بنر هدر

جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مشهد در نوشتار محدثان، مورخان و جغرافی‌دانان دورهٔ اسلامی

در سدهٔ سوم ه‍. ق، ابن بابویه قمی در کتاب عیون اخبار الرضا فصلی را به مشهد اختصاص داده و در تمامی اخبار و مطالب، همه‌جا واژهٔ «مشهد» و «مشهد رضوی» را آورده‌است. ابن حوقل در سدهٔ چهارم ه‍.ق به‌سادگی این مکان را مشهد نامیده؛ یاقوت حَمَوی، در بیانی صریح‌تر، آن را «مشهد رضوی حرم رضا» نام نهاده‌است. مشهد به‌عنوان نام یک مکان، نخستین بار در احسن التّقاسیم فی معرفةِ الأقالیم محمد مقدّسی (مَقدِسی) و اواخر دههٔ سوم قرن چهارم ه‍.ق پدیدار شده‌است. در حدود نیمهٔ قرن هشتم ه‍. ق، ابن بطوطه در سفرنامهٔ خود، از اصطلاح «شهر مشهد الرضا» استفاده کرده‌است. به‌نظر می‌رسد نام نوغان که هنوز هم بر سکه‌های نیمهٔ اول سدهٔ هشتم ه‍.ق تحت حاکمیت ایلخانیان دیده می‌شود، به‌تدریج جای خود را به «المشهد» یا «مشهد» داده باشد.

جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار

درست است که مشهد شهری زیارتی است و هرساله میلیون ها نفر برای زیارت حرم امام هشتم شیعیان به این شهر سفر می‌کنند، اما این شهر زیارتی علاوه بر جنبه زیارتی خود، جنبه تفریحی و گردشگری نیز دارد. جاهای دیدنی مشهد کم نیست. از یک طرف وجود پارک ها و موزه هایی در داخل شهر و از طرف دیگر وجود روستاها و ییلاقات دیدنی در اطراف، مشهد را به شهر همه چیز تمامی تبدیل کرده است. در پست های قبلی بهترین جاهای دیدنی مشهد را به همراه عکس بهتان معرفی می‌کنیم.

پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد پارک های وسیع و قدیمی مشهد پارک جنگلی وکیل آباد می باشد که در جنوب غربی مشهد واقع شده و با بلوار عریض و زیبای وکیل آباد به میدان آزادی میرسد. پارک جنگلی وکیل آباد در سال ۱۳۴۸ توسط مالک آن، حسین آقای ملک  به صورت رسمی وقف استفاده عموم گشت. این پارک قدیمی با پستی و بلندی های طبیعی و درختان کاج و چنار و رودخانه ی فصلی و استخرها و جایگاه های استراحت  مسافران از گذشته های دور به عنوان یکی از مراکز ییلاقی حاشیه مشهد مورد توجه بوده است. باغ وکیل آباد مشهد دارای شهر بازی بسیار بزرگی به نام کوهستان پارک شادی با انواع و اقسام وسایل تفریحی و باغ وحش می باشد. باغ وحش وکیل آباد، تنها باغ وحش مشهد و خراسان رضوی می‌باشد که  این باغ وحش دارای حیوانات گوشتخوار و علف خوار، آبزی، خزندگان و پرندگان میباشد.

جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار

باغ پرندگان؛ از پرطرفدارترین جاهای دیدنی مشهد

باغ پرندگان مشهد پس از حرم امام هشتم شیعیان پرطرفدارترین جای دیدنی در مشهد است. باغ پرندگان مشهد که بزرگترین باغ پرندگان شرق کشور است، گونه های زیادی را درخود جای داده. از پرندگان کمیاب گرفته تا گونه‌هایی از آسیا و آفریقا، پرندگانی که به خصوص دیدن شان برای کودکان می‌تواند هیجان انگیز باشد. جدا از این، باغ پر از درختان سربه فلک کشیده، آبشارها، گل‌های رنگارنگ، آلاچیق و پل های چوبی است. بلیط بازدید از باغ پرندگان که ساعت کارش همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۰ است، ۶ هزار تومان است.

آدرس باغ پرندگان مشهد: میدان خیام – منطقه گردشگری سپاد – جنب مجتمع الماس

جاهای دیدنی مشهد در فصل بهارپارک و شهربازی ملت

راه ندارد که گذرتان به مشهد بیافتد و بدون رفتن به پارک ملت سفر را به پایان ببرید. پارک و شهربازی ملت که قدیمی ترین و بزرگترین پارک شهر مشهد است، دیدنی های زیادی دارد و آدم در آن زمان را از دست می‌دهد. پارک ملت مجموعه کاملی شامل شهربازی، میدان های ورزشی، کتابخانه و استخر شنا است. این پارک همچنین بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه و هجدهمین چرخ و فلک بزرگ دنیا را در خود جای داده. در شرق پارک ملت، دریاچه بزرگی قرار گرفته و در غرب آن بزرگترین استخر روباز مشهد و زمین های چمن فوتبال و والیبال، تنیس و پیست اسکی.

آدرس پارک ملت: غرب شهر مشهد- حاشیه بزرگراه وکیل آباد – ضلع شمال غربی تقاطع آزادی

درباره بهترین رستوران های مشهد اینجا بخوانید.

جاهای دیدنی مشهد در فصل بهاردهکده ییلاقی شاندیز

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد، منطقه ییلاقی پدیده شاندیز است. شاندیز با آب و هوای خوشی که دارد، در ۳۸ کیلومتری غرب مشهد واقع شده. این منطقه ترکیبی است از رودخانه های متنوع، دره ها و درختان بلند چنار، سپیدار و ارغوان و صدای خوش پرندگانی مثل هد هد. این منظره را که به تابلوی نقاشی می‌ماند، باغ های انبوده و حیواناتی مثل گراز و گرگ تکمیل می‌کنند. شاندیز منطقه ای تفریحی است که فروشگاه های صنایع دستی و رستوران بزرگی به نام پدیده شاندیز نیز دارد که یکی از پیشنهادات همیشگی در سفر به مشهد است.

آدرس پدیده شاندیز: امتداد بلوار وکیل آباد

با هتل های ارزان مشهد نزدیک حرم آشنا شوید.جاهای دیدنی مشهد در فصل بهارطرقبه مشهد

مشهد، ییلاقات خوش آب و هوای زیادی دارد ولی یکی از محبوب ترین ییلاقات آن، طرقبه است که تنها ۱۸ کیلومتر با مشهد فاصله دارد. آب و هوای لطیف، رودخانه، رستوران های متنوع، فروشگاه‌های سوغات، باغات میوه، مکان‌های تفریحی و تاریخی مثل سد چالیدره، بند گلستان، دره ارغوان، دره داغستان و رودخانه دهبار که قلب این منطقه محسوب می‌شود از جمله دلایل این محبوبیت است. باید به همه اینها دیزی و ششلیک طرقبه را نیز اضافه کرد و از خیر خورشت فسنجان و راه رفتن در کوچه پس کوچه هایش هم نگذشت. نیمه‌ اول سال وقت بهتری برای رفتن به این ییلاق است، پاییز زیبایی هم دارد، اما یکی از سردترین نقاط اطراف مشهد در زمستان است. همچنین دیدن از روستای سرسبز نغندر از توابع بخش طرقبه و در فاصله ۱۰ کیلومتری آن را نیز در برنامه تان بگنجانید که روستایی دیدنی است.

آدرس طرقبه: انتهای جاده وکیل آباد- جاده طرقبه

جاهای دیدنی مشهد در فصل بهارسد چالیدره

اگر به روستای طرقبه رفتید، دیدار از سد چالیدره را از یاد نبرید. چالیدره یکی از دره های فرعی طرقبه است که امکان قایق سواری در سد و ماهیگیری برای گردشگران را فراهم می‌کند. در اطراف این سد چندین رستوران هم هست ولی پیشنهاد ما این است که غذا را در خانه درست کنید و در زیر یکی از آلاچیق های چالیدره بر بدن بزنید که عیشتان تکمیل شود. چالیدره دارای تلکه بین نیز هست.

آدرس سد چالیدره: ۱۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد- مسیر راه جاغرق
از دیگر جاهای دیدنی مشهد که اگر وقت مجال داد، دیدن آنها را نباید از دست داد:

جاهای دیدنی مشهد در فصل بهارموزه نان مشهد

نخستین موزه نان خاورمیانه که وسایل پختن نان مثل انواع آسیاب و انواع نان را در خود دارد.

آدرس موزه نان: کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی بعد از سه‌راه فردوسی

جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار

روستا و غار مغان مشهد

برای رسیدن به روستا و غار مغان مشهد باید از جاده کوهستانی پرپیچ و خمی که در جنوب مشهد و کوه خلج شروع می شود ‌عبور کرد و به روستا و غار مغان مشهد رسید.غار مغان متعلق به دوران دوم زمین شناسی است و قدمت آن از البرز و دماوند بیشتر است. کف مرمرین غار مغان در اغلب جاها مرطوب و لغزنده می باشد.این غار دارای دهلیزها و راههای پر پیچ و خم گوناگونی است که در صورت عدم آشنایی با محیط احتمال گم شدن بالاست. از سقف این غار زیبا ستونهای استالاکتیت (Stalactite) و استالاگمیت (Stalagmite) که از جنس آهکی هستند آویزان است و منظره بسیار جالبی را به ساخته اند. در درون غار چشمه آبی وجود دارد که علاوه برزلالی و گوارایی آن، بسیار سرد است. درون این غار چاههای مختلفی نیز وجود دارد که عمق یکی از این چاه‌ها ۲۵ متر می‌باشد، درون بعضی از آنها خفاش‌هایی نیز زندگی می‌کنند، همچنین در این غار پرتگاهی به عرض ۳۵ سانتیمتر وجود دارد. پیشنهاد ما اینست که در تور مشهد خود حتما سری هم به غار مغان بزنید.

جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار

موزه نادری مشهد

موزه نادری شامل ادوات جنگی دوره نادرشاه، آرامگاه نادر و آرامگاه محمدتقی خان پسیان، سردار خراسان است.

آدرس موزه نادرشاه: چهارراه شهداجاهای دیدنی مشهد در فصل بهار

آرامگاه فردوسی

آرامگاه حکیم ابولقاسم فردوسی در ۲۰ کیلومتری شمال مشهد و در منطقه توس و در باغی باصفا واقع شده. این آرامگاه که معماری آن الهام گرفته شده از معماری دوره هخامنشی است، موزه و کتابخانه توس از جاهای دیدنی این مجموعه است که سالانه یک میلیون نفر از عاشقان خالقان شاهنامه از آن بازدید میکنند.

آدرس: بیست کیلومتری مشهد به سمت قوچان، بزرگراه آسیایی (جاده سنتو ) – سه راه فردوسی – سمت راست- شهر تابران توس – آرمگاه فردوسیجاهای دیدنی مشهد در فصل بهار

حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیک(یکی از امرای دوره تیموری) که به حمام شاه و حمام رضوی نیز معروف است، مجموعه ای از بخش‌های مختلف است و وسایل حمام در قدیم و گرمخانه، غرفه لوازم آرایش و غرفه حنابندان و.. است.

آدرس حمام مهدی قلی بیک: ابتدای بازار بزرگ – روبه روی مسجد هفتاد و دو تن

جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار

پارک علمی بازیما

این پارک پر از تجربه های متفاوت است، تجربه هایی مثل مریخ نوردی، ژیروسکوپ فضایی، آسمان نمای خورشیدی و آکادمی زیست شناسی و فضایی مفرح به خصوص برای کودکان و نوجوانان. ساعات بازدید از این پارک ۸ صبح تا ۲۲ است.

آدرس پارک علمی پروفسور بازیما: انتهای بولوار خیام، منطقه گردشگری سپاد، مجتمع تجاری وصال، طبقه چهارم

جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار

موزه مردم شناسی و حمام مهدی قلی بیک

موزه مردم شناسی و حمام مهدی قلی‌بیک مشهد به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران بسیار مود توجه مردم وگردشگران است.این حمام که به نام های حمام شاه و حمام رضوی نیز شهرت داشته، تا سال67 دایر بوده اما از حدود سال 69 به تدریج به صورت متروکه درآمده و از سال 78 عملیات بازسازی و مرمت آن آغاز شده که اکنون به صورت موزه مردم شناسی مشهد مورد استفاده قرار میگیرد. از جمله مهمترین بخش های این حمام – موزه میتوان به این موارد اشاره کرد: سربینه و تزیینات اصیل و زیبای آن، غرفه شاه نشین، غرفه لوازم آرایش، غرفه مسنوجات، غرفه پوشاک، هشتی یا میاندر، گرمخانه، غرفه وسایل حمام، غرفه حنابندان، غرفه روشنایی، گلخن یا آتشخانه و چاله حوض.

جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید