بنر هدر

زیباترین پل های جهان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در زندگی امروز که با پیشرفت علم همراه است و با توجه به ظهور فناوری های پیشرفته سبک زندگی از حالت سنتی به ماشینی تغییر کرده است هچنین با وجود علم نرم افزاری تحول عظیمی در طراحی و ساخت پل ایجاد شده است که علاوه بر سهولت در ارتباطات زیبایی های گردشگری نیز دارد ازاین سو در ادامه چند نمونه از زیباترین پل های جهان را معرفی میکنیم.

زیباترین پل های جهان

پل‌سازی، می‌تواند علاوه بر مهارت مهندسی سازنده‌اش، ذوق و زیبایی‌شناسی او را هم به نمایش بگذارد. مهندس سازنده می‌تواند با توجه به اقلیم و محیط کار، در طراحی پلی متناسب با طبیعت محیط طراحی نماید و زیبایی طبیعی محیط را با سازه‌ی خود بر هم نزند. بر همین اساس، هستند پل‌هایی که نه تنها وظیفه‌ی نقل و انتقال را بر عهده دارند، بلکه سازه‌هایی زیبا و چشم‌نواز را ایجاد نموده‌اند و به‌خوبی با محیط خود ترکیب شده‌اند. برخی از این پل‌های زیبا را در این پست می‌بینیم.

پل راکوتز ( آلمان)

این پل در سال ۱۸۶۰ در کروملائوی آلمان ساخته‌شد. برای ساخت این پل که به «پل شیطان» نیز معروف است، از سنگ بازالت استفاده شده. امروزه، این پل برای استفاده‌ی عمومی کاربرد ندارد. ببینید که حالت نیم‌دایره‌ای پل، در بازتاب نقشش بر آب مانند حلقه‌ای زیبا به نظر می‌رسد.

زیباترین پل های جهان

پل برج (لندن)

جمعیت شرق لندن در اواخر سدهٔ نوزدهم به شدت افزایش یافته بود و فکر ساخت پل جدیدی بر روی رود تیمز در آن ناحیه در حدود سال ۱۸۷۶ شکل گرفت. پس از آن چندین سال طول کشید تا طرح نهایی پل پذیرفته شود و سرانجام کار ساخت آن در ۱۸۸۴ آغاز گردید.

طرح انتخابی کاری از هوراس جونز با همکاری جان ولف بری بود. پنج پیمانکار و تقریباً ۴۵۰ کارگر برای ساخت این پل ۲۵۶ متری به خدمت گرفته شد و ۱۱ هزار تن استیل در چهارچوب آن به کار رفت. سرانجام کار ساخت پل که تاور بریج نام گرفت (تاور= بُرج، بریج= پل) در ۱۸۹۴ به پایان رسید. پل تاور بریج دارای برج‌هایی با معماری گوتیک ویکتوریایی بود که در آن زمان مورد پسند مردم قرار نگرفت، اما با گذر زمان این پل به یکی از معروفترین نمادهای شهر لندن بدل شد.

گرفتن عکس و فیلم از پل تاور بریج یکی از کارهای مورد علاقهٔ توریست‌هایی است که به لندن می‌آیند، اما در عین حال این امکان نیز برای بازدیدکنندگان وجود دارد که وارد برج‌ها شوند. دو برج توسط گردشگاهی در قسمت بالا به یکدیگر متصلند و نمایی زیبا از لندن را می‌توان از آنجا مشاهده نمود.

همچنین در داخل پل، نمایشگاه تاور بریج قرار دارد که مساحت گردشگاه و دو برج را شامل می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند از موتورخانهٔ ویکتوریایی که درون برج‌ها قرار دارند دیدن کنند.

زیباترین پل های جهان

پل موج‌های هندِرسن (سنگاپور)

امواج هندروسون (Henderson Waves )  نام پلی است در  سنگاپور بر فراز جاده هندرسون که توسط مهندسین انگلیسی طراحی شده است .  این پل 274 متر طول داردو در ارتفاع ۳۶ متری جاده‌ی هندرسن در سنگاپور ساخته شده و کوه فِیبِرپارک را به تِلوک بلانگا هیل پارک متصل می‌نماید. این پل، ترکیبی از نوارهای پولادی و چوب‌هایی زردرنگ است.

همانطور که از نام این پل پیداست ، دارای شکل مواج و منحنی شکل می باشد.  این  پل با ساختار موجی شکل غول پیکر خود واقعا زیبا و منحصر به فرد بوده  و شکل موجی آن مثل مجسمه ای تراشیده شده  می باشد. در شب ، با روشن شدن چراغهای اطراف پل  جلوه خاصی ای منظره می دهند که هر عابری را به خود جلب می کند نورپردازی این پل، بر زیبایی آن لفزوده‌است.

زیباترین پل های جهان

پل فواره آب بانپو (کره جنوبی)

این پل با نام فواره رنگین‌کمان مهتاب نیز شناخته می‌شود و روی رودخانه‌ی هان ساخته شده و بلوک های سئوچو و یونگسان را به هم متصل می‌کند. یگانگی این پل از آن جهت است که این پل، روی پل پیشین جامسو ساخته‌شد و پلی دو مسیره ایجاد شد. از این سازه، ۱۹۰ تن آب در دقیقه فواره می‌کند. این آب‌ها با شعاعی بیست متری مستقیماً وارد رودخانه می‌شود. با نورپردازی‌های پل، این جریان آب مانند رنگی‌کمان به نظر می‌رسد.

زیباترین پل های جهان

پل گیت شید ملنیوم (انگلیس)

در سال 1996 رقابتی در گیتس‌هد انگلستان برای طراحی پلی متحرک برروی رود تاین (Tyne) آغاز شد. این پل باید به گونه‌ای می‌بود که به کشتی‌ها اجازه عبور و مرور می‌داد درحالی که چشم‌انداز پل‌های نزدیک و یا فعالیت‌های فرهنگی که در حاشیه‌های رودخانه انجام می‌شوند را مسدود نمی‌کرد. طرح نهایی از سیستم چرخشی منحصر‌به‌فردی برخوردار است. این پل از دو قوس فولادی ساخته شده‌است،‌ در وضعیت پایین،‌ بخش پیاده‌روی این پل که برای دوچرخه‌سواری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، پایین و رو به آب قرار می‌گیرد. زمانی که پل باید در وضعیت بالا قرار بگیرد، هشت موتور الکتریکی هر دو قوس را مانند یک ساختار یکپارچه و مستحکم حرکت می‌دهند،‌ با پایین آمدن یکی از قوس‌ها،‌ دیگری به سمت بالا کشیده می‌شود. این پل 126 متری در سال 2000 افتتاح شد.

زیباترین پل های جهان

پل میلائو (فرانسه)

پل میلو (به فرانسوی: Le Viaduc de Millau) بلندترین پل جاده‌ای جهان به ارتفاع ۳۴۳ متر است که در بالای رودخانه تارن در جنوب فرانسه قرار دارد.این پل توسط میشل ویرلوژو (مهندس سازه) و نورمن فاستر (معمار) طراحی و در دسامبر سال ۲۰۰۴ توسط ژاک شیراک رئیس جمهور وقت فرانسه افتتاح شد.جاده پل به طول ۲۴۶۰ متر از مقاطع فولادی در ۸ دهنه با عرض ۳۲ متر و فاصله متوسط ۳۴۲ متر بین هر ستون تشکیل شده‌است. این جاده بیش از ۳۶،۰۰۰ تن وزن داشته و با عمق ۴٫۲ متر به عنوان طولانی‌ترین جاده کابلی پل در جهان به حساب می‌آید. جاده پل شیبی ۳٪ از جنوب به شمال طی کرده و همچنین انحنایی به شعاع ۲۰ کیلومتر در سطح را به دلیل ایجاد زاویه دید بهتر برای رانندگان داراست.جاده پل بر روی ۷ ستون بتنی که ارتفاع آن‌ها از ۷۷ تا ۲۴۶ متر متغیر است قرار گرفته‌است. ضخامت ستونها در پی ۲۴٫۵ متر بوده که در نهایت به ۱۱ متر ختم می‌شود. هر کدام از ستون‌ها نگهدارنده دکلی ۸۷ متری است که ۷۰۰ تن وزن دارد.

زیباترین پل های جهان

 پل الله وردی خان (سی و سه پل) – ایران

سی‌ و سه‌ پل یا پل الله‌ وردی خان پلی است با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، که توسط الله‌وردی خان اوندیلادزه بر روی زاینده‌رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده و محل برگزاری مراسم جشن آب‌پاشان و همچنین مراسم خاج‌شویان ارامنهٔ اصفهان در دورهٔ صفویه بوده است. اندیشهٔ بنای سی و سه پل در سال ۱۰۰۸ هجری قمری و در دوازدهمین سال سلطنت شاه عباس یکم به وجود آمد و در سال ۱۰۱۱ هجری قمری، الله وردی خان اوندیلادزه گرجی، سردار مشهور او مأمور اتمام ساختمان پل گردید.

زیباترین پل های جهان

پل صلح (کانادا)

ین پل روی رودخانه‌ی کالگری قرار دارد. این پل، توسط آرشیتکت اسپانیایی، «سانتیاگو کالاتراوا» طراحی شد و حالتی مارپیچی با سقف شیشه‌ای دارد. رنگ سرخ و سفید استفاده‌شده در این پل، یادآور پرچم کانادا است. برای ساخت این پل، ۲۴میلیون دلار هزینه صرف شده و روزانه ۶ هزار نفر از آن استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۲ طراحی این پل چندین جایزه را نصیب مهندس سازنده‌ی آن نمود.

زیباترین پل های جهان

پل هفت مایلی (فلوریدا کیز)

پل هفت مایلی فلوریدا در امریکا، یکی از طولانی ترین پل های جهان است. این پل با 10.9 کیلومتر طول، در بالای “فلوریدا کیز” شبه جزیره خاک رسی زیبا قرار دارد. این سازه بین سال های 1978 و 1982 بر روی پایه های پلی قدیمی ساخته شد.
پل هفت مایلی قدیمی فلوریدا که به موازات پل جدید قرار دارد، به روی دوچرخه سواران و اسکیت بازان باز است. در هر صورت به خاطر وجود حفره ای بر روی آن، احتمال رسیدن به انتهای پل وجود ندارد.هر سال در ماه آوریل در یکی از روزهای شنبه، جاده جدید به مدت دو ساعت و نیم برای یک مسابقه دو تفریحی بسته می شود. این ماراتن از سال 1982 برای گرامی داشت بازسازی پروژه صورت می پذیرد. یه هزار و 500 دونده در این مسابقه شرکت می کنند. این سازه جایزه های زیادی را از آن خود کرده است.

زیباترین پل های جهان

پل تریفت (سوئیس)

پل تریفت سوییس امن تر از آن چیزی است که به نظر می آید. این پل مدرن و زیبا، به تقلید از پل های ریسمانی نپال، در سال ۲۰۰۹ میلادی با استفاده از فولاد و چوب مقاوم ساخته شد.این پل که در ارتفاع ۹۱ متری واقع شده و همچنین بیشتر از ۱۷۰ متر طول دارد.پل تریفت یکی از بلندترین و مرتفع ترین پل های معلق پیاده روی در کوهستان است و بعد از طی کردن مسیری طولانی از طریق ۳ تله کابین می توان به محل این پل رسید.کشور سوئیس به سبب طبیعت زیبا و چشم انداز مسحور کننده اش یکی از کشورهای توریستی و زیبای دمیا محسوب می شود که سالانه گردشگران بسیاری برای جاذبه های گردشگری به مناطق مختلف این کشور سفر می کنند.

زیباترین پل های جهان

پل لیوینگ روت (هند)

طول این پل به 31 متر می‌رسد و توسط بومیان ساخته‌شده است. لیوینگ روت به معنای ریشه درختان در حال رشد است. از اسم این پل مشخص است که از ریشه درختان زنده ساخته‌شده است. در طول سالهایی که پل لیوینگ روت بنا شدصرفا مورداستفاده مردم بومی هند بود تا آنکه کم کم به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح شد. در مقابل طوفان‌ها و سیلهای زیاد اسقامت داشته و پابرجا مانده است.

زیباترین پل های جهان

پل گلدن گیت ، سان فرانسیسکو،کالیفرنیا

پل گلدن گیت نارنجی رنگ است. این پل معلق بر روی تنگه‌ای به همین نام قرارگرفته است و شهر سانفرانسیسکو را به شمال ایالت کالیفرنیا متصل می‌کند. قبل از ساخت این پل که به‌واقع یک شاهکار معماری است، مردم این مسیر را با قایق می‌پیمودند. ارتفاع پل 67 متر از سطح آب و طول آن 1300 متر است. در هر ماه بیش از سه میلیون وسیله نقلیه از این پل عبور می‌کنند که حداکثر سرعت آن‌ها نباید از 70 کیلومتر در ساعت بیشتر باشد. پل گلدن گیت رکورد بیشترین خودکشی در جهان را دارد، هر پانزده روز معمولاً یک نفر با پرتاب خود از پل اقدام به خودکشی می‌کند

زیباترین پل های جهان

چین، فونگ هوآنگ ، پل سنگی استپینگ

این پل قدیمی و منحصربه‌فرد بر روی رودخانه توجیانگ چین قرارگرفته است. برای عبور از پل استپینگ نیاز به حواسی جمع و تمرکز دارید زیرا این پل از تکه سنگ‌هایی که برش خورده‌اند و به‌صورت جداجدا در آب قرارگرفته‌اند تشکیل‌شده است. هر قدم شما بر روی یک سنگ قرار می‌گیرد عبور از این پل هیجانی لذت‌بخش دارد.

زیباترین پل های جهان

پل طنابی کاریکارید ( ایرلند )

این پل یکی از جاذبه‌های گردشگری ایرلند شمالی است و درگذشته بیشتر به‌عنوان راه ارتباطی این منطقه به یکی از جزایر منطقه به نام کاریک مورداستفاده قرار می‌گرفته است. پلی معلق که در ارتفاع 30 متری قرار دارد، طول این پل طنابی هیجان‌انگیز 20 متر است و عبور از آن در هنگام وزش باد و طوفان با ترس و هیجان بی‌نظیری همراه است.

زیباترین پل های جهان

پل طنابی اینکا پرو ، رودخانه آپوریماک

پل طنابی اینکا را 500 سال قبل اینکاها بر روی تنگه آپوریماک ساخته‌اند. برای ساخت این پل از الیاف طبیعی که از گیاهان محلی آن منطقه به دست می‌آید استفاده‌شده است. این الیاف را به‌هم‌بافته‌اند تا طناب بسیار ضخیم و محکمی به وجود آید و سپس این طناب را به دو طرف پل وصل می‌کنند. برای استحکام بیشتر شاخه‌های به‌هم‌بافته شده‌ای در سراسر پل استفاده‌شده است. سنگینی و بزرگی زیاد این پل سبب شده است تا در قسمت وسط آن خمیدگی پدید آید و این پل با وزش بادهای تند حرکتی رفت‌وبرگشت به طرفین داشته باشد.

زیباترین پل های جهان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید