بنر هدر

آشنایی با نکات مهم تاکسی گرفتن در استانبول

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

در هر کشوری استفاده از تاکسی راحت ترین راه برای گردش است . در استانبول هم استفاده از تاکسی در طی سفر به ما کمک شایانی خواهد کرد. تاکسی ها در استانبول شب و روز کار می کنند، چهارنفر را سوار می کنند ، و نسبت به شهرهای اروپائی ارزان تر هستند و می توان آن ها را به راحتی در خیابان یا در ایستگاه های تاکسی یافت.

به خاطر تمام این  دلایل  تاکسی گرفتن در استانبول کار بسیار راحتی است و اگر شما یک گروه ۴ نفره هستید ، هزینه شما حتی ارزان تر از اتوبوس یا  تراموا خواهد شد. در هر صورت اگر شما تاکسی گرفتن در استانبول را برای حمل و نقل انتخاب کردید ، نکاتی که در ادامه این متن از جاذبه ها شما را راهنمایی خواهد کرد.

آشنایی با نکات مهم تاکسی گرفتن در استانبول

فقط از تاکسی های رسمی استفاده کنید

در استانبول فقط سوار تاکسی های رسمی شهر شوید. آن ها به رنگ زرد روشن هستند و روی سقف آن ها، علامتی با واژه taksion یا taxi دیده می شود. علاوه بر آن، پلاک تاکسی (و در برخی مواقع، لوگوی شرکت) باید روی درهای جلو و سقف دیده شود. مهمترین مورد هم این است که همه تاکسی های رسمی، تاکسیمتر دارند. نکات گوناگونی در رابطه با تاکسیمتر وجود دارد، مثلا اینکه شما مطمئن هستید هزینه ای که بابت مسیر از شما دریافت خواهد شد، هزینه اصلی ثبت شده در استانبول است.

اگر ماشینی تاکسیمتر نداشت ، سوار نشوید

همیشه به راننده اصرار کنید که تاکسیمتر را روشن کند. برخی از راننده ها (به ندرت) شاید بگویند که تاکسی متر خراب است یا بگویند که بدون روشن کردن آن، ارزان تر خواهد شد. در چنین شرایطی اصلا قبول نکنید، به راحتی از ماشین پیاده شده و به دنبال تاکسی دیگری باشید. اگر هم وسط راه راننده تاکسیمتر را خاموش کرده و به اعتراض شما توجهی نکرد، با آوردن کلمه پلیس سریع نظرش عوض خواهد شد.

آشنایی با نکات مهم تاکسی گرفتن در استانبول

تاکسیمتر را پیدا کنید

با اینکه در بیشتر کشورها تاکسیمتر به گونه ای نصب می شود که برای مسافر قابل دیدن باشد، اما در تاکسی های موجود در استانبول، این وسیله پشت جعبه دنده قرار گرفته که شاید به راحتی نتوانید آن را ببینید، مخصوصا اگر صندلی عقب نشسته باشید. خود مردم محلی استانبول معمولا رفلکس آن را در پنجره صندلی جلو می بینند. اما از آنجایی که شاید نتوانید رقم برعکس شده (مثل آینه) را بخوانید، بهتر است اول که سوار شدید نقطه شروع را ببینید و اگر مسیرتان طولانی است، هر چند دقیقه یک بار آن را بررسی کنید. این کار بی احترامی محسوب نمی شود، برعکس احترام او را به خاطر بلد بودن راه و چاه کسب می کنید.

نرخ روز و شب متفاوت است

زمانی که وارد تاکسی می شوید، یک نرخ پایه نمایان خواهد شد. بعد از آن، هر ۴۰۰ متر یک بار به این نرخ اضافه می شود. قیمت های زیر (به تاریخ امروز، ۲۴ مرداد ۹۷) هزینه تاکسی گرفتن در استانبول است:

نرخ پایه:۹۵ لیرهر کیلومتر اضافه: اضافه شدن ۸۳ لیردر صورت ترافیک: اضافه شدن ۳۰/. یا یک سوم لیر به ازای هر دقیقه

در نظر بگیرید که قیمت های روز و شب تاکسی در استانبول فرقی نمی کند پس اگر شخصی ادعا کرد که چون شب است، هزینه بیشتری باید بپردازید، قبول نکنید.

آشنایی با نکات مهم تاکسی گرفتن در استانبول

به لیر پرداخت کنید

همیشه سعی کنید که لیر ترکیه داشته باشید زیرا در صورتی که هزینه آن را بخواهید با دلار یا یورو بدهید، نرخ بالایی را به شما پیشنهاد می کنند.

کمربند ایمنی را ببنید

با اینکه در ترکیه قوانین رانندگی روز به روز سخت تر می شود اما هنوز هم رانندگانی مشاهده می شوند که اصلا خوب رانندگی نمی کنند. برخی از راننده های تاکسی که جزو آن ها هستند نیز در شهر وجود دارد که پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از هرگونه اتفاقی، کمربند ایمنی خود را ببندید.

سعی کنید پول خرد داشته باشید

گاهی در استانبول ممکن است در صورتی که مثلا یک اسکناس ۵۰ لیره به راننده بدهید او ادعا کند که به او ۵ لیره داده است و یا بگوید که پول خرد ندارد و شما مجبور شوید که هزینه بیشتری پرداخت کنید.

آشنایی با نکات مهم تاکسی گرفتن در استانبول

از گوگل مپ استفاده کنید

زمانی که می خواهید از نقطه ای به نقطه دیگری بروید بهتر است که گوگل مپ خود را روشن کرده و مسیر را توسط آن بررسی کنید. در شرایط نادری ممکن است راننده شما را از راهی طولانی به مقصد برساند تا هزینه بیشتری دریافت کند.

اپلیکیشن BİTAKSİ را دانلود کنید

این اپلیکیشن را روی گوشی هوشمند خود دانلود کنید که کار با آن بسیار راحت است . توسط این برنامه می توانید مشاهده کنید که نزدیک ترین تاکسی به شما کجاست؛ همه تاکسی ها ثبت شده اند و حتی نام راننده نیز مشاهده می شود.

به سوال های شخصی پاسخ ندهید

بسیاری از رانندگان تاکسی ممکن است سوالات شخصی بپرسند . با اینکه آن ها بیشتر می خواهند حسی صمیمی ایجاد کنند اگر یک درصد احساس کردید که برای پاسخ دادن به آن ها راحت نیستید به راحتی سکوت کنید . شما مجبور به جواب نیستید.

آشنایی با نکات مهم تاکسی گرفتن در استانبول

عوارض پل یا بزرگراه با شماست

زمانی که مسیر شما از پل بسفر یا اتوبان TEM می گذرد ،  هزینه عوارض باید پرداخته شود. راننده آن را پرداخت می کند اما هزینه آن روی مبلغ شما حساب می شود.

انعام دادن لازم نیست

تا زمانی که یک راننده به شما کمکی مثلا برای جابجایی چمدان هایتان نکرده، او انتظار انعام از شما ندارد. اگر از راننده خیلی راضی هستید می توانید به او انعام دهید که این کار راننده را بسیار خوشحال خواهد کرد.

آدرس را بدانید

احتمالا اینکه راننده اصلا انگلیسی بلد نباشد بسیار زیاد است. شما می توانید برای جلوگیری از اینکه مسیر را اشتباه رود یا مقصد شما را متوجه نشده باشد، نام و آدرس مقصد را روی کاغذ یا روی نت گوشی موبایلتان بنویسید و به او نشان دهید. با این کار خیالتان کاملا راحت خواهد شد.

آشنایی با نکات مهم تاکسی گرفتن در استانبول

اگر گم شدید، نترسید

از دیگر نکات  مهم تاکسی گرفتن در استانبول این است که با اینکه راننده ها احتمالا بسیاری از خیابان های شهر را می شناسند، از آنجایی که استانبول شهر بسیار بزرگی است نباید انتظار داشته باشید که تاکسی ها همه ی خیابان ها را بشناسند. همچنین خیلی غیر طبیعی نیست که راننده تاکسی مسیر مقصد کمترشناخته شده شما را نشناسد.

در این شرایط هم می توانید از گوگل مپ استفاده کنید و هم اگر شخصی مثلا میزبانتان منتظر شماست با او تماس بگیرید که با راننده صحبت کند و بهترین مسیر را به او بگوید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید