بزرگترین بازارهای جهان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

خرید از موارد مهم در گردشگری است مخصوصا افرادی که علاقه شدید به خرید دارند و هدف اصلی آنها از مسافرت و گشت و گذار استفاده از بازارهای مقصد گردشگری است. بازارهای بزرگ زیادی در شهرهای مختلف دنیا هستند که شهرت دارند که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم . از خرید خود لذت ببرید .

بزرگترین بازارهای جهان

برترین و بزرگترین بازارهای بورس جهان

نیویورک

میزان سهم در بازار : $18.77

بورس نیویورک بزرگترین مرکز مبادلات بورس و ارزش بازار سرمایه در خود آمریکا  و  در کل دنیاست. این سازمان در خیابان وال استریت واقع در منتهن نیویورک  است  و دارای یک بخش معاملاتی بسیار بزرگ است که معاملات به صورت حراج پیوسته در آن انجام می پذیرد و کارگزاران و معامله گران  رو در رویسرمایه گذاران ، معامله انجام میدهند  و کسانی هم هستند که  سوپروایزر نام دارند که با اخذ کمیسیون ده درصدی معاملات را جوش میدهند. تمامی معاملات در این بازار به صورت الکترونیکی انجام میشود .  بازار بورس نیویورک چنان  اعتبار و ارزشی در بازار سرمایه دارد که آرزوی هر شرکتی در دنیاست که به این بازار راه پیدا کند چون به محض ورود به این بازار  دارای اعتبار وارزش فوق العاده ای خواهند شد .  (NYSE Euronext) اپراتور بازار بورس نیویورک است  که در پی ادغام بورس نیویورک و بورس یورونکست در سال 2007 راه ‌اندازی شد.البته در سال 2008 بازار بورس آمریکا با بازار بورس نیویورک ادغام شد و سالن اصلی آن، به تالار خرید و فروش بورس نیویورک منتقل شد. شاخص اصلی بازار بورس نیویورک داو جونز نام دارد، هر شرکتی که در بورس نیویورک وارد میشود ملزم به رعایت یک سری قوانین خاص است و باید هر ماه گزارشات مالی خود را به بورس نیویورک ارائه کنند. برای ماندن در لیست شرکت های ثبت نام شده در این بورس ارزش سهام شرکتها باید  بالای یک دلار و ارزش بازاری آنها بالای 50 میلیون دلار باقی بماند.

از دیگر بازار های بزرگ بورس در دنیا میتوان به بازار های بورس زیر اشاره کرد :

NASDAQ

یکی از بازار های بورس سهام در آمریکا که بزرگترین بازار معاملات الکترونیکی در آمریکاست این شرکت بیشترین میزان معاملات بورس را در آمریکا داراست .این بازار بورس در مرکز نیویورک واقع شده  و با بازار بورس نیویورک تفاوت دارد .

LSE

یکی از بزرگترین بازار های بورس دنیا که در لندن در نزدیکی کلیسای سنت پائول  واقع شده است.

TSE

بازار بورس توکیو و سومین و بزرگ ترین بازار بورس در دنیا با 2292 شرکت تابعه و ارزش 3.8 تریلیون دلار که شاخص اصلی  آن Nikkei 225  نام دارد .

 

FWB

بازار بورس فرانکفورت . این بازار بورس در رتبه دوازدهم قرار دارد و در فرانکفورت آلمان واقع شده و تحت نظارت سازمان بورس آلمان است .

Asx

بازار بورس استرالیا که در سال 1871 راه اندازی شده و در شهر سیدنی قرار دارد و روزانه بالغ بر 500 هزار معامله در آن انجام میشود .

Emirates stock exchange

یکی از بازار های بورس که به شدت تحت تاثیر بازار بورس نیویورک است و در ابو ظبی واقع شده است که درآن بسیاری از شرکت های ساختمانی ، مخابراتی  ، بانک ها و موسسات مالی و شرکت های فعال در حوزه انرژِی ایران در این بازار بورس فعالیت می کنند و  بهای نفت خام در بازارهای جهانی به شکل قابل ملاحظه ای بر بورس اغلب کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که صادر کننده عمده نفت هستند تاثیر دارد و این بازار را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد.

SSE

بازار بورس شانگهای که در چین فعالیت میکند و هنوز راه را برای سرمایه گذاران خارجی هموار نکرده است ارزش سهام این بازار بورس 2.07 تریلیون برآورد شده است شاخص اصلی این بازار سهام Petrochina نام دارد.

TMX

بازار بورس تورنتو که سرمایه آن در بازار 1.35 تریلیون دلار برآورد  شده است و طیف گسترده ای از تجارت ها و معاملات از جمله آمریکا ، اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر راشامل میشود.

Euronext

بازار بورس پاریس که با همکاری بازار بورس آمستردام، بازار بورس بروکسل و بورس پاريس راه اندازی شده است ارزش معاملات آن در بازار 2.26 تریلیون دلار برآورد شده است .

بازار بورس از مهمترین بازارهای جهان است که قطب تجارت در کشور های مختلف جهان است . تاثیر بورس در تمامی رفتارهای دولتی بسیار زیاد است.

بازار بزرگ تهران از بزرگترین فروشگاه های جهان

بازار بزرگ تهران یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری تهران ، در کنار موزه جواهرات ملی و نیز کاخ گلستان، روزانه بیشترین تعداد گردشگر را به سمت خود جلب می کند.

به تعبیر یک گردشگر فرانسوی شگفت آور است که مردم در میان تاریخ و هنر زندگی می کنند بی آن که متوجه باشند، انگار تاریخ و هنر بخشی طبیعی از زندگی آن ها است.

 

مجموعه بازار بزرگ تهران که در مرکز شهر تهران و در منطقه ۱۲ شهرداری قرار گرفته، در زمان فتحعلیشاه قاجار ساخته شده و دارای تیمچه ها، حجره ها، سراها و پاساژهای متعددی می باشد. این بازار در میان خیابان های مولوی در جنوب، مصطفی خمینی (سیروس سابق) در شرق، پانزده خرداد در شمال و خیام در غرب قرار گرفته است. امروزه این مرکز هنوز هم به عنوان فعالترین قطب های اقتصادی تهران شناخته می شود. ظاهراً چهار بازار لباف ها، کرجی دوزها، سراج (بافنده) ها و نعل چی ها، قدیمی ترین بخش بازار تهران است. بخش های قدیم بازار تهران با پوشش طاق و گنبد مسقف شده و روشنایی آن ها از روزنه های تعبیه شده در گنبدهای آجری آن تأمین می شود. این بازار با سبک معماری گوتیک در سال ۱۳۱۱ ساخته شد.

معرفی بزرگ‌ترین بازارهای سنتی در جهان

بازار بزرگ شهر، تنها مکانی برای خرید اشیا سنتی و آنتیک،‌ خوراکی های رنگارنگ و پارچه های الوان و زربافت نیست.
بازار محل ملاقات فرهنگها، ‌آداب و رسوم، لباسها، سنتها و شناخت مردمان یک کشور است.
بازار مهمترین مکان هر شهری است که در آن می توان عصاره تمام تاریخ، هنرو اقتصاد ملتی را به چشم دید و لمس کرد و با فرهنگ و سبک زندگی شان آشنا شد.
در این گزارش با 6 بازار بزرگ جهان آشنا خواهید شد که برخی از آن در زمره قدیمی ترین بازارهای دنیا نیز هستند.
بازار Panjiayuam jiubue در پکن

برای شناخت چین قدیم این بازار که بازار اشباح نیز نامیده می شود بهترین مکان و در دسترس ترین آنها است. آخر هر هفته، فروشندگان، عتیقه جات، ابزارهای قدیمی، ‌چینی جات زیبا، ظروف ظریف و دست ساز و هرچه که در تصورتان بگنجد را در این بازار تاریخی در معرض نمایش بازدیدکنندگان و مشتریان خارجی و داخلی قرار می دهند.  برای بازدید از این بازار سنتی بهتر آن است که از اول صبح راهی بازار شده و چنانچه قصد خرید کالایی را دارد چانه زدن را فراموش نکنید!

بزرگترین بازارهای جهان

بازار بروکلین در نیویورک

این بازار قدمت زیادی نداشته و در سال 2008 راه اندازی شده است. با این حال بازار بروکلین توانست خیلی زود گسترش یابد و در زمره بزرگترین بازارهای جهان قرار گیرد. دراین بازار که در روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته برقرار است،‌هنرمندان و صنعتگران، آثار زیبای خود را عرضه کرده و به قیمت نه چندان بالایی به فروش می رسانند. بعضی از این هنرمندان، در طی این چند سال، از جمله هنرمندان شناخته شده آمریکا قرار گرفته اند. بنابراین خرید هر یک از این آثار هنری می تواند شانسی بالقوه برای داشتن یک اثر با ارزش و قیمتی در آینده باشد.

بزرگترین بازارهای جهان

بازار بزرگ استانبول

بزرگترین بازارهای جهان

بازار بزرگ استانبول قدمتی 600 ساله داشته و از قدیمی ترین، زیباترین و بزرگترین بازارهای جهان به حساب می آید. این بازار سنتی که امروزه از جاذبه های مهم گردشگری کشور ترکیه محسوب می شود سالانه چیزی در حدود 15 میلیون بازدید کننده دارد. بازار بزرگ سنتی دارای 4000 مغازه بزرگ و کوچک بوده و تا 60 کوچه امتداد یافته است. بازدید  از این بازار یک روز کامل زمان می برد و در پایان این بازدید لذت بخش، حمام سنتی و چایخانه معروف بازار در خدمت گردشگران است.
بازار سرتپ در پاریس

بزرگترین بازارهای جهان

در دهه 1970 میلادی «الن سرتپ» پسر یک دست دوم فروش سلاح های قدیمی ، گاراژ قدیمی سیتروئن را خریداری کرد و با گشایش 120 بوتیک کوچک، به گسترش این گاراژ قدیمی پرداخت. این بازار هم اکنون از بازارهای تخصصی وسایل آنتیک گران قیمت به شمار می رود و 2500 فروشنده عتیقه جات در این بازار مشغول به کار هستند. از جمله آثار عرضه شده در این بازار اشیا متعلق به قرن20و 14،15،18،19 میلادی ، تابلوهای نفیس، لوسترهای باارزش و جواهرات قدیمی است.
بازار چاتوچاک بانگوک

بزرگترین بازارهای جهان

این بازار با 15000 فروشنده و مساحتی بیش از 14 هکتار از بزرگترین و در عین حال تخصصی ترین بازارهای کشور تایلند محسوب می شود. در این بازار که در دو روز پایانی هفته برقرار است مجموعه ای گسترده از انواع کمیاب گیاهان و گلها – به ویژه گونه های نایاب ارکیده- و همچنین حیوانات خانگی و وحشی همچون مار و سوسمار و …. یافت می شود.  قسمتی از این بازار نیز به اشیاء عتیقه و قدیمی تعلق دارد.

بازار السوق در شهر مراکش

بزرگترین بازارهای جهان

این بازار از روزگار گذشته مکان دادوستدهای تجاری بوده است. السوق اگر چه در طول زمان بسیار مدرن و امروزی شده و درآن می توان حتی ابزارهای نوین ودست اول دنیای تکنولوژی را یافت، اما همچنان از جاذبه های گردشگری شهر مراکش محسوب می شود و نشان از سنت و فرهنگ کشور مراکش دارد. مهمترین کالا در بازار، فرشها و قالیچه های قدیمی و رنگارنگ و ابزار و آلات موسیقی است. لباسهای پشمی،‌ظروف نقره ای و آثار دست ساز چرمی نیز از جمله کالاهای مخصوص بازار سنتی شهر مراکش است.

بزرگترین بازارهای شبانه دنیا

بازارهای شبانه برای مدت زیادی بخش مهمی از فرهنگ مردم آسیا را تشکیل می داده اند و امروزه نیز محبوبیتشان به سرعت در حال گسترش به دیگر نقاط دنیا است. این بازارها مکان هایی فوق العاده برای بررسی و چشیدن غذاها و خوردنی های لذیذ موجود در یک مقصد جدید می باشند. البته زمان فعالیت این بازارها نیز در سراسر جهان با هم فرق می کند، برخی در تمام سال، برخی آخر هفته ها و برخی نیز به صورت فصلی باز هستند. اما چیز مشترکی که بین تمامی این بازارها وجود دارد این است که تمامی آنها پس از غروب خورشید و در هنگام شب بسیار شلوغ می شوند! این بازارها روباز هستند و چون در شب فعالیت خود را  آغاز می کنند، در هنگام بعد از ظهر جنب و جوش چندانی ندارند. در این بازارها می توانید چیزهایی مانند غذا، میوه، لباس، سبزی، زیورآلات و پارچه تهیه نمایید. در این مقاله قصد داریم به معرفی بزرگترین بازارهای شبانه دنیا بپردازیم.

بزرگترین بازارهای جهان

بازار خیابان پتالینگ (Petaling) در شهر کوالالامپور کشور مالزی همانند اکثر گزینه های موجود در این لیست، بازار خیابان پتالینگ در کوالالامپور تجربه ای بی نظیر در زمینه خرید و غذاهای متنوع به شما ارائه می دهد. اما تفاوت بازار خیابان پتالینگ با دیگر بازارهای این لیست در این است که علاوه بر شب ها، در ساعات روز نیز به ارائه خدمات می پردازد. البته باید بدانید که این بازار تا ساعات اولیه صبح باز می ماند، که یعنی در این مکان فضای بازار شبانه به خوبی احساس خواهد شد. بازار خیابان پتالینگ در بزرگترین شهر مالزی یکی از مکان هایی است که گردشگران حتماً باید از آن دیدن کنند.بزرگترین بازارهای جهان بازار شبانه زنگبار (Zanzibar) در منطقه استون تاون (Stone Town) در شهر زنگبار کشور تانزانیااستون تاون بندر قدیمی و تاریخی شهر زانزیبار در تانزانیا است. در این شهر پارکی زیبا به نام باغ فورودهاندی (Forodhandi) وجود دارد که شب ها تبدیل به بازار شبانه ای شلوغ می شود. بازار شبانه زانزیبار به علت غذاهایش بسیار معروف است و غذاهایی معروف تانزانیایی مانند نان نارگیل، فلافل و ساموساس (Samosas) را سرو می کند. بزرگترین بازارهای جهانبازار شبانه ریچموند (Richmond) در شهر ریچموند کشور کانادابازارهای شبانه یکی از سنت های برون شهری در ریچموند، ونکوور در کانادا هستند. این بازارها از سال 2000 شروع به کار کرده اند  و حالا پس از گذشت چند سال با رشد زیادی گسترش پیدا کرده اند، بطوریکه امروزه هم برای گردشگران و هم برای مردم محلی به عنوان یک جاذبه شناخته می شوند. در شلوغ ترین حالت، این بازار گنجایش 400 غرفه را دارد! غرفه ها معمولاً به عرضه غذا، لباس ها و لوازم جانبی مختلف و چیزهای دیگر می پردازند.بزرگترین بازارهای جهانبازار شبانه مراکش در شهر مراکش کشور مغرببازار شبانه مراکش به علت داشتن محیطی دلپذیر، پر جنب و جوش و غذاهایی لذیذ بسیار معروف است. مارگیرها، پیشگویان، میمون های رقاص، درامرهای گناوا (Gnawa drummers) و حتی هنوز هم در این بازار افرادی در حال نطق کردن نیز پیدا می شوند. مشتریان می توانند از غذاهایی مانند ساندویچ بره، همبرگرهای مراکشی، مرغ بریانی، سوپ حلزون و شاوراما (Shwarma) لذت ببرند. همچنین خالکوبی های حنا، هنرها و صنایع دستی دیگر نیز مشتریان زیادی را به خود جذب می کنند. میزهای عمومی یکی از امکانات محبوب این بازار هستند. بازار شبانه مراکش همه روزه تا ساعت 1 بامداد به فعالیت خود ادامه می دهد و بازدیدکنندگان می توانند در آن به خوش گذرانی بپردازند. بزرگترین بازارهای جهانبازار شبانه شی لین (Shilin) در شهر تایپه در تایواناین بازار شبانه در منطقه شی لین در تایپه واقع شده است و معمولاً به عنوان معروف ترین بازار شبانه شهر شناخته می شود. بخش فروش غذای این بازار دارای 539 غرفه است که علاوه بر آنها تعداد زیادی غرفه کنار جاده ای و مغازه نیز وجود دارد. غذاهای بسیار معروفی در این مکان برای لذت بردن وجود دارند که از جمله آنها می توان به املت صدف، چای حباب، توفوی بدبو، ژله آیو لیمو (lemon aiyu jelly) و نان سرخ شده اشاره کرد. همچنین نزدیکی این بازار به متروی تایپه نیز باعث افزایش تعداد گردشگران شده است. کارائوکه، سینما و بازی های کامپیوتری در سبک آرکید در این مکان به چشم می خورند و یک گردشگر می تواند همه چیز، از حیوانات خانگی تا صنایع دستی را در بازار شبانه شیلین برای خرید پیدا کند.بزرگترین بازارهای جهانبازار شبانه لوآنگ پرابانگ (Laung Prabang) در شهر لوآنگ پرابانگمعروف ترین بازار شبانه لائوس، بازار لوآنگ پرابانگ است. این بازار دارای بیش از 300 فروشنده صنایع دستی می باشد که محصولاتشان شامل همه چیز، از نقاشی ها گرفته تا منسوجات می شوند. بازار لوآنگ پرابانگ که حدود 1 کیلومتر فضا را اشغال می کند از ساعت 5 بعد از ظهر تا 11 شب ادامه دارد و از وات مای (Wat mai) تا مرکز شهر و جاده سیساونگ وونگ (Sisavangvong) ادامه دارد. فروشندگان این بازار افرادی از قبیله های مختلف هستند که با محصولات فراوان از جمله شال های ابریشمی، سرامیک، چراغ، بالشت، روتختی، بامبو، ادویه های کمیاب و قلاب دوزی های سنتی دور هم جمع می شوند. بسیاری از مشتریان با حضور در این مکان بیشتر به چانه زدن و گشت و گذار مشتاق می شوند، چراکه فروشندگان معمولاً قیمت های بالایی برای محصولاتشان اعلام می کنند. لازم به ذکر است که  یکی از محصولات پر طرفدار در این بازار، تیشرت های بییر لائو (Beer Lao) هستند.بزرگترین بازارهای جهان بازار شبانه دونگوامن (Donghuamen) در شهر پکنبازار شبانه دونگوامن در پکن به علت غرفه هایش که غذاهای عجیبی مانند صدپا، کرم ابریشم، جیرجیرک سرخ شده، مارمولک، سوپ اوفال (offal soup) و عقرب سرو می کنند، معروف شده است. در این بازار غذاهای دیگری نیز برای افرادی با ذائقه های مختلف وجود دارد که از جمله آنها می توان به ستاره دریایی، مار، زنجره (Cicadidae)، دل مرغ، شیرینی، سوپ نودل و کباب گوشت گاو اشاره کرد. در بازار شبانه دونگوامن میان وعده های غربی همچون آب نبات های میوه ای، اسپرینگ رول و کیک خرچنگ نیز سرو می شود. تمامی غذاها در این مکان به صورت خام نمایش داده می شوند و هنگام سفارش مشتری در مقابل او در ماهیتابه انداخته شده و آماده سرو می شوند. همه غرفه ها برای نمایش غذاها و قیمت ها از هر دو زبان انگلیسی و چینی استفاده می کنند.بزرگترین بازارهای جهانبازار شبانه نینگشیا (Ningxia) در شهر تایپه بازار شبانه نینگشیا تنها یکی از بازارهای فراوان شبانه در تایپه به شمار می آید. در این مکان محلی ها و گردشگران به صرف غذاهایی مانند ماهی مرکب، ماهی قل قلی، باوان (Bawan) نوعی پیراشکی تایوانی، توفو و املت صدف دعوت می شوند. همچنین مشتریان می توانند غذاهایشان را از غرفه های معمولی تهیه کرده و یا در غرفه های رستوران مانند بنشیند و از آن لذت ببرند. این بازار مشتریان و رستوران ها را به استفاده از چاپستیک های دوستدار طبیعت تشویق می کند که گیرنده ای برای جلوگیری از ورود روغن به فاضلاب است. علاوه بر غذا، این بازار دارای انواع بازی، لوازم جانبی و لباس نیز می باشد.بزرگترین بازارهای جهانبازار شبانه خیابان تِمپل (Temple) در شهر هنگ کنگبازار شبانه خیابان تمپل در هنگ کنگ بعد از ظهرها فعالت خود را آغاز می کند. در این مکان به غرفه های غذافروشی، دای پای دونگ (Dai Pai Dong) می گویند که در آنها غذاهایی مانند نودل، برنجی که در ظرف سفالی پخته شده و انواع غذاهای دریایی به فروش می رسد. همچنین در این مکان مردم محلی و گردشگران از میان ردیف غرفه های فروش سوغاتی های چینی عبور می کنند و آنها را بررسی کرده و پیشگویان نیز منتظر مشتری های خودشان نشسته اند. بزرگترین بازارهای جهانازار شبانه قطار راتچادا (Ratchada) در شهر بانکوکاین بازار که با نام تالاد نود فای (Talad Nud Fai) نیز شناخته می شود، بازاری نسبتاً جدید در شهر بانکوک، تایلند می باشد. این بازار محبوب به چهار بخش تقسیم شده است که شامل کافه ها، فروشگاه ها، فعالیت ها و غرفه های فروش غذا می شوند و هر کدام دارای جذابیت های خودشان هستند. اجراهای تابستانی که بعد از غروب خورشید انجام می شوند راهی برای فرار از گرمای تابستان هستند، این مجموعه در آخر هفته ها دیرتر از روزهای دیگر هفته تعطیل می شود. غرفه های غذایی نیز که در این مکان  برپا می شوند فضاهایی عالی برای تجربه غذاهای لذیذ تایلند و دیگر کشورها می باشند.

بزرگ‌ترین بازارهای مصرف جهان

این فهرست بزرگترین بازارهای مصرف‌کننده جهان است. کشورها در مصارف خانگی خود را در مصرف نهایی (HFCE) که نشان دهنده هزینه‌های مصرف‌کننده در شرایط اسمی است مرتب شده‌اند. ارقام از سازمان ملل متحد بخش آمار منتشر شده‌است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید