بنر هدر

رودخانه کرج چالوس ، جاذبه های طبیعی کرج

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

رودخانه کرج چالوس از بهترین جاذبه های طبیعی منطقه استان البرز که به استان مازندران متصل میشود ، در حاشیه رودخانه فراوانی جنگل های انبوه شمالی و طبیعت زیبا پدید آورده و چشم انداز لذت بخشی را ایجاد کرده است .

رودخانه کرج کجاست؟

کرج، مرکز استان البرز و از جمله شهر های کوه پایه ای ایران می باشد که در دامنه رشته کوه البرز واقع شده است. این شهر جاذبه های طبیعی زیادی را در خود جای داده است که رود کرج یکی از آنها می باشد. رودخانه کرج یکی از پرآب ترین رودخانه های کشور است که از دامنه های رشته کوه البرز سرچشمه میگیرد. رودخانه کرج که در امتداد جاده کرج و چالوس واقع شده است، 75 کیلومتر طول و پنج تا هشت متر عرض دارد و سرچشمه اصلی آن کوه کلون بستک می باشد و در نهایت انتهای رودخانه کرج به دریاچه نمک در قم می ریزد.

عکس رودخانه کرج چالوس

رودخانه کرج چالوس ، جاذبه های طبیعی کرج

رودخانه کرج استان البرز در مسیر خود دشت های زیادی همچون دشت کرج و شهریار را سیر آب می کند و پس از طی مسیری طولانی به رود جاجرود می پیوندد. از این رودخانه، رودهایی همچون سیجان، گوراب، اویزر، هفت چشمه و … سرشاخه میگیرند و همچنین وجود این سرشاخه ها باعث ایجاد ییلاقات زیبایی در طول مسیر این رودخانه شده است.

رودخانه کرج چالوس ، جاذبه های طبیعی کرج

اگر در جست و جوی زیباترین نقطه رود کرج هستید به شما پیشنهاد میکنیم مسیر حرکتی خود را به سمت سد کرج تغییر دهید. در سال 1342 بر روی رودخانه کرج جاده چالوس، سد امیر کبیر کرج ساخته شد که امروزه تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری کرج شده است. علاوه بر این در فصول بهار و تابستان ماهیگیری در رودخانه کرج به دلیل وجود انواع ماهی همچون قزل‌ آلا، خیاطه، سس و … بسیار رواج پیدا میکند که امروزه متاسفانه به دلیل صید بی رویه شاهد کم شدن گونه های ماهی این رودخانه هستیم.

رودخانه کرج چالوس ، جاذبه های طبیعی کرج

در سال 1346 این رودخانه به لیست مناطق طبیعی تحت حفاظت محیط زیست اضافه شد و شما می توانید در تور کرج گردی به این مکان هم سری بزنید.

آدرس رودخانه کرج : استان البرز، دامنه های رشته کوه البرز، امتداد جاده کرج – چالوس، رودخانه کرج چالوس

مهم‌ترین سرشاخه‌های این رودخانه خروشان عبارتند از کندر، کندرآب، دره نمرک- کلنا، دره انگلج (وینه)، دره نوجان، رشک بهشت، شاه دزد، خور، سیجان، چاران، سرزیارت، گوراب، ارنگه، هفت چشمه، آدران- دوران، خوزنکلا، اویزر، نشتارود- کلها، واریان، قصردره (رزکان)، مورود، وصال دره، شلنک، سرک، لانیز، شهرستانک، کلارود- گشتادر- کسیل، گرماب، آزادبر- آسیاب درگاه، سرنساء، ولایترود- دیزین، پی کنار، شیرکمر- سوتک و وارنگه رود.

رودخانه کرج چالوس ، جاذبه های طبیعی کرج

از مهم‌ترین چشمه‌های تغذیه‌کننده رودخانه حفاظت شده کرج نیز می‌توان به چشمه‌های سوتک، سفید سوتک، شیرکمر، سیکنو، کریم چال- وارنگه رود، نمرک، جیان- کندر، قل قل چشمه سرزیارت، شاهی خور، هفت چشمه، چشمه دره، قصر ناصرالدین شاه- شهرستانک، دره بصال- شهرستانک، بیدار چشمه باغستان و پی کنار اشاره نمود.

رودخانه کرج تأمین‌کننده آب آشامیدنی تهران، آب کشاورزی مناطق همجوار و منبع تأمین برق کشور است. این رودخانه در گذشته تمامی باغ‌های شهر کرج و منطقه ییلاقی سرحدآباد و شهریار و ساوجبلاغ را آبیاری می‌نمود ولی در چند سال اخیر به دلیل رشد بی‌رویه مصرف آب در کلانشهر تهران، بخش عمده آب این رودخانه برای مصرف آشامیدنی به تهران منتقل می‌شود در نتیجه سهم آب باغ‌های استان البرز از این رودخانه بسیار کاهش یافته است.

رودخانه کرج چالوس ، جاذبه های طبیعی کرج

در سال 1342 خورشیدی سد امیرکبیر به عنوان اولین سد چندمنظوره ایران بر روی این رودخانه احداث شد.

رودخانه کرج از سال 1346 خورشیدی در شمار رودخانه‌های تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفته است. این رودخانه یکی از قطب‌های مهم گردشگری استان البرز به ویژه در شاخه اسپرت توریسم به شمار می‌رود و همه ساله در فصل صید (اواخر بهار تا اواخر تابستان) پذیرای شمار زیادی از گردشگرانی می‌باشد که به ورزش ماهیگیری علاقه دارند.

رودخانه کرج چالوس ، جاذبه های طبیعی کرج

طبق گزارشات موجود، قزل‌آلای خال قرمز، قزل‌آلای رنگین کمان، ماهی خیاطه، سس ماهی و ماهی سرمخروطی سیاه فلس از جمله ماهیان موجود در رودخانه کرج می‌باشند اما متأسفانه در حال حاضر به دلیل استقرار واحدهای خدماتی، اراضی کشاورزی، مراکز مسکونی روستایی، ورود انواع فاضلاب‌های شهری و کشاورزی، تهدید زیستگاه و همچنین به دلیل گستردگی منطقه استحفاظی و وسعت حوزه عمل و کمبود نیروی انسانی و امکانات، از طریق صید غیرمجاز کاهش چشمگیری در جمعیت برخی از انواع این گونه‌ها مشاهده شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید