بنر هدر

روستای ابدال آباد تربت جام

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

روستای ابدال آباد تربت جام این روستا در دهستان بالاجام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲٬۱۹۲ نفر (۵۰۵خانوار) بوده‌است.

ابدال آباد از روستاهای کوهستانی خراسان رضوی است که در ۴۰ کیلومتری شمال غرب تربت جام و در دهستان بالاجام، بخش نصرآباد قرار دارد. وجود کوهستان وسیع و ارتفاعات به هم چسبیده از ویژگی های طبیعی این روستا است به ویژه که در دامنه های آن باغات میوه در کنار هم قرار گرفته باشند.

روستای ابدال آباد تربت جام

ابدال آباد  به بهشت تربت جام معروف است، در واقع یکی از اصلی ترین تفرجگاه های اهالی تربت جام، تایباد و نصرآباد به شمار می رود که در نیمه اول سال برای تفریح و بهره مندی از طبیعت به آن روی می آورند.

بخش وسیعی از مساحت این روستا و نواحی اطراف آن به باغات میوه اختصاص دارد. همچنین وجود رودخانه، آبشار و چشمه نیز چشم اندازهای ویژه و منحصربفردی در روستای ابدال آباد به وجود آورده است.

روستای ابدال آباد تربت جام

چشم اندازهای این روستا به قدری زیبا است که به بهشت کوهنوردان در آن منطقه معروف شده است. بیشتر گردشگرانی که به ابدال آباد سفر می کنند به قصد کوهنوردی و کوهپیمایی آنجا را انتخاب می کنند. اما متاسفانه و با وجود اینکه ابدال آباد به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شده، هیچ برنامه ریزی یا زیرساختی برای توسعه گردشگری بوم – محور در این روستا پیش بینی نشده است. نه از اقامتگاه خبری هست و نه از تاسیساتی برای استراحت کوهنوردان، طبیعت گردها و سایر گردشگران و نه از آموزش جوامع بومی در خصوص نحوه تعامل با گردشگران.دسترسی به این روستا از طریق جاده فریمان – تربت جام است

به طوری که باید از مشهد به سمت فریمان حرکت کنید.روستای ابدال آباد در ۳۵ کیلومتری جاده فریمان – تربت جام قرار دارد

و دسترسی از مشهد به این روستا در حدود ۳ ساعت زمان می برد.مسیر رودخانه بسیار زیبا است و گاهی با میوه های جنگلی مانند

تمشک نیز مواجه می شوید و تخته سنگ هایی که بر اثر ریزش فرود آمده اند و مناظر منحصربفردی را به وجود آورده اند.

روستای ابدال آباد تربت جام

توسعه گردشگری در این روستا نیازمند مشارکت و همکاری جوامع بومی با نهادهای خصوصی و آژانس های مسافرتی و گروه های کوهنوردی و طبیعت گردی است و بدون تعامل جوامع بومی و مشارکت ایشان گردشگری در این روستا هرگز رونقی نخواهد یافت.

نقش جوامع بومی در توسعه گردشگری بوم – محور در ابدل آباد می تواند بسیار موثر باشد. اهمیت دادن به توان فرهنگی منطقه؛ پوشش، غذا، موسیقی، آداب و رسوم، آیین ها و سبک زندگی می تواند از مهمترین قابلیتهای هر جامعه روستایی برای توسعه گردشگری بوم – محور باشد به خصوص که همه این قابلیت های فرهنگی با طبیعتی بی نظیر در هم آمیخته شود و منطقه نمونه گردشگری ابدال آباد را حفاظت کند.

روستای ابدال آباد تربت جام

از طرفی انتخاب این روستا به عنوان منطقه نمونه گردشگری و از سوی دیگر گزارشات طبیعت گردها از درگیری های به وجود آمده با جوامع بومی نشان می دهد که ابدال آباد بهشتی است که باید آباد شود.

گرچه به لحاظ طبیعت و توان بومی روستا قابلیت پذیرایی از گردشگران را دارد اما راه درازی تا آموزش در پیش است. هم گردشگران و هم جوامع بومی باید متوجه  اثرات حاصل از ورود گردشگر به این روستا باشند؛ و برای توسعه گردشگری در این منطقه برنامه ریزی کنند؛ بدیهی است که توسعه گردشگری بوم محور، بدون مشارکت جوامع بومی امری غیر ممکن است و تا زمانی که جوامع بومی و گردشگران تعامل سالمی نداشته باشند، ابدال آباد به واقع به یک منطقه نمونه گردشگری تبدیل نخواهد شد.

روستای ابدال آباد تربت جام

روستای ابدال آباد کجاست؟

ابدال در لغت به معنای مردمان شریف و نیکوکار و بی بدیل میباشد و همانطور که از معنی لغتی آن بر می آید طبیعت ابدال آباد بی نظیر و بی بدیل است.

روستای ابدال آباد تربت جام در فاصله ی ۴۰ کیلومتری شمال غرب تربت جام در استان خراسان رضوی واقع شده است و طبق سرشماری سال 1395 دارای جمعیتی بالغ بر 2296 می باشد.

وجود ده ها هکتار باغ، رودخانه پرآب، آبشارها و چشمه های سرشار و جوشان حاکی از ویژگی های منحصر به فرد روستا ابدال آباد تربت جام می باشد.

روستای ابدال آباد تربت جام

روستا ابدال آباد، روستای کوهستانی و زیبا دارای باغهای میوه بخصوص آلو، گیلاس و آلبالو می باشد.

وجود کوههای بسیار زیبا شرایطی ایده آل را برای کوهنوردی و کوهپیمایی قابل به وجود آورده است و هر گردشگری را به سوی خود می کشاند.

روستای ابدال آباد تربت جام

طبیعت وحشی و بکر این منطقه و کوههای بهم چسبیده، قله های سر به فلک کشیده، هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. آسمان پاک و آبی به دور از هیاهوی شهرهای بزرگ، چشمه های خروشان و طبیعت محشر آن، توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند.

به شما توصیه می کنیم اگر به دنبال ماجراجویی و لذت بردن از هیجانات طبیعی هستید حتما به بهشت تربت جام، مرکز موسیقی مقامی خراسان سفر کنید و لحظات خوشی را برای خود و دوستانتان رقم بزنید.

روستای ابدال آباد تربت جام

پارک طبیعی در حال احداث ابدال آباد مجموعه ای که چشم به راه توجه مسئولان مربوطه می باشد. تا همچنان گردشگران بیشتری این روستا را برای گذراندن اوقات خوشی انتخاب کنند.

روستا ابدال آباد تربت جام یکی از جاذبه های طبیعی استان خراسان رضوی است که با رفتن به این مکان میتوانید از مناظر بکر آن استفاده کنید.

آدرس روستای ابدال آباد : خراسان رضوی، تربت جام، کیلومتر ۴۰ جاده مشهد

عکس های روستای ابدال آباد

روستای ابدال آباد تربت جام

روستای ابدال آباد تربت جام

روستای ابدال آباد تربت جام

روستای ابدال آباد تربت جام

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید