بهترین جاهای دیدنی لاسم

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

لاسم در لاریجان آمل می باشد که در مطلب قبلی از جاهای دیدنی لاریجان گفتیم اما لاسم هم برای خود جاذبه های دیدنی فراوانی دارد .

لاسم، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل در استان مازندران ایران. این روستا، که یکی از ییلاق‌های متعلق به شهرستان آمل است، طبیعت بسیار زیبایی دارد. در گذر از تهران به شهرستان آمل، ۵ کیلومتر بعد از روستای پلور، یک مسیر انحرافی به سمت شرق، جادهٔ هراز را به این روستا وصل می‌کند. این مسیر پوشش آسفالتی دارد و از کیفیت مناسبی برخوردار است. فاصلهٔ روستای لاسم از جادهٔ هراز ۱۴ کیلومتر است که بسیار زیبا است و از جاذبه‌هایی از قبیل منطقهٔ پروانه، چشمهٔ آب سرد، و منظرهٔ مشرف به آبشار باشکوه آب مراد برخوردار است. روستا در دل کوه‌های اطراف قرار دارد و پوشش گیاهی آن، عمدتاً درخت تبریزی است. روستا در کنار یک رودخانه که در گذشته به دریاچهٔ لاسم سرازیر می‌شد، قرار دارد، اما به دلیل رویدادهای طبیعی از قبیل رانش زمین و نیز خاکبرداری غیراصولی از منطقه، دیگر اثری از این دریاچه باقی نمانده‌است.

بهترین جاهای دیدنی لاسم

جمعیت لاسم

این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیّت آن۳۴۶۰ نفر (۵۳۰خانوار) بوده‌است.زبان مردم لاسم مازندرانی است.

بهترین جاهای دیدنی لاسم

جاذبه‌های طبیعی لاسم

این روستا، جاذبه‌های طبیعی بی شماری دارد.

آبشار آب مراد در آمل در روستای ییلاقی دشت لاسم قرار دارد که مجموعه هفت آبشارهای لاسم است و به آب مراد معروف می‌باشد. آبشار آب مراد لاسم تفرجگاه شاهان قاجار از جمله ناصرالدین شاه بوده‌است.

بر سر در ورودی غار لاسم این دو بیت از ناصرالدین شاه قاجار با تصاویر بدیع و زیبای شکار و شکارچی بر روی سنگ حک شده و قدمت تاریخی دارد:

بهترین جاهای دیدنی لاسم

آبشار آب مراد (آبشار لاسم) در گذشته محلی برای تفریح شاهان قاجار از جمله ناصر الدین‌شاه بوده است. بر سر در ورودی غار ابیاتی همراه با تصاویر واضح و زیبای شکار و شکارچی بر روی سنگ ها حک شده، که خود نشان از قدمت تاریخی این منطقه است. این دو بیت را ناصرالدین شاه گفته است:

بخ بخ این ماء سلسبیل است می کند اینجا گذار          یا که زمزم گشت جاری قدرت پروردگار

خوش بود اینجا سماور با کباب و یار و می                  گه بنوشد گه ببوسد گه خورد گوشت شکار

در بالای آبشار لاسم، یخ و برف دائمی (یخچال) وجود دارد و در فصل بهار، بسیار پر آب می باشد ولی به تدریج تا شروع دوباره فصل سرما، آب آن کاهش می یابد.

بهترین جاهای دیدنی لاسم

وجود پوشش گیاهی متنوع و زیبا، تخته سنگ هایی که به وسیله آب صیقل داده شده اند، وجود آبشار های کوچک در مسیر رسیدن به آبشار اصلی، وجود قله کوه دماوند در رو به روی این منطقه و آب بسیار سرد و زلال، لاسم را به بهشتی کوچک تبدیل کرده است.

اهالی روستای لاسم در گذسته بر این باور بودند که اگر کسی حاجتی داشته باشد و به زیر آب این آبشار برود به مرادش خواهد رسید و همین باور سنتی یکی از دلایل نامیدن این آبشار به نام آب مراد است.

مسیر دسترسی به آبشار لاسم

در جاده هراز از تهران به سمت آمل، پس از پلور کنار جاده تابلوی روستای لاسم به چشم میخورد. وارد جاده فرعی شوید، ابتدا از روستای زیار عبور کرده، سپس به روستای لاسم میرسید. فاصله از جاده اصلی تا لاسم شانزده کیلومتر است. ادامه این جاده نهایتا به فیروزکوه میرسد.

بهترین جاهای دیدنی لاسم

درباره نام اين روستا نقل قول هايی وجود دارد :
1-. لاسم به معنی ( سمی وجود ندارد ) می باشد که به اين معناست که در هوای روستا هيچ مسموميتی وجود ندارد.
2-اينکه در زمان حيات امامزاده هاشم پلور نامه ای رد و بدل می شود که نامه را لای سم اسب می گذارندتا دردست دشمنان آن حضرت قرار نگيرد که نقل قول اول بيشتر صحيح به نظر می رسد. لاسم از غرب به منطقه قزونچای که پس از گردنه ی کياکتل واقع است به روستاهای زرمان و وزنا از غرب به محدوده زيار و پلور و از شمال به روستای نوا پس از گردنه ی املا و سنگين او به روستای ايرار از
جنوب به سلسله جبال البرز محدود می شود سلسله کوهی که در جنوب لاسم از غرب به شرق ادامه دارد .

يکی از کوه های بلند سلسله جبال البرز است که در جغرافيای عمومی قله قره داغ که به زبان محلی سياه کمر نام دارد در مقابل لاسم قرار دارد منطقه انگمار لاسم يکی از بهترين شکارگاه های ايران محسوب می شود و در شرق سياه کمرواقع است که دارای چشمه های متعدد و گواراست لاسم به جهت دارا بودن آب زياد و زمين های کشاورزی وسيع و گسترده به ورامين کوچک نام گرفته است گندم آن در منطقه دماوند و ساير مناطق لاريجان طرفداران فراوان داشت اما در حال حاضر به علت مقرون به صرفه نبودن کشت بعضی از آنها همانند گندم وجو به کلی منسوخ شده است اما در حال حاضر عدس باقلا ، نخود ، سيب زمينی و نخود فرنگی کشت می شود که هر کدام از اين محصولات در شهرستان آمل و محدوده معروفيت خاصی دارد. يکی ديگر از محصولات روستای لاسم قارچ است که به صورت وحشی در کوههای اين محل رشد می کند که بی اغراق خوشمزه ترين قارچ وحشی مازندران است که طرفداران بسياری در منطقه لاريجان ، مازندران و تهران دارد.

بهترین جاهای دیدنی لاسم

رودخانه لاسم که سرچشمه آن از چشمه سارهای انگمار لوبون مرچ چنگيزخان و چهل چشمه است هيچ زمانی بدون آب نيست و به همين علت آمادگی هر نوع زراعت کوهستانی در آن وجود دارد.

از نظر پرورش دام و محصولات لبنی لاسم در گذشته برتريهای خود را نسبت به ساير روستاهای منطقه ثابت کرده است به طوری که لبنيات آن در ساير مناطق طرفداران فراوان داشت اما متاسفانه امروز به خاطر روی آوردن اهالی به کارهای کم زحمت شهر تقريبا” دامداری کم شده و در تابستان به علت متقاضی فراوان مواد گوشتی و لبنی از روستاهای اطراف تهيه می شود.

تاريخچه اين روستا به صورت مکتوب و مدرن ديده نشده است اما به گفته گذشتگان بنای اوليه در منطقه فعلی محل نبوده بلکه در شرق اين روستا در منطقه ای به نام مرچ به معنی سبزه دار که چشمه های متعددی دارد و منطقه ای سرسبز و خرم است بوده است البته آن آبادی چون خرابه حمام در آن منطقه قابل رويت می باشد.

در منطقه نور مازندران افرادی هستند که پسوند مرچی به دنبال نام خانوادگی دارند که خود می گويند پدرانشان در اين مکان می زيستند.از شخصيتهای علمی اين روستا مرحوم آيت الله حاج ملا علی را می توان نام برد که در علم و پرهيزگاری مشهور بودند.

وی در عصر قاجار و معاصر مرحوم آيت الله حاج ملا علی کفی می زيسته که در آن زمان مرجعيت به ايشان پيشنهاد گرديد ولی به علت عدم پذيرفتن ايشان مرحوم حاج ملا علی کفی مرجعيت را پذيرفت.

مرحوم آخوند ملا نصرالله نيز از علمای عصر خود بودکه ايشان در تمامی علوم زمان از جمله رياضی ، نجوم ، فقه و عرفان زبانزد خاص و عام بود.

بهترین جاهای دیدنی لاسم

از تفريح گاههای لاسم انگمار ، آب مراد و نيورد و لوبون است که در دوره ی قاجار ناصر الدين شاه چند روزی از فصل تابستان را در سرچشمه های انگمار سپری می کرد که وجود تخته سنگی تداعی کننده اين مدعاست که به نام تخت ناصر الدين شاه معروف است .

چشمه سارهای معروف اين محل چنگيز چال ، لب وازی ، چهل چشمه ، کيان دره ، ول دره و آب مراد مشهور است .

بهترین جاهای دیدنی لاسم

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید