بنر هدر

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در مطالب گذشته سری جاهای دیدنی ارومیه را معرفی کردیم در بین این جاذبه ها جاهایی هستند که مناسب تفریحات پاییزه ی ارومیه نمی باشد اما با توجه به مناسب بودن آب وهوای این منطقه می توانید به این جاها سر بزنید .

پاییز در ارومیه

شهر ارومیه از آن دسته شهرهای ایران است که در هر فصل سال زیباست . طبیعت رنگارنگ این شهر سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می کشد جاهای دیدنی ارومیه بسیار زیاد است و ما درمطالبی با عنوان جاهای دیدنی ارومیه در بهار و ۱۰ جای دیدنی ارومیه در تابستان معروفترین جاههای ارومیه را معرفی کردیم در این پست می خواهیم شما را با ۱۰ جای زیبای دیگر ارومیه آشنا کنیم تا اگر در فصل پاییز سفری به این شهر زیبا داشتید از سفر خود لذت ببرید .

خانه انصاری

یکی از جاهای دیدنی ارومیه خانه انصاری است که در میدان امام حسین معروف به میدان گول اوسته و در امتداد خیابان مدنی ۲ واقع شده است. این خانه که در زمان قاجار بنا شده است، متعلق به بابک جعفری بوده كه بعدها به دختر ايشان و همسر سيف‌الله‌خان انصاری می‌رسد و به همين جهت به نام «خانه انصاری» شهرت می‌یابد. این بنا در مرکز حیاط و باغ بزرگی قرار دارد و به صورت چهارگوش و در دو طبقه رو به شمال ساخته شده است.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

ساختمان شهرداری ارومیه

یکی از جاذبه های گردشگری ارومیه ساختمان شهرداری ارومیه است که در جانب شرقی میدان نسبتاً بزرگ و قدیمی انقلاب قرار دارد. این بنا در سال ۱۳۱۰ خورشیدی توسط ملا اوستا که چیره‌دست‌ترین معمار زمان خود بوده ساخته شده است. پلان کلی این ساختمان همچون بنای شهرداری تبریز به شکل عقابی است که بال‌های خود را باز کرده است بنابراین در این طرح، طراح مجبور به رعایت تقارن نسبت به محور عرضی شده است. این ساختمان دو طبقه دارد که ارتباط طبقه اول با طبقه دوم توسط پله دوطرفه عریضی میسر شده و با انحنایی که در قسمت پایین به خود می‌گیرد، از پله به عنوان عامل دکوراتیو استفاده شده است.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

پارک جنگلی شیخ تپه

پارک جنگلی شیخ تپه ارومیه یکی از مکان های گردشگری ارومیه است پارک جنگلی شیخ تپه در جنوب شرقی ارومیه بر ارتفاعات مشرف به شهر و در مجاورت تپه باستانی شیخ تپه قرار دارد. قدمت این تپه به دوره مادها پیش از رواج دین زرتشت برمی گردد. که در حال حاضر بخاطر ساخت و ساز های بی رویه از زیبایی های آن کاسته شده است.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

جاذبه های گردشگری ارومیه

ارومیه ی سه هزار ساله قاعدتا باید جاذبه های زیادی برای جلب توجه گردشگران ایرانی و خارجی داشته باشد. این شهر با توجه موقعیت جغرافیایی، اقوام و ادیان گوناگون باید مناظر بکر، دریاچه، دروازه ها، بناهای تاریخی، مساجد، کلیساها و خانه های دیدنی داشته باشد.
جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

می توان جاذبه ها را به سه دسته تاریخی، طبیعت گردی و شهری تقسیم کرد اما در اینجا جاذبه ها را به ۶ دسته تقسیم می کنیم: مناظر طبیعی، دروازه ها، بناها، مساجد، کلیسا ها و خانه ها و در ادامه بیشتر به جاذبه های گردشگری طبیعی پرداخته می شود.
مناظر طبیعی مانند دریاچه ارومیه، دریاچه مارمیشو، ییلاق سیلوانا، کوه دالامپر، آبشار شملکان، یخچال دوققوز پله و …

ارومیه به دلیل موقعیت استراتژیک و تجاری اش و برای برقراری امنیت، ۸ دروازه مانند ارک، یوردشاه، بازارباش و … داشته است.
جاهای دیدنی ارومیه در پاییز
از بناهای تاریخی می توان به ساختمان شهرداری ارومیه، بازار قدیمی ارومیه، مدرسه هدایت، ساختمان شهربانی، عمارت سه گنبد، عمارت چهار برج و … اشاره کرد.

چشمه آب معدنی کوه زنبیل ارومیه

این چشمه آب معدنی در نزدیک دریاچه ارومیه قرار دارد. از جاذبه های این مکان داشتن حوضچه ای زیبا است که به شکل دایره درآمده است این حوضچه ۲۵ سانتی متر عمق دارد. همچنین دور این حوضچه سنگ کاری شده است و شکل زیبایی به این حوضچه داده است. اگر کمی دیگر به دورتان نگاه کنید چشمه های دیگری هم در این مکان قرار دارند که هرکدام واقعان دیدنی هستند. اگر رفتی حتمان به اینجا سربزنید پشیمان نمی شوید. اگر در پیدا کردن آدرس این مکان دچار مشکل شدید می توانید از بومیان این منطقه سوال کنید آن ها راهنماییتان می کنند.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

یخچال دوققوز پله(۹ پله)

این یخچال یک یخچال طبیعی است و مردم شهر ارومیه پیش از گسترش شهر به صورت کنونی از این یخچال استفاده می کردند. دوققوز در ترکی به معنای نه است. در ارومیه محله ای به نام عسگرخان وجود دارد و در آن نهر کوچکی به نام دره چای قرار دارد که یخچال دوققوز پله نیز در اینجا واقع شده است. به علاوه در گذشته، مراسم چهارشنبه سوری در کنار حوضچه ای که آب نهر به آن می ریخته و در ۴۰ متری یخچال قرار داشته برگزار می شده است. اما اکنون این مکان جهت درآمد زایی به رستوران تبدیل شده است.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

آبشار سوله دوکل ارومیه

از دیگر جاهای دیدنی ارومیه آبشار سوله دوکل است، این آبشار که به دیزج هم معروف است، یکی از بلندترین آبشار های ایران است و منظره فوق العاده زیبایی دارد. و بیشتر سال گردشگران زیادی به این مکان سر میزند و از محیط فوق العاده این آبشار لذت می برند. این آبشار در دامنه کوه دالانپر در نوار مرزی ایران ترکیه و عراق قرار گرفته است. جالب است بدانید این کوه متعلق به سه کشور ایران و عراق و ترکیه است.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

پیست اسکی خوشاکو ارومیه

یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه پیست اسکی خوشاکو است این پیست که همه سال در فصل زمستان پر از گردشگران ایرانی و خارجی است این پیست اسکی به علت طبیعت بسیار زیبا بجز اسکی بازان گردشگران زیادی را جذب می کند. اگر برای اسکی کردن به این مکان می روید با توجه داشته باشید که این پیست  روز های جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر پذیرای علاقه مندان به ورزش اسکی می باشد.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

مجتمع گردشگری ساحلی باری

این مجموعه اقامتی ورزشی گردشگری پذیرایی و فرهنگی در مسیر جاده ارومیه – سلماس و در ساحل دریاچه ارومیه قرار دارد. این مجتمع، هتل منحصر به فرد و ۵ ستاره دارد و آب و هوا و مناظر طبیعی فوق العاده نیز از محاسن آن محسوب می شود. این مجموعه اولین و تنها طرح ملی دهکده سلامت در کشور است که عملی گردیده و علاوه بر فضای مناسب برای تفریح و ورزش(اکثر امکانات ورزشی و تفریحی را دارد.)، مکان اقامتی خوبی محسوب می شود.

موزه ارومیه

اگر به ارومیه سفر کردید حتمان به موزه این شهر سر بزنید. در یک کلام فوق العاده و یکی از بهترین موزه های ایران است. این موزه از سال ۱۳۴۶ آغاز به کار کرده است و دارای اشیای باستانی و تاریخی دوره های مختلف تاریخی است. همچنین در این موزه کتاب های خطی گران بهایی وجود دارد که با دیدن آن ها شگفت زده خواهید شد. وسایل بسیار دیگری هم در این موزه وجود دارد. ولی دیگر اینجا بیان نمی کنیم تا خود بروید و آن ها را تماشا کنید و لذت ببرید.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

بازار ارومیه

از بخش های دیگر بافت قدیمی ارومیه می توان به بازار ارومیه اشاره کرد. این بازار در خیابان امام و جنوب شرقی شهر واقع شده است. این بازار سه در دارد که سردر بازار قدیمی در خیابان بعثت و یک در در خیابان امام و در دیگر از طرف مرکز شهر یا میدان ولایت فقیه، ورودی بازار ارومیه هستند. این بازار تاریخی و قدیمی، سبک معماری، فرهنگ و اصالت مردم شهر را بیان می کند. بازار بخش های مختلفی دارد که به زمان های متفاوت بر می گردند که قدیمی ترین بخش ها به دوره صفویان می رسد. هم چنین حمام هایی متعلق به دوره زندیه و قاجار را در خود جای داده است. گذشت سال ها منجر به ویرانی و انهدام و جدا شدن و از هم گسیختگی بخش های بازار ارومیه شده است. مردم ارومیه هنوز برای خرید لباس، لوازم منزل و ظروف طلا و مس به بازار ارومیه می روند. این بازار دالان های تو در تو و متصل به هم دارد که بر زیبایی های آن می افزاید.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

قلعه بانک در ارومیه

این بنای چهار طبقه که در بالای کوه واقع است، به شکل مخروط می باشد و به بخش صومای برادوست شهر ارومیه تعلق دارد.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

معرفی کلیساهای ارومیه

از آنجایی که شمال غرب کشور در گذشته محل سکونت ارامنه بوده، در آذربایجان غربی به‌خصوص ارومیه کلیساهای قدیمی بسیاری وجود دارد که تبدیل به یکی از جاهای دیدنی ارومیه شده اند. خیلی از کسانی که به این شهر سفر می‌کنند بازدید از کلیساهای تاریخی را در برنامه سفرشان می‌گنجانند. در ادامه چند کلیسای ارومیه را معرفی می‌کنیم:

کلیسای ننه مریم

این کلیسا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان است که عده‌ای قدمتش را به دوران ساسانی نسبت می‌دهند و بنا به روایتی در گذشته این کلیسا آتشکده بوده و ۳ تن از موبدان هنگام تولد مسیح ستاره‌ایی درخشان را در حرکت به سمت شرق می‌بینند و آن را نشانه تولد منجی‌ دانسته و به سمت اورشلیم می‌روند. موبدان بعد از بازگشت آتشکده را به کلیسا تبدیل کرده و تبلیغ مسیحیت را شروع می‌کنند. فضای داخلی کلیسا شباهت چندانی به تصویری که از کلیساها داریم ندارد و با قالی‌های دست‌باف مفروش شده و در آن صندلی‌های زیادی وجود ندارد. کلیسای ننه مریم را با اسم کلیسای شرق آشور هم می‌شناسند.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

کلیسای مارسرگیز

قدمت کلیسای مارسرگیز ارومیه را هم مثل کلیسای ننه مریم به دوران ساسانی نسبت می‌دهند. بنای کلیسای مارسرگیز کاملا از سنگ ساخته  شده و بسیار مستحکم است.

بر اساس روایتی شیرین، همسر ناصرخسرو، زنی مسیحی بوده و به ‌خاطر غلبه ایرانیان بر رومیان دستور داده تا این کلیسا ساخته شود. یکی از جذابیت‌های رفتن به چنین بناهایی این است که می‌توانید با قدم‌گذاشتن در آن‌ها شخصیت‌های تاریخی و داستانی‌‌ای را که همیشه درباره‌شان شنیده و خوانده‌اید تصور کرده و خودتان را نزدیک به آن‌ها احساس کنید.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

عمارت سه گنبد

این عمارت در جنوب شرقی ارومیه قرار دارد و در سال ۵۸۰(قرن ششم) هجری قمری ساخته شده است. این بنا آجری است و چون در سه طبقه آن سه گنبد وجود دارد به نام عمارت یا برج سه گنبد نام گرفته است. از ویژگی های دیگر این عمارت، سه کتیبه سنگی به خط کوفی هستند که از سنگ تراشیده شده اند. در مورد این مکان احتمال می رود که محل احتمالی دفن جلال الدین خوارزمشاه باشد.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

عمارت چهار برج

عمارت چهار برج، ساختمانی بزرگ است که در چهار گوشه آن،‌چهار برج شاخته شده است. این عمارت توسط رضاقلی خان بیگلر ساخته شده است.

جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید