جاهای دیدنی استان گلستان در بهار

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اغلب استان های کشور به دلیل خوش آب وهوا بودن فصل بهار وشکوفه درختان زیبا به نظر می رسند.با این حال استان هایی که ازآب وهوای مرطوب و پوشش گیاهی فراوانی دارند بیشتر نمود پیدا می کند که استان گلستان هم یکی از استان هایی است با جاهای دیدنی فراوان که دارای جنگل های انبوه و پوشش گیاهی جنگلی بسیاری است .

جاهای دیدنی استان گلستان در بهار

زیبایی های پارک ملی گلستان در فصل بهار هر گردشگری را به سوی خود می خواند.

این پارک نخستین پارکی است که در ایران عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داد. این پارک تا قبل از سال 1336 از شکارگاه‌های شناخته‌شده و پرآوازه کشور محسوب می‌شد و به جنگل گلستان مشهور بود.

در 19 مرداد سال 1336 به نام منطقه حفاظت‌شده ˈ آلمه وایشکیˈ تحت حفاظت و حمایت کانون شکار ایران قرار گرفت.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهار

پارک ملی گلستان که با وسعت 91 هزار و 895 هکتار تحت حفاظت قرارگرفته در سال 1977 به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره انتخاب و به پروژه شماره 8 برنامه انسان و کره مسکون (MAB) یونسکو اهداء شد و تاکنون نیز جایگاه خود را در خانواده ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره جهان حفظ کرده است.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهار

این پارک در شرق استان گلستان و در حدفاصل استان‌های گلستان و خراسان شمالی قرار دارد که مدیریت آن در اختیار شهرستان گالیکش است.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهار

پارک ملی گلستان پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که 1362 گونه گیاهی که یک‌پنجم فلور گیاهی ایران را شامل می‌شود.

همچنین تاکنون 69 گونه پستاندار، 150 گونه پرنده، سه گونه دوزیست و 24 گونه از خزندگان در این پارک شناسایی‌شده‌اند که نشان از اهمیت حیاتی این پارک دارد.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهار

این پارک شامل دره‌ها و چشم اندازهای متنوع، منابع آبی متعدد نظیر رودخانه‌ها، نهرها و چشمه‌ها و آبشارها است و از تنوع زیستی و ارزش‌های اکوتوریستی بالایی برخوردار است.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهار

پوشش گیاهی این پارک شامل بلوط، بلند مازو، ممرز، انجیلی، پلت، شیردار، کرکو، آزاد، اوری، توسکای قشلاقی، کلهو، انجیر، توت، ملچ، داغداغان، ازگیل و ولیک، زالزالک، سیاه تلو، گوجه وحشی، شیرخشت، گردو، تمشک، انار وحشی، گلابی وحشی، زرشک، تاغ، گز، پرند، کاروانکش، گون، چوبک، درمنه، خارشتر و ارس است.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهار

جاده ترانزیتی و بین‌المللی تهران به مشهد مقدس نیز از وسط این پارک ملی عبور می‌کند.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهار

گلستان یک میلیون و 869 هزار و 819 نفر جمعیت از اقوام و مذاهب مختلف با آداب و رسوم و صنایع دستی خاص دارد و از مناطق گردشگر پذیر و مرزی شمال کشور است.
سالانه 18 میلیون مسافر و زائر برای اقامت و یا حضور در مناطق گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد به ویژه در ایام تعطیلات نوروز به این استان سفر کرده و یا از آن عبور می کنند.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهار

همجواری کوه، دریا، جنگل، دشت و مزارع سرسبز و طلایی به همراه آثار تاریخی فراوان و هوای مطلوب در آغاز بهار، گلستان را به مقصد بسیاری از گردشگران کشور تبدیل کرده و گذر زائران حرم امام رضا (ع) از مسیر تهران – گرگان – مشهد، بر رونق گردشگری گلستان افزوده است.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهاراین استان مرزی با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استانهای مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.
به گزارش ایرنا در این پیوند مسئولان و دست اندرکاران بخش های مختلف از ابتدای اسفند با برگزاری نشست های هماهنگی به تدارک امکانات برای استقبال از نوروز 97 رفته وهم اینک این برنامه ها عملیاتی شده است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: امسال طرح های نوروزی راهداری در دو هزار و 900 کیلومتر از راههای ارتباطی استان به منظور افزایش ایمنی سفرها و روان سازی ترافیک خودرویی از 23 اسفند اجرا شده است.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهارعادل مصدقی اظهار کرد: در این طرح 37 گروه با بکارگیری 382 راهدار و بهره گیری از 123 دستگاه انواع خودروی سبک، نیمه سنگین و سنگین تا 17 فروردین 97 فعالیت خواهند داشت.
وی؛ نصب علائم و تابلوهای راهنمایی، گاردریل و چشم گربه ای، مرمت و روکش آسفالت، نظافت و پاکسازی جاده ها و تعمیر روشنایی بزرگراه ها را از دیگر اقدامات در این بخش بیان کرد.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهارفرمانده انتظامی گلستان نیز از اجرای طرح نوروزی پلیس از 24 اسفند به مدت 20 روز کاری خبر داد و گفت: این طرح در 50 ایستگاه در سطح استان اجرایی می شود که 23 مورد در مناطق تفرجگاهی و بقیه ایستگاه های ترافیکی و نظارتی است.
سرتیپ دوم ستاد علی اکبر جاویدان اظهار کرد: در اجرای طرح نوروزی پلیس گلستان پنج هزار نفرهمکاری دارند.
رییس پلیس راه گلستان هم گفت که 320 نفر نیرو در قالب 88 گروه و 12 پایگاه پلیس‎ راه برای خدمات‎رسانی به مسافران نوروزی تلاش دارند.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهارسرهنگ علی عبدی با اشاره به اینکه طرح نوروزی پلیس از 25 اسفند96 تا 17 فروردین 97 در حال اجرا است، به مردم توصیه کرد که مقررات راهنمایی و رانندگی برای داشتن سفری ایمن رعایت کنند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در این پیوند از فعالیت 9 موزه تاریخی و طبیعی استان در ایام تعطیلات نوروز 97 خبر داد و گفت: موزه‌های استان در بخش‌های مختلف میراث فرهنگی، طبیعی و مردم‌ شناسی فعالیت دارند و بازدیدکنندگان را با ویژگی های این استان کهن آشنا خواهند کرد.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهاربه گفته ابراهیم کریمی؛ موزه های استان شامل میراث جهانی گنبد قابوس، کاخ ‌موزه گرگان، صنایع دستی گرگان، سنگ و باستان ‌شناسی گرگان، تاریخ طبیعی علی‌آبادکتول، مردم‌ شناسی گمیشان، مردم ‌شناسی آزادشهر، مردم ‌شناسی مینودشت و موزه فرش گنبدکاووس است.
وی همچنین اظهار کرد که موزه های گلستان از ابتدای سال 97 همه روزه از ساعت 9 صبح تا 19عصر آماده بازدید مسافران و مردم استان است.
کریمی از راه اندازی سامانه \\’گویا و اپلیکیشن (برنامه) موبایل\\’ ستاد هماهنگی خدمات سفر نیز خبر داد و اضافه کرد: گردشگران می توانند قبل و حین سفر، شکایت خود را از نحوه ارائه خدمات در مراکز مختلف گردشگری، اقامتی، آژانس ها، مجتمع های خدمات رفاهی، پایانه ها، محل های ارائه کالا و خدمات و مراکز بهداشتی و درمانی در این سامانه ثبت کنند.
به گفته وی؛ هموطنان می‌توانند برای نصب این اپلیکیشن از طریق لینک app.ichto.ir اقدام کنند.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهارمدیر کل دامپزشکی گلستان هم از فعالیت 114 گروه نظارتی و بازرسی ویژه نوروز 97 در استان خبر داد و گفت: این طرح از 25 اسفند 96 اجرایی و 14 فروردین 97 به کار خود پایان می دهد.
محمود رضا وفایی افزود: اجرای این طرح به منظور حفظ و حراست از سلامت مصرف کنندگان انواع گوشت و فرآورده های خام دامی و ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه است.
وی گفت: از مسافران و هم استانی ها درخواست می شود در صورت مشاهده تخلف بهداشتی شامل کشتار دام در کنار جاده ها، تفرجگاهها، فروش گوشت قرمز فاقد مهر بازرسی دامپزشکی، فروش لاشه مرغ غیر بسته بندی شده، حمل گوشت در خودروهای فاقد یخچال، فروش انواع گوشت و فرآورده های خام دامی دارای ویژگیهای نامطلوب وغیربهداشتی مراتب را از طریق شماره تماس 1512 به شبکه دامپزشکی گزارش دهند.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهارمعاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با تمهیدات اندیشیده 75 شرکت در این استان برای جابجایی مسافران از 23 اسفند 96 تا 17 فروردین 97 فعالیت دارند.
ایوب میرشاهی اظهار کرد: این شرکت ها در حوزه ناوگان سواری، مینی بوس و اتوبوس در سفرهای درون استانی و برون استانی خدمات ارائه می کنند.
وی در خصوص فروش نوروزی بلیت اتوبوس ها نیز یادآور شد که این طرح از میانه اسفند در استان عملیاتی شد و متقاضیان می توانند به صورت اینترنتی و حضوری نسبت به خرید بلیت سفر اقدام کنند.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهارمیرشاهی از اجرای طرح کشیک نوروزی و استقرار در یایانه های عمومی شهرهای گرگان و گنبدکاووس نیز خبر داد و گفت: این طرح با بکارگیری22 نفر در پایانه مسافربری گرگان و 12 نفر در پایانه مسافربری گنبدکاووس از 23 اسفند اجرایی شده تا بر ارائه خدمات به مسافران نوروزی نظارت شود.
وی فعالیت دو مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در شهرهای گرگان و علی آباد کتول و چهار گروه امداد خودرو با 60 دستگاه، نصب بنرهای تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی در پایانه های مسافربری و نظارت بر پاکیزه بودن نمازخانه های مجتمع رفاهی را از دیگر فعالیت ها در این راستا بیان کرد.
به گفته وی؛ سال قبل 220 هزار مسافر نوروزی از ناوگان حمل و نقل استان خدمات دریافت کردند.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهارعلی نصیبی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان نیز از تدارک 31 جشنواره فرهنگ و اقتصاد روستا در مناطق روستایی استان در ایام تعطیلات نوروز 97 خبر داد و گفت: در این مدت 12 دهکده گردشگری روستایی فعال می شود.
ناصر باقری مدیر کل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری گلستان هم از فعال شدن گشت مشترک نوروزی این دفتر و کمیته های منتخب خبر داد و گفت: این گشت ها از 22 اسفند ماه در راستای رصد و پایش بازار شب عید و نحوه ارائه خدمات به مردم استان فعال شده است.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهارمدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی گلستان هم از تامین و توزیع کالاهای موردنیاز شب عید هم استانی ها خبر داد و گفت: اقلام توزیعی شامل 685 تن گوشت مرغ، 40 تن گوشت قرمز، 45 تن تخم مرغ، 589 تن برنج، 600 تن پرتقال و 400 تن سیب درختی است.
سعید حسن پور افزود: علاوه بر این کالاهای ضروری از طریق فعال کردن نمایشگاه فروش بهاره در گرگان و گنبدکاووس در اختیار هم استانی قرار گرفته است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز با یادآوری اجرای طرح سلامت نوروزی از 15اسفند 96، گفت: اجرای این طرح با استفاده از 201 نفر در قالب 83 گروه نظارتی عملیاتی شده است.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهاردکتر عبدالرضا فاضل اظهار کرد: همه بیمارستان‌های دولتی نیز در تعطیلات نوروزی آماده باش خواهند بود.
وی گفت: پایگاه های اورژانس نیز برای امداد رسانی وکمک به کاهش حوادث در حاشبه جاده ها مستقر می شود.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گلستان گفت: 47 پایگاه امداد و نجات جاده‌ای با 90 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در نقاط تعیین شده در استان مستقر بوده و در 5 نقطه نیز ایستگاه سلامت راه اندازی می‌شود.
علیرضا کمال غریبی افزود: 25 بیمارستان شامل 16 بیمارستان دولتی و 9 بیمارستان خصوصی و کلینیک‌ها در آماده‌باش کامل قرار دارند.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهارطبق اعلام دبیر ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی گلستان در تعطیلات نوروز 96 حدود 6 میلیون مسافر و گردشگر به استان سفر کردند.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهار

جنگل گلستان که نام دیگر آن پارک ملی گلستان است در سال 1354 در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از بهترین و همچنین پنجاه ذخیره‌گاه زیست محیطی به ثبت رسیده است، که از نظر موقعیت جغرافیایی در شرق استان گلستان و همچنین غرب استان خراسان شمالی قرار دارد که جزء قدیمی ترین و بهترین پارک های ملی است که به ثبت رسیده، به همین دلیل جزء ارزشمند ترین مناطق ایران به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهار

حیات جانوری و گیاهی
میزان یک هشتم گونه‌های گیاهی، یک سوم گونه‌های پرندگان و همچنین بیش از پنجاه درصد از گونه‌های پستانداران کشور در این پارک زندگی می‌کنند و از طرفی این منطقه از بهترین زیستگاه های گوسفند وحشی اوریال که از بزرگترین و قدیمی ترین زیرگونه‌ی گوسفند های وحشی است و همچنین دارای جمعیت زیادی از قوچ و میش اوریال می‌باشد.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهار

رودخانه ها و آبشارها در گلستان
در این پارک رودخانه‌های متعددی وجود دارد که به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:
رودخانه‌های خروشان و زیبا که هر کدام در قسمتی از این پارک قرار گرفته اند، طبیعت چشم‌نواز پارک را جذاب تر کرده است. از جمله رودخانه های مهم این پارک رودخانه مادرسو، زاو، دوشان، آق سو و چشمه های گلشن است. همچنین این پارک دارای آبشارهای معروف و بسیار زیبایی است که می‌توان به آبشار آق سو و آبشار جنگل گلستان اشاره کرد که دارای ارتفاع 70 متر و آب دهی 30 لیتر برثانیه هستند.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهار

گونه های گیاهی استان گلستان
این پارک دارای گونه‌های گیاهی بسیار می‌باشد که می‌توان به زالزالک، گوجه وحشی، شیر خشت، کلهو، انار وحشی و گلابی وحشی اشاره کرد. در قسمت های دیگر که دارای نواحی خشک است درخچه های زرشک، بوته های کلاه میر حسن، چوبک، درمنه و خارشتر و همچنین دیگر گونه های استپی یافت می‌شود و در قسمت های مرتفع تر به طور پراکنده گونه ارس نیز می‌روید.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهار

گوشتخواران و پرندگان در گلستان
از جمله گوشتخوارانی که در جنگل گلستان هستند، پلنگ و خرس قهوه ای است. همچنین تنها گوشتخواری که فقط در پارک ملی گلستان یافت می‌شود، سمور جنگلی است به همین دلیل بر ارزش ژنتیکی پارک افزوده شده است.
همان طور که گفته شد، این منطقه بسیار مناسب برای زیستگاه های گوسفندان وحشی اوریال است.
مناطق دیدنی پارک ملی گلستان
از جمله مناطق دیدنی این پارک، آبشار فصلی (اوچر) است که در فصل بهار 110 متر ارتفاع دارد، یکی از جاذبه های دیگر این پارک بیلی کوه است که از زیباترین قله های این پارک به شمار می‌رود. همچنین تالاب طبیعی که با ارتفاع 1358 متری در این پارک قرار دارد بر زیبایی پارک افزوده است.
نکته بسیار مهم‌تر اینکه جنگل گلستان می‌تواند محلی مناسب برای گذران و عبور و همچنین بازدید مردم قرار گیرد به ویژه مسافرانی که از جاده تهران- مشهد می‌گذرند. همچنین می‌توانند از حیات وحش بسیار زیبا و کمیاب با کسب مجوز بازدید داشته باشند.

جاهای دیدنی استان گلستان در بهار

پارکینگ ها
این پارک شامل پارکینگ هایی از جمله تنگ راه، گلستان و آبشار می‌باشد. این پارکینگ ها دارای امکاناتی از قبیل میز و نیمکت، سرویس بهداشتی، اجاق و زباله دانی است که مردم می‌توانند به راحتی در این پارکینگ ها مستقر شوند و اوقات فراغت خود را سپری کنند.
همچنین ساختمانی در این پارک جهت نمایش فیلم ها و اسلاید های مربوط به منطقه و نیز بیان مسائل زیست محیطی که تأثیر به سزایی در ارتقای فرهنگ زیست محیطی را دارد ایجاد شده است.
و در نهایت مأمورین سازمان محیط زیست در این پارک قرار گرفته اند تا در خدمت بازدیدکنندگان جهت راهنمایی ها و ارائه اطلاعات به ایشان می‌باشند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید