بنر هدر

حضور گردشگران خارجی در مازندران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

امسال با افزایش چشمگیر گردشگران خارجی در مازندران با جذب توریست بیشتر نشان از زیبایی های استان پر طرفدار مازندران و استان های شمالی کشور دارد .

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران، مهران حسنی اعلام کرد: با فراهم شدن زیرساخت لازم برای حضور گردشگران خارجی در مازندران شاهد حضور بیشتر آنها و اقامت آنان در این استان خواهیم بود. او همچنین در گفتگو با ایرنا ادامه داد: شهرستان های غرب مازندران از جمله چالوس، کلاردشت، نوشهر، بابلسر و رامسر بیشترین استقبال را از سوی گردشگران خارجی داشته اند و در این شهر ها اقامت نیز داشته اند و بیشترین این گردشگران نیز از کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق بودند و در مجموع ۱۰۵ هزار گردشگر خارجی در نیمه اول سال به مازندران سفر کردند.

حضور گردشگران خارجی در مازندران

حسنی همچنین با اشاره به وجود بیش از هفتصد اثر تاریخی ثبت شده در مازندران ابراز داشت: در صورتی که جاذبه های تفریحی، تاریخی و توریستی استان برای گردشگران بویژه در فضای رسانه ای بین المللی معرفی شود، می تواند به جذب گردشگران خارجی در مازندران کمک شایانی نماید. در حال حاظر استان های اصفهان، شیراز و کرمان به لطف آثار تاریخی و تفریحی بیشترین مقصد گردشگران خارجی نسبت به سایر استان های کشور هستند.

حضور گردشگران خارجی در مازندران

استان مازندران با ۳۴۰ کیلومتر ساحل و بیش از ۵۰۰ کیلومتر خط کوهستانی وهمچنین یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه جنگلی و مراتع یکی از مناطق ویژه کشور و منطقه برای جذب گردشگر است. اکنون امکانات این استان برای گردشگران خارجی در مازندران شامل ۲۰۲ هتل، هتل آپارتمان، مجموعه گردشگری و ۹۰ اقامتگاه بوم گردی و ۸۰۲ خانه مسافر دارای پروانه بهره برداری است.

حضور گردشگران خارجی در مازندران

موزه رامسر

اما در این بین بسیاری از گردشگران از موزه شهدای رامسر بازدید کردند، به گونه ای که مدیر مجتمع فرهنگی این موزه، علی غلامی با اشاره به رشد ۴۲ درصدی بازدید گردشگران خارجی در این مدت، از بازدید ۵۲ هزار گردشگر خارجی در ۶ ماهه نخست امسال از موزه های این مجتمع خبر داد. این مجتمع با فضای ۱۲ هکتاری و ۶ فضای موزه ای، نخستین موزه عاج فیل ایران و خاورمیانه را داراست که در آن ۳۰۰ اثر بسیار شاخص در معرض نمایش است. سایر بخش های این مجتمع شامل موزه های کاخ مرمر، مردم شناسی شمال ایران، باغ موزه گیاه شناسی با بیش از یکهزار و ۸۰۰ گونه گیاهی، عکس و اسناد، حمام قدیم به همراه باغ بامبو، چشمه قدیمی و تالاب مجتمع می باشد.

حضور گردشگران خارجی در مازندران

وی همچنین در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: ظرفیت های این مجتمع باعث شده تا موزه شهدای رامسر جزو پنج موزه برتر کشور به لحاظ تعداد بازدید کننده شود و دلیل استقبال چشمگیر گردشگران خارجی از این مجتمع را افزایش جاذبه های فرهنگی و تاریخی دانست و با اشاره به اینکه بیشترین بازدیدکنندگان از این مجتمع از کشورهای عراق، کویت، اردن ، بحرین ، آلمان ،‌روسیه ، فرانسه ، انگلیس و استرالیا بودند، افزود: امروز در دنیا موزه ها به عنوان نمایشگاهی از پیشینه های تاریخی، فرهنگی، هویتی و ادبی هر ملت، از اهمیت بسیار بالایی در نشان دادن چهره ملی و بین المللی ملت ها و هویت قومی آنها است و در این راستا موزه ها به مانند پنجره ای در توسعه گردشگری فرهنگی نقش حائز اهمیتی دارند.

حضور گردشگران خارجی در مازندران

یکی از متنوع ترین گردشگری ها ، گردشگری فرهنگی است که بر اساس اعلام سازمان گردشگری جهانی، در حال حاظر ۳۷ درصد از گردشگری جهانی را شامل می شود و هر سال ۱۵ درصد هم رشد دارد. غلامی در ادامه خاطر نشان کرد: در ۶ ماهه اول سال پنج رویداد مهم گردشگری مازندران که شامل نمایشگاه تاریخ ۳ هزار ساله رامسر، نمایشگاه روح کمان ایرانی، برگزاری جشنواره بهار نارنج، نمایش عکس و اسناد املاک خاندان پهلوی و موزه حمام قدیم می شود در این مجتمع برگزار گردید که در مجموع ۵۴۲ هزار نفر از این مجتمع بازدید کردند و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴درصد رشد داشته است.

حضور گردشگران خارجی در مازندران

او همچنین به استقبال گردشگران از نمایشگاه کمان در این مجتمع اشاره کرد و ابراز داشت: در این نمایشگاه انواع کمان های ایرانی در ۳ هزار سال گذشته به نمایش درآمد و با هماهنگی فدراسیون تیر و کمان کشور سایت تیراندازی با کمان نیز در مجاورت این نمایشگاه فعال شد به گونه ای که گردشگران می توانستند با کمان های سنتی در این سایت تیراندازی کنند. مجتمع فرهنگی موزه ای شهدای رامسر در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی به دستور پهلوی اول به منظور استراحتگاه خانواده سلطنتی در زمینی به مساحت ۶ هکتار ساخته شد که با احیای بناهای دیگر و اضافه شدن موزه های مختلف به ۱۲ هکتار افزایش یافت. سال گذشته نیز ۵۷۰ هزار نفر از این موزه بازدید کردند که حدود ۳۰ هزار نفر از آنها گردشگر خارجی بودند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید