هفت آبشار

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

با توجه به جاهای دیدنی فراوان در مازندران منطقه ی هفت آبشار در سوادکوه قسمتی از جاذبه های گردشگری مازندران را تشکیل می دهد و یکی از اصلی ترین جاهای دیدنی سوادکوه میباشد .

بهشت طبیعت گردی ایران استان مازندران است. طبیعت، تمامی جلوه های خود را در این استان به نمایش گذاشته است. کوه های مرتفع، رودخانه ها و آبشارهای زیبا، دریاچه های پهناور و جنگل های انبوه شهرستان سوادکوه، بهترین مکان را برای علاقه مندان به ماجراجویی و طبیعت گردی فراهم کرده اند. امروز به یکی از زیباترین مناطق طبیعی این منطقه به نام هفت آبشار سر می زنیم.

هفت آبشار

بارها با هم همسفر شده ایم تا از آبشارهای زیبای گوشه و کنار کشورمان دیدن کنیم. آبشارهایی که یکی از زیباترین جلوه های طبیعی زمین و از بهترین مکان ها برای تفریح و فعالیت های ماجراجویی هستند. امروز هم قصد داریم برای دیدن یکی از زیباترین مقاصد استان مازندران، راهی شهرستان سوادکوه شویم. دوست دارید همراه ما بیایید؟! کافیست کوله بارتان را ببندید و کفش هایتان را پا کنید تا به دیدن جنگل های لفور و هفت آبشار زیبای مازندران برویم.

هفت آبشار

معرفی هفت آبشار سوادکوه

همانطور که از نامش پیداست، در اینجا هفت آبشار کوچک و بزرگ وجود دارند. منطقه هفت آبشار در مجاورت روستای تیرکن از توابع دهستان درازکلا در مرز دو شهرستان سوادکوه و بابل در مازندران قرار دارد. به دلیل همجواری این آبشارها با روستای تیرکن، به آن ها آبشارهای تیرکن و هفت آبشار تیرکن هم می گویند. جنگل، رودخانه و آبشار در این جا دور هم جمع شده اند تا سفری مفرح و دلچسب را برایتان رقم بزنند. پیاده روی و طبیعت گردی خود را که در دل جنگل های لفور آغاز کنید، پس از حدود ۳ کیلومتر هفت آبشار را خواهید دید که یکی پس از دیگری به صورت پلکانی در جنگل جاری اند.

هفت آبشار

آبشار اصلی، حدود ۹ متر ارتفاع دارد و حوضچه ای که در زیرش ایجاد شده است، محل مناسبی برای آبتنی و آب بازی ایجاد کرده است. برای دسترسی به این آبشار باید از روستای تیرکن حدود ۲ ساعت در مرتع کالبکوشت پیاده روی کنید. گونه های درختی که در جنگل های این مرتع ۲۰۰ هزار متر مربعی خواهید دید، عبارتند از: درخت انجیلی، ممرز، کهلو، افرا، توسکا، ازگل، شیردار و … . لازم به ذکر است که دو گونه نمدار و ملج هم قبلا در این جنگل ها دیده می شدند که به دلیل نوعی کرم خاکی از بین رفته اند. این کرم ها در اثر واردات نوعی علف در زمان استعمار روسها، در ایران تکثیر شدند. جنگل نوردی در محیطی با طراوت و سرسبز، تماشای هفت آبشار معروف سواد کوه و آب بازی در مجاورت آن ها روز شاد و مفرحی را رای بازدیدکنندگان رقم می زند.

هفت آبشار

تفریحات رایج در جنگل و هفت آبشار سوادکوه

در فصل تابستان که اکثر نقاط شما کشور هوایی گرم و شرجی دارد، بهترین فعالیت تفریحی، آب تنی و آب بازی است! آب بازی در کنار دوستان و یا اعضای خانواده، مطمئنا لحظاتی شاد، مفرح و به یاد ماندنی را برایتان رقم خواهد زد. تقریبا پای هر هفت آبشار، حوضچه های وجود دارند. بهترین حوضچه برای آب تنی، حوضچه آبشار اصلی یا همان آبشار تیرکن است. این حوضچه عمق مناسبی دارد و حتی می توانید از مکان های خاص درون آن شیرجه بزنید. دیگر فعالیت دلچسب در این منطقه، جنگل نوردی و پیاده روی در دل جنگل های بکر و بسیار زیبای لفور است. کافیست که در این مسیر، دوربین عکاسیتان را به همراه داشته باشید تا قاب های زیبایی را از طبیعت زیبای سوادکوه برای خود ثبت کنید. تقابل آب و جنگل، چشم انداز بسیار خوبی را برای عکاسی از طبیعت ایجاد کرده است.

هفت آبشار

بسیاری از گردشگران هم در طبیعت زیبای هفت آبشار  کمپ می کنند و شبی را در دل این جنگل ها می گذرانند. به یاد داشته باشید که بهتر است در جنگل، به خصوص در فصل گرم تابستان آتش رونش نکنید و اگر این کار را کردید، حتما از خاموش شدن کامل، تکرار می کنم خاموش شدن کامل آن اطمینان حاصل کنید. چراکه یک سهل انگاری کوچک از طرف یه گردشگر، می تواند هکتارها جنگل ارزشمند و همچنین جانورانی که در آن زندگی می کنند را نابود کند.

هفت آبشار

بهترین فصل سفر به هفت آبشار سوادکوه

سفر به این منطقه از سوادکوه در همه فصول امکان پذیر است. اما هر فصلی شرایط خاص خودش را دارد. تابستان های شمال بسیار گرم و شرجی است، البته آب تنی در فصل تابستان لذت خاص خودش را دارد. در فصل پاییز درختان جنگل زرد و نارنجی می شوند و مناظر زیبایی را ایجاد می کنند. زمستان هم که سرد و معمولا برفی است. بهترین زمان سفر به این منطقه فصل بهار و تابستان می باشد .

هفت آبشار

مسیر دسترسی به هفت آبشار سوادکوه

اگر قصد دیدن این خلقت زیبای خداوند را دارید، باید به استان مازندران و شهر بابلکنار آن بروید و از آن جا مسیر جاده پادگان به سمت روستای تیرکن را در پیش بگیرید. از این روستا تا آبشار، حدود ۲ ساعت پیاده روی در پیش دارید. موقعیت جغرافیایی این منطقه در نقشه قابل رویت است.

هفت آبشار

طبیعتا اگر به طبیعت علاقه داشته باشید یکی از بهترین جاهای دیدنی طبیعی و بکر در دل طبیعت می باشد و منطقه ی پر طرفدار و چشمگیری را رقم زده است .امیدواریم از سفر به هفت آبشار لذت ببرید .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید