بنر هدر

لاله زار کرمان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

یکی از منابع تولید گل محمدی کشور و این همه گلاب موجود برای استفاده از گل های لاله زار کرمان است که به زیبایی در باغ های گل کویر کرمان میرویند .

هزاران هکتار باغ گل محمدی در دامنه‌های ارتفاعات لاله‌زار مملو از عطر وصف ناشدنی دشت‌هایی است که یکپارچه رنگ صورتی به خود گرفته‌اند. مجموع ظرفیت‌های طبیعی، گردشگری و تاریخی موجود در این منطقه، لاله‌زار را به بهشت گردشگران و مأمنی برای آرامش تبدیل کرده است.

لاله زار کرمان

سرسبزی و وضعیت ویژه آب‌وهوایی در مرتفع‌ترین منطقه مسکونی ایران به‌گونه‌ای است که لاله‌زار مملو از گل‌های مختلف بویژه گیاهان دارویی نیز شده است.

گلاب لاله‌زار بنابر اظهارنظر کارشناسان کشاورزی، تنها محصول ارگانیک گل محمدی کشور است؛ به‌همین‌دلیل نیز هر روز بر تقاضای خرید مشتریان خارجی این محصول افزوده می‌شود و کشت گل در لاله‌زار هر روز گسترش بیشتری می‌یابد.

این در حالی است که از هر سه تن محصول گل این منطقه، یک تن گلاب مرغوب تولید می‌شود و از هر هشت تن گلاب، یک لیتر اسانس به‌دست می‌آید.

کرمانی‌ها رابطه نزدیکی با طبیعت سرسبز دارند، به‌گونه‌ای که اقلیم‌های مختلف در این استان، کرمان را به ویترینی از فصل‌های مختلف در هر زمان از سال تبدیل کرده است.

در واقع لاله‌زار با فاصله‌ای نزدیک به شهر کرمان، امکان دسترسی دشتی از گل و سبزه را در حالی در اختیار مردم این منطقه قرار داده است که بسادگی می‌توان از گرم‌ترین منطقه جهان در دشت شهداد، ارتفاعات کوه‌های هزار در لاله‌زار را که از سردترین مناطق کرمان و حتی ایران محسوب می‌شود، مشاهده کرد.

صنعت گردشگری در لاله‌زار در کنار گل محمدی در حال توسعه است، به‌گونه‌ای که در روزهای تعطیل سال، کمتر منطقه‌ای از این بخش را می‌توان دید که خالی از گردشگر باشد.

لاله زار کرمان

لاله‌زار، جاذبه‌ای شگفت در قلب کرمان

لاله‌زار یکی از مناطق خوش آب و هوای گردشگری استان کرمان به شمار می‌رود که در 75 کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان بردسیر واقع شده است. با وجود خشکی هوا در شهرستان بردسیر، در ارتفاع 2700متری منطقه لاله‌زار گل محمدی به دست می‌آید.

همچنین ارتفاع بالا در لاله‌زار سبب می‌شود که آب در 85 درجه به جوش آید و به همین دلیل گلاب، اسانس و عطری که از گل‌های محمدی این منطقه به دست می‌آید 25 درصد بیشتر از سایر نقاط است.

لاله زار کرمان

عطر گل محمدی یا عیار آن نیز از سایر کشورها 50 درصد بیشتر است و هر ساله گلاب این منطقه توسط کشورهایی چون انگلستان، آلمان، روسیه و کانادا خریداری می‌شود.

این روستا در محدوده دشتی ـ پایکوهی استقرار یافته و بیشتر خانه‌های آن در یک طبقه با حیاط‌‌های وسیع ساخته شده‌اند. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌ها شامل سنگ، آجر، خشت، گل و شاخ و برگ درختان است.

سنگ‌ها به صورت خشکه‌چین استفاده شده‌اند و فضای خانه، تلفیقی از نیازهای زندگی خانوار و محل انجام فعالیت‌های اقتصادی است و بیشتر معابر روستا پهن با قابلیت تردد وسایط نقلیه است.

لاله زار کرمان

همزمان با فصل بهار و تابستان باغ‌ها و گلزارهای این روستا به بار می‌نشینند و با نمایش چشم‌اندازی زیبا و دلنشین، آرامش وصف‌ناشدنی برای گردشگران رقم می‌زنند.

ارتفاعات پیرامون روستا، فضاهای مناسبی برای کوهنوردی و صخره‌نوردی است. دره‌های سرسبز پیرامون روستا و تخت سردشتک، از ارزشمندترین جاذبه‌های طبیعی محسوب می‌شود.

زیارتگاه و آثار تاریخی روستای لاله‌زار نیز از جمله جاذبه‌های تاریخی این روستا به شمار می‌رود که در طول سال میزبان گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور است. امامزاده سیدشمس‌الدین یکی از زیارتگاه‌های قابل احترام مردم روستاست که در مجاورت گورستان عمومی روستا قرار دارد.

کویر در حریر بوی گل محمدی

وقتی صحبت از گلاب و گلاب‌گیری می‌شود، شهر کاشان و مراسم این شهر در ذهن همه تداعی می‌شود اما شاید برای بسیاری جالب باشد که بدانند کرمان هم جشنواره گل و گلاب دارد و هم گلاب‌گیری.

لاله زار کرمان

هر ساله گل‌های محمدی منطقه نمونه گردشگری لاله‌زار کرمان شکفتن خود را جشن می‌گیرند و با عطر مشام‌نواز خود گردشگران بسیاری را به جشنشان دعوت می‌کنند تا زیبایی‌های خود را به نمایش بگذارند.

اداره‌کل میراث فرهنگی استان کرمان به منظور معرفی این منطقه گل پرور، 26 خرداد برای ششمین سال اقدام به برگزاری جشنواره گل و گلاب کرد که در آن برنامه‌های متنوعی از جمله کوچ و عروسی نمادین عشایر، موسیقی محلی، مسابقه دارت، مسابقه دوی کودکان، طناب‌کشی و بازی‌های بومی، قایق‌سواری، برپایی غرفه‌های فروش سوغات کرمان، نمایشگاه صنایع دستی و برنامه ویژه کودکان اجرا شد.

اشاره به رونق صنعت گردشگری که به دنبال برگزاری این جشنواره در لاله‌زار به وجود آمده خالی از لطف نیست، بالا رفتن ارزش افزوده منطقه به میزان چند صد برابر، خرید باغ‌های منطقه توسط سرمایه‌داران، توجه مسئولان استانی به جاده‌های روستایی، ساخت پارکینگ‌ها و برگشت مهاجران روستایی از شهر از برکات برگزاری این جشنواره بوده است.

در سال‌های گذشته اقداماتی همچون آسفالت راه دسترسی به سایت گردشگری لاله‌زار، ساخت پارکینگ، تامین آب بهداشتی، برق‌کشی، ایجاد سرویس‌های بهداشتی، راه‌اندازی غرفه‌های ثابت برای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و عرضه محصولات کشاورزی و ساخت کمپ‌های اقامتی برای گردشگران انجام شده است.

لاله زار کرمان

این جشنواره یک‌روزه با هدف شناساندن جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهرستان بردسیر و منطقه نمونه گردشگری لاله‌زار بردسیر برگزار شد و با توجه به این‌که زیبایی‌های طبیعت و گلستان‌های گل محمدی در بردسیر بویژه بخش لاله‌زار شگفت‌انگیز است بنابراین برپایی جشنواره گل و گلاب در این منطقه می‌تواند فضایی شاد و مفرح برای خانواده‌‌ها فراهم آورد که هدف سازمان میراث فرهنگی استان کرمان هم بر این مهم استوار است.

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید