غار سراب شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

غار سراب شهرکرد به زیبایی غار علیصدر ، غار سراب همدان ، غار ایوب ، غار حمام خدایی ، غار نمکی گرمسار ، غار زینگان ، غار یخی چما ، غار آبی سهولان مهاباد و . . . که نامش را کمتر شنیدیم اما کمتر از غار های معروف کشور نیست در اولین فرصت سفر از آن دیدن کنید

غار سراب شهرکرد کجاست؟

استان چهارمحال و بختیاری یکی از زیباترین مقاصد گردشگری ایرانیان است که دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی می باشد. همه ساله گردشگران و طبیعت دوستان زیادی برای تفریح و گشت و گذار به این استان سفر می کنند. در این استان 62 غار شناسایی شده که غار سراب باباحیدر یکی از آنها می باشد. این غار که جدیدا توسط غارنوردان کشف شده، در دسته غارهای آهکی و آبی قرار دارد. علت انتخاب نام سراب برای این غار توسط بومیان منطقه، جاری بودن آب در داخل دالان غار می باشد.

غار سراب شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری

غار سراب امید آباد در 56 کیلومتری جنوب شهرکرد و هفت کیلومتری دهستان بابا حیدر و روستای امید آباد واقع شده است. برای دسترسی به این غار باید راهی شهرستان فارسان شوید و از آنجا به روستای بابا حیدر عزیمت نمایید. این غار دو طبقه درون دره ای عمیق و زیبا قرار دارد که برای ورود به آن باید از میان صخره و بوته زارهای گون وحشی عبور کرد. درون دره مذکور یک چشمه آب سرد جاری می باشد که سرچمه آن در واقع دهانه دیگر غار سراب بابا حیدر محسوب می شود.

غار سراب شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری

دهانه ورودی غار سراب شهرکرد کوچک است و برای ورود به آن باید بصورت خمیده حرکت نمود. پس از عبور از مسیر اولیه غار که تنگ و تاریک است، ارتفاع غار زیاد می شود. در بعضی نقاط این ارتفاع به 15 متر هم می رسد. در ادامه با دو تالار و چندین مسیر مختلف روبرو می شویم که باید راه خود را از میان آنها برگزینیم. وجود قندیل های آهکی در دالان غار نیز به زیبایی های آن افزوده است. در تمام قسمت های غار آب جاری می باشد که در میان سکوت حاکم بر محیط غار جوی فوق العاده را ایجاد می کند.

در غار سراب شهرکرد سه حوضچه آب وجود دارد که امکان عبور از آنها به صورت معمول وجود ندارد و باید حتما تجهیزات غواصی نظیر طناب و تیوپ و نیز قایق های بادی کوچک به همراه داشته باشید تا بتوانید از آنها به سلامت عبور نمایید.

غار سراب شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری

غار سراب باباحیدر استان چهار محال و بختیاری در دسته غارهای نیمه دشوار قرار دارد و عبور از آن ساده نمی باشد. برای همین حتما باید با یک تیم غارنوردی حرفه ای همراه شوید تا از خطرات در امان بمانید. به دلیل ناشناخته بودن، تاکنون غارنوردان اندکی توانسنه اند این غار را پیمایش کنند. بیشترین مسیر پیمایشی که تاکنون در این غار به ثبت رسیده 650 متر بوده است. شما برای بازدید کامل از غار در حدود پنج ساعت زمان نیاز دارید. نشاط آورن علاوه بر دیدن این غار، بازدید از دیگر جاذبه های طبیعی شهرکرد را نیز به شما پیشنهاد می کند.

آدرس غار سراب در شهرکرد : استان چهار محال و بختیاری، شهر فارسان، روستای بابا حیدر

غار سراب شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری

این غار دارای دو دهانه می‌باشد که از یکی از دهانه‌های آن آبی خروشان و خنک بیرون می‌ریزد (ورودی ایمن غار در حدود 20 متر بالاتر از دهانه آبروی آن قرار دارد و گفته می‌شود در سال 1362 خورشیدی به وسیله رعد و برق ایجاد شده است). این غار در دو طبقه ایجاد شده که از 15 تا 25 متر با یکدیگر اختلاف ارتفاع دارند. طبقه پایین قسمت اصلی غار را شامل می‌شود و طول آن به کیلومترها می‌رسد اما به دلیل وجود موانع طبیعی، بیش از 600 متر از غار قابل دسترسی نیست. ارتفاع سقف غار در برخی نقاط به 15 متر می‌رسد و در تالار طولانی آن قندیل‌های آهکی زیبایی دیده می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید