بنر هدر

جاهای دیدنی مشهد در فصل پاییز

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

سفر به مشهد تنها یک سفر زیارتی محسوب نمیشود با آنکه ما همواره مشهد را بعنوان یک کلان شهر زیارتی میشناسیم اما با توجه به حضور زیبایی امام هشتم حرم مطهر امام رضا (ع) جاهای دیدنی زیادی هم دارد که بخشی از آنها مناسب ترین مکان برای سفرهای پاییز می باشند .

مشهد کلان‌شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر در زمان افشاریان، پایتخت ایران بود. مشهد با ۳۵۱ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهر پهناور ایران بعد از تهران است. براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ این شهر با ۳٬۰۰۱٬۱۸۴ تن جمعیت، دومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران است. این شهر به واسطهٔ وجود حرم علی بن موسی الرضا، هشتمین امام مذهب شیعه، سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور است.

جاهای دیدنی مشهد در فصل پاییز

ما در مطلب جاهای دیدنی مشهد در تابستان  به برخی از جاذبه های گردشگری مشهد اشاره داشته ایم که شما می توانید مطالعه فرمایید.شهر مشهد به واسطه‌ی وجود حرم مطهر امام هشتم شیعیان، به پایتخت فرهنگی ایران بدل شده است. رونق تمامی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی این شهر مدیون میزبانی امام مهربانی‌ها، امام رضا علیه‌السلام است. در این مقاله تصمیم داریم به مطالبی از شهر مشهد بپردازیم که در مقالات دیگر کمتر به آن پرداخته شده‌ است. شاید با این راهنما بتوانیم خدمتی به زائران شهر مشهد مقدس کرده باشیم. برای سفر به مشهد می‌توانید با هواپیما، قطار، ‌اتوبوس و یا وسیله‌ی شخصی اقدام به سفر کنید.

حرم امام رضا

بدون شک، حرم مطهر امام رضا (ع) اولین و مهم‌ترین مرکز گردشگری شهر مشهد است. در حقیقت شهر مشهد به واسطه‌ی حضور امام هشتم به مشهد امروزی تبدیل شده‌ است. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، حرم علی‌ابن موسی الرضا (ع) درنیمه‌ی شرقی شهر قرار دارد. زائران حضرت می‌توانند با تاکسی یا اتوبوس به حرم مطهر دسترسی داشته باشند. همچنین با خطوط مترو می‌توان در ایستگاه میدان بسیج پیاده شد و پس از آن از طریق خیابان امام رضا به حرم مشرف شد.

جاهای دیدنی مشهد در فصل پاییز

آرامگاه فردوسی

مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر مشهد، در مسیری منشعب از راه عمومی مشهد به کلات نادری، نزدیک به شهر تاریخی طابران و بقعه‌ی تاریخی هارونیه قرار دارد. روستای پاژ، زادگاه فردوسی، که امروزه فاز نامیده می‌شود در ۲۸ کیلومتری شرق آرامگاه فردوسی قرار دارد. هرچند از جاده‌‌ی كناری آرامگاه فردوسی در توس نيز می‌توان با طی مسافتی حدود شش كيلومتر، به‌شكل غيرمستقيم به اين روستا رسيد.

جاهای دیدنی مشهد در فصل پاییز

باغ پرندگان سپاد مشهد

مرکز تفریحی و گردشگری پر طرفدار در شهر مشهد باغ پرندگان مشهد است که از زیباترین و شکیل ترین جاذبه های دیدنی مشهد محسوب میشود. این باغ گونه های نادر و کمیابی از پرندگان ایرانی، آسیایی و همچنین پرندگانی از کشورهای آفریقایی را در خود جای داده است و شرایط استانداردی را برای نگهداری و محافظت از پرندگان فراهم آورده اند، علاوه بر این تیمی از دامپزشکان ماهر در باغ پرندگان مشهد به صورت دائم حضور دارند تا بر سلامت پرندگان نظارت کامل داشته باشند.

جاهای دیدنی مشهد در فصل پاییز

خواجه ربیع

مقبره خواجه ربیع مربوط به دوره صفوی است و در انتهای خیابان خواجه ربیع مشهد واقع شده‌ است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره‌ی ثبت ۱۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنا به توصیه‌ی شیخ بهایی توسط شاه عباس صفوی در نیمه اول قرن هجری ساخته شده است.

خواجه ربیع در سال‌های پایانی عمرش ساکن شهر نوغان (مرکز ولایت توس در آن زمان) شد و بالاخره در سال ۶۳ ه‍. ق درگذشت و در یک فرسنگی شمال نوغان دفن شد. مشهور است که امام رضا (ع) هنگام سفر به خراسان در سال‌های ۲۰۰ تا ۲۰۳ ه‍. ق قبر خواجه را زیارت کرده‌ است.

جاهای دیدنی مشهد در فصل پاییز

بوستان مینیاتوری

اولین بوستان مینیاتوری شرق کشور به مساحت ۸ هکتار با هزینه‌ای بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان اعتبار در مشهد احداث شد. پارک مینیاتوری، ایرانی کوچک است و آثار باستانی از گوشه و کنار کشورمان در مقیاس کوچک در این پارک به نمایش درمی‌آید.

در این بوستان ۵۸ نماد فرهنگی، مذهبی و نقاط دیدنی شهرهای مختلف ایران به صورت مینیاتور شده در معرض دید عموم شهروندان قرار می‌گیرد که در هنگام افتتاح ۹ المان آن به بهره‌برداری رسید.

المان‌های تحت جمشید، آرامگاه فردوسی، پل خواجو، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد، آرامگاه عطار نیشابوری، راه‌آهن مشهد، روستای کندوان، باغ شاهزاده ماهان کرمان و سد کارون تا کنون رونمایی شده‌اند.

جاهای دیدنی مشهد در فصل پاییز

موزه شه لافتی

موزه شه‌ لافتی دارای درب ورودی بسیار کوچکی است که برای وارد شدن باید خم شوید. این موزه بسیار مورد توجه گردشگران علاقه‌مند به فردوسی و شاهنامه است. موزه‌ای که بیشتر جاذبه‌اش بسته به یک آدم و عتیقه‌هایی است که دور و بر خود جمع کرده است؛ آدمی که یک‌تنه کار چند نهاد و دستگاه عریض و طویل را انجام می‌دهد و خودش، هم مدیر کل و هم آشپز سازمان است.

در سطح شهر مشهد حدود ۱۵ موزه مشغول فعالیت هستند. مجموعهٔ موزه‌ها یا گنجینه‌های آستان قدس رضوی که در محدودهٔ حرم علی بن موسی‌الرضا قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های کشور و دارای بیش از ده موزهٔ جداگانه است، موزهٔ توس واقع در کهن‌شهر توس در کنار آرامگاه حکیم توس، موزه نادری واقع در باغ نادری در کنار آرامگاه نادرشاه افشار، موزهٔ آب، موزهٔ علوم و تاریخ طبیعی مشهد، موزهٔ بزرگ تاریخ طبیعی خراسان ازجمله موزه‌های سطح شهر مشهد هستند.

جاهای دیدنی مشهد در فصل پاییزپارک طبیعی هفت حوض

پارک طبیعی هفت حوض مشهد است که از زیباترین جاذبه های گردشگری مشهد به شمار می رود. این مکان شامل 7 حوضچه طبیعی است که بر اثر فرسایش شیمیایی توسط باران های اسیدی در بستر یکی از سرشاخه های رودخانه طرق در ارتفاعات رو به جنوب بینالود شگل گرفته است و آب در آنها جریان دارد، وسعت برخی از آنها به اندازه یک استخر کوچک است. آبی که در داخل این هفت حوض جریان دارد بعد از عبور از آخرین حوض به حوضی بزرگتر میریزد و در رودخانه مسیرش را ادامه می دهد.پارک طبیعی هفت حوض در دل کوه های خلج در فاصله 7 کیلومتری از شهر مشهد واقع می باشد که بعد از طی این مسافت باید ماشین را پارک کرده و باقی مانده مسیر که ۲ کیلومتر است را پیاده بروید.

جاهای دیدنی مشهد در فصل پاییز

خانه اردکانی

خانه اردکانی (دولابیان) مربوط به اواخر دوره قاجار است. این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۳۹۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی مشهد در فصل پاییز
خانه وطن چی

خانه وطن چی مربوط به اواخر دوره قاجار است و در مشهد، خیابان خسروی، جنب سرای عروس، طبقه دوم قرار گرفته است. این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۳۱۶۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی مشهد در فصل پاییز

پارک و شهربازی ملت مشهد

یکی دیگر از محبوب ترین جاذبه های گردشگری مشهد پارک و شهربازی ملت است. پارک ملت مشهد یکی از قدیمی ترین و بزرگترین پارک های شهر مشهد به حساب می آید که از جاهای دیدنی پربازدید مشهد است. این پارک دارای امکاناتی مثل مسجد، شهربازی، میدان های ورزشی، کتابخانه، استخر شنا و مجتمع فرهنگی-هنری امام رضا میباشد. اولین شهربازی مشهد که در کشور نظیر ندارد در قسمت شرقی پارک  قرار دارد.علاوه بر این، هجدهمین چرخ و فلک مرتفع جهان و همچنین بزرگترین و مرتفع ترین چرخ و فلک در خاورمیانه که ارتفاع آن 80 متر است در شهربازی پارک ملت مشهد می باشد.

جاهای دیدنی مشهد در فصل پاییز

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید