبدالله

امامزاده عبدالله در روستایی نزدیک یاسوج به نام نقاره‌خانه قرار دارد و اطراف آن پر از مزارهایی است که بسیاری از آن‌ها قدمت بسیار زیادی دارد. بر روی سنگ قبرهای اطراف این امامزاده، نقوشی حجاری شده و امروزه هم قابل مشاهده است. این نقوش تصویر سواران شمشیر به دست در حال رزم با شیر و گاو و دیگر نمادهایی مثل ستاره‌های چندپر،خورشید و اسلحه‌های سرد و گرم است. خطوطی که روی این مزارها به کار گرفته شده، اغلب فارسی و عربی است. گفته می‌شود که امامزاده عبدالله، فرزند امامزاده شاهزاده فرج‌الله است که بقعه آن در دامنه جنوب شرقی آبشار ياسوج قرار دارد.

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

دریاچه سد شاه قاسم

دریاچه سد شاه قاسم در ۵ کیلومتری جنوب یاسوج قرار دارد و با ترکیب با جنگل‌های بلوط اطراف آن، منظره‌ای بی‌نظیر خلق کرده است. در اطراف این منطقه، چندین امامزاده از جمله امامزاده شاه قاسم، شاه مختار، شاه عبدالله، شاه فرج الله و … قرار دارد.

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

پارک ساحلی رود بشار

پارک ساحلی رود بشار بزرگترین پارک یاسوج است.پارک ساحلی رود بشار در ورودی شهر یاسوج قرار دارد و با ۱۴ هکتار مساحت، بزرگ‌ترین پارک این شهر است. اگر به یاسوج سفر کردید، این پارک می‌تواند محل مناسبی برای اطراق شما باشد. فضای سرسبز پارک در کنار رود بشار، فضای دل‌انگیزی ایجاد کرده و از اینجا می‌توانید نمایی زیبا بر شهر داشته باشید. همچنین در این پارک امکان قایق‌سواری وجود دارد و می‌توانید این تفریح را به تجربیات سفر خود به یاسوج اضافه کنید.

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

تل مهره‌ ای

تل مهره‌ای در یک کیلومتری شرق روستای سقاوه یاسوج قرار دارد و یکی از تپه‌های ماقبل تاریخ در استان کهکیلویه و بیراحمد است که قدمت آن به هزاره‌ی سوم و چهارم قبل از میلاد می‌رسد.

آب نهر یاسوج

آب نهر در چشمه آب نهر کاکان ، بانگ و خروش چشمه ها و آب ها بر دامنه و شیب این منطقه شنیدن ترنم این منطقه است . چشمه آب نهر رودخانه کوچکی است که از دل سنگ ها شکوفا شده و بر دامن سرسبز جاری شده است . آب چشمه بسیار خنک و گوارا است که آب زندگانی رنگ و بویی از این چشمه را دارد. چشمه آب نهر جزو مناظر زیبا و تفریحی استان به شمار می رود که در تقویم گردشگران از جایگاه خوبی برخوردار است.فاصله تا شهر سی سخت 17 کیلومتر

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

دریاچه مورزرد

مردم محلی به دریاچه مورزرد، «برم (برکه) دلی بو» می‌گویند. این دریاچه در ۱۳۵ کیلومتری شمال غرب یاسوج و در ارتفاع ۲۱۸۰ متری از سطح دریا قرار دارد. طول این دریاچه ۲ کیلومتر، عرض‌اش ۱ کیلومتر و عمق آن بین ۷ تا ۱۴ متر متغیر است. چشمه‌ها و روان‌آب‌های سطحی، آب این دریاچه را تامین می‌کنند. در دریاچه‌ی مورزرد، می‌توانید ماهی کپور معمولی، قورباغه، مار آبی، مارماهی، لاک‌پشت و خرچنگ پیدا کنید. همچنین پرندگان آبی مثل مرغ ماهی‌خوار، اردک و غاز نیز دیده می‌شود.

جاهای دیدنی یاسوج در پاییز

روستای کریک

روستاي کریک از توابع بخش مرکزي شهرستان دنا، با مختصات جغرافیایی 51 درجه و 25 دقیقه طول شرقی و 30 درجه و 48 دقیقه عرض شمالی، در 15 کیلومتري جنوب غربی سیسخت و 25 کیلومتري یاسوج قرار گرفته است. این روستا از اطراف به ارتفاعات بلند دنا محدود میشود. روستاي کوهستانی کریک، در حدود 1700 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. آب و هواي این روستا، در فصول بهار، تابستان و پاییز ملایم و مطبوع و در زمستان سرد و خشک است . رودخانه کریک از میان روستا عبور میکند و بر طراوت و شادابی فضاي روستا میافزاید . روستاي کریک یکی از قدیمیترین روستاهاي شهرستان دنا به شمار میرود. یکجانشینی در این منطقه ، به دوران قبل از مهاجرت آریاییها به فلات ایران مربوط است. عبور شاهراه سلطنتی هخامنشی از 15 کیلومتري کریک، سبب رونق تجارت و رفت و آمد بیشتر در این ناحیه شده است. بیشتر درآمد مردم این روستا از فعالیتهاي زراعی، دامداري و باغداري تأمین میشود . گروهی از مردم روستا در بخش خدمات و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. روستاي کریک در یک ناحیۀ کوهستانی، بر روي شیب ملایمی استقرار یافته است و بافت مسکونی متراکم دارد. اکثر خانه هاي این روستا عموماً یک طبقه و با دیوارهاي ضخیم ساخته شدهاند . در بافت قدیمی روستا واحدهاي مسکونی دو طبقه و کوچک نیز وجود دارد. مصالح به کار رفته در ساخت خانههاي قدیمی چوب ، خشت و گل ٤٣ است. روستاي خوش آب و هواي کریک که در میان دره باصفاي کریک و در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی و زیباي سیسخت واقع شده است، یکی از مسیرهاي صعود به قله دنا محسوب میشود. از جمله جاذبه هاي مذهبی و تاریخی این روستا میتوان به آرامگاه امامزاده عسگر و امامزاده اسحاق اشاره داشت. صنایع دستی روستاي کریک مشتمل بر انواع قالی و گلیم با طرحها و نقوش زیبا است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید