گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

جاهای دیدنی رامسر به تمامی صفات گردشگری و زیبایی معروف است و روستای گرسماسر هم نقش بسزایی در این مهم ایفا می کند در ادامه تصاویری هم از این روستا گرداوری کردیم.

موقعيت جغرافیایی روستای گرسماسر

روستاي «گرسماسر» از توابع بخش مرکزي شهرستان رامسر، با مختصات جغرافيايي 50 درجه و 35 دقيقه طول شرقي و 36 درجه و 49 دقيقه عرض شمالي، در 40 کيلومتري جنوب غربي رامسر قرار دارد. اين روستا، از شمال و جنوب به رشته‌کوه البرز، از شرق به روستاي بزشي محله و از غرب به روستاي رستم‏سر محدود مي‏شود. روستاي گرسماسر از سطح دريا 2 هزار متر ارتفاع دارد و تحت تأثير اقليم کوهستاني، زمستان‏هايي نسبتاً سرد و تابستان‏هاي معتدل دارد. ميانگين بارندگي سالانه آن 983 ميلي‏متر گزارش شده است.

گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

گرسماسر، ییلاقی زیبا و بکر در بخش مرکزی شهرستان رامسر است. روستای گرسماسر که از شمال و جنوب به رشته کوه های البرز، از شرق به روستای بزشی محله و از غرب به روستای روستم سر محدود می شود.  گرسماسر دارای اقیلمی کوهستانی است. زمستان های این منطقه بسیار سرد و  تابستان ها معتدل می باشد.

گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

نام روستا از قلعه ی به نام گرزمان سر گرفته شده است. بقایایی این قلعه در اطراف روستا باقی ست. گرزمان سر به زبان محلی به معنی بالای بهشت است. که از موقعیت طبیعی محل استقرار این قلعه گرفته شده است. گرزمان سر به مرور زمان به گرسماسر تبدلیل شد و به احتمال زیاد این قلعه از آثار تاریخی دوران حسن صباح بوده است. بقایای دیوار قلعه گرزمان هنوز باقی مانده است. این قلعه از سنگ و ملاط بر روی قله مخروطی سنگی ساخته شده است. این قلعه بر تمام منطقه پیرامون خود تسلط دارد.

گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

پیشینه تاریخی گرسماسر

نام روستاي گرسماسر، از قلعه «گرزمان سر» اخذ شده است که به معني مكاني در بالاي بهشت است و قلعه‌ای هم به همين نام در اين روستا وجود دارد و بقاياي اين قلعه در اطراف روستا باقی است. گرزمان سر به معني مکاني در بالاي بهشت است که از موقعيت طبيعي محل استقرار اين قلعه برداشت‌شده و گرزمان سر به مرور زمان، به گرسماسر تغيير يافته است. به احتمال زياد، اين قلعه از آثار تاريخي دوره حسن صباح است. اين روستا قدمتي هزارساله دارد و «رابينو» نيز، در سفرنامه خود، از اين قلعه باستاني و روستاي گرسماسر ياد کرده است.

زبان

مردم روستاي گرسماسر، به زبان‏هاي گيلکي و مازندراني سخن مي‏گويند، مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند.

بافت روستا

گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

روستاي کوهپاي‌ه‏اي گرسماسر، با بافت مسکوني پراکنده در شيبي ملايم استقرار يافته است. کوچه‌هاي پيچ در پيچ روستا و خانه‏‌هاي قديمي آن با سقف‌هاي شيرواني و ديوارهاي گل‌اندود، جلوۀ زيبايي از معماري سنتي و ساده روستا را به نمايش مي‏گذارند.

خانه‏‌هاي قديمي و سنتي، تحت تأثير نوع معيشت و فعاليت خانوارهاي کشاورز، دام دار ساخته‌شده‌اند، ولي خانه‌هاي جديد، بيشتر به صورت ويلايي است که صاحبان آن‏ها معمولاً در تعطيلات تابستان و ايام فراغت به روستا مسافرت و در آن اقامت مي‏کنند. مصالح به‌کاررفته در بناهاي قديمي غالباً گل، سنگ، خشت و چوب است، ولي در خانه‏‌هاي جديد از آجر، سيمان، سنگ تزئيني، گچ و آهن استفاده شده است.

کوچه‌های پيچ در پيچ با شيب ملايم، خانه‌های قديمي با سقف شيرواني و ديوارهاي گل اندود، معماري سنتي و سادگي زندگي روستايي را به نمايش می‌گذارد. ارتفاع بلند روستا و اشرافش به زمین‌های اطراف، جنگل‌های انبوه هيركاني با گونه‌های متنوع شاه‌بلوط، شمشاد، اقاقيا و راش از زیبایی‌های خاص اين روستاي ييلاقي است. مسير مناسب گرسماسر براي صعود به كوه «سماموس»، مورد توجه كوهنوردان است.

دسترسی

دسترسی به اين روستا از رامسر با جاده‌ای مناسب امکان‌پذیر است. از ميدان اصلي رامسر، ميدان سيمرغ يا شهيد خلعتبري كه به سمت هريس حركت كنيد، بعد از هفت كيلومتر به دو راهي می‌رسید كه با نصب تابلويي مسير رسيدن به گرسماسر را مشخص كرده است. از آنجا تا گرسماسر 55 كيلومتر راه است و مسير از جنگل زيبا و بكر دال خانی می‌گذرد.

جاذبه‏‌های گردشگری طبیعی

گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

روستاي گرسماسر مناظر و جلوه‏هاي طبيعي بسيار زيبا به خصوص در فصول بهار، تابستان و پاييز دارد و هر ساله گردشگران بسياري را به سوي خود جلب مي‏کند. ارتفاعات زيباي اطراف روستا، پوشش جنگلي انبوه و مزارع و چشم‏اندازهاي روستا، زيبايي حيرت‏‏ انگيزي دارند. جنگل‌‏هاي هيرکاني با گونه‏‌هاي متنوع شاه‌بلوط، انواع شمشاد. ملچ، اقاقيا و راش انسان را مجذوب و مسحور مي‌سازد.

کوه سماموس

گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

معروف‌ترین ارتفاعات روستاي گرسماسر ، کوه سماموس است که روستاي گرسماسر در دامنه شرقي آن و روستاي جواهر ده در ضلع شمالي غربي آن واقع‌شده‌اند. روستاي گرسماسر، يکي از مناسب‏ترين مسيرهاي صعود به اين قله زيباست و به همين دليل، کوهنوردان بسياري براي صعود به اين کوه، به روستاي گرسماسر مراجعه مي‌کنند.

کوه‏‌هاي زين پشت و لپاسر از ديگر ارتفاعات زيباي اين منطقه به شمار مي‏روند. از ديگر جلوه‏‌هاي طبيعي روستاي گرسماسر ، مي‏توان به چشمه‏‌هاي اميرخاني (با‏ آب معدني سرد)، راد کنار، رستم‏سر، پولاد، چهار پيچ و گرسماسر و نيز به تفرجگاه زيباي لپاسر اشاره کرد.

در مسیر عبور از شهر کتالم؛ جاده آسفالت، جنگلی و زیبا وجود دارد که امتداد آن ما را به بهشتی هدایت می‌کند که شاید به جرئت بتوان گفت که زیباترین و باشکوه‌ترین ییلاق واقع در رامسر است و نام آن گرسماسر است که قدمتی تاریخی دارد.

گرسماسر در مسیر عبور کوهنوردانی است که جهت استفاده از مناظر طبیعی و زیبای لپاسر به قله 3 هزار و 600 متری و پر برف سماموس راهی می‌شوند، قرار داشته و گذرگاهی هموار و مطمئن جهت صعود به آن جا است. قلعه تاریخی گرسماسر با قدمتی بیش از ده قرن در مجاورت این روستای باصفا قرار داشته و دلالت بر کهن‌سال بودن منطقه سخت سر می‌نماید.

گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

آب معدنی سرد چشمه امیرخانی

اگر به گرسماسر آمديد از آب معدني سرد چشمه‌های اميرخاني غافل نشويد.

جاذبه‌های فرهنگی روستای گرسماسر

قلعه گرزمان سر

بقاياي ديوار قلعه گرزمان‏سر از سنگ و ملاط، بر روي قله مخروطي سنگي ساخته‌شده و قدمت آن به دوره حسن صباح مي‏رسد. اين قلعه، بر تمام منطقه پيراموني تسلط دارد. قلعه گرسماسر با قدمتی بیش از 10 قرن در مجاورت این روستای باصفا قرار دارد.

بقعه امام‌زاده رستم گرسماسر

بقعه امامزاده رستم بر دامنه کوهي قرارگرفته و بر چشم‏اندازهاي زيبايي ديد دارد. بقعه و مسجد آبجي در شمال روستا. از ديگر مکان‌هاي مذهبي روستاست.

گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

جاذبه‌های معنوی روستای گرسماسر

آداب و رسوم

مردم روستاي گرسماسر در اعياد ديني قربان، فطر و غدير به نيايش و سرور و در ايام محرم و وفات و شهادت ائمه به عزاداري مي‏پردازند. در اين روستا، برگزاري مراسم آفتاب‏ خواهي، عروسي گلي، پیر بانو، شيلان، داب چرمي، نوروز خواني، نار زدن داماد به عروس، دندان سري کودکان و چل مار خانه، رواج دارد. عيد نوروز، چهارشنبه‌سوری، سيزده بدر و شب يلدا نيز با مراسم ويژه‏اي برگزار مي‏شوند.

بازی‌های محلی

کشتي محلي، طناب‌بازی، سوارکاري و کوهنوردي از ورزش‏ها و بازي‏هاي رايج روستاست که بيشتر توسط جوانان انجام مي‏شود.

موسيقي

موسیقی و اجراي انواع آوازها و آهنگ‏‌هاي محلي، به ويژه در مراسم عروسي و جشن‏‌ها رواج دارد. در گذشته، نوعي سازدهنی از پوست درخت مي‌ساختند که در مراسم خاص نواخته مي‌شد.

گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

لباس محلی گرسماسر رامسر

سالخوردگان روستا معمولاً از لباس محلي استفاده مي‏‌کنند؛ لباس محلي مردان شامل شلوار، پيراهن، نیم‌تنه و کلاه پشمي است و زنان نيز از پيراهن، دامن، پيژامه، روسري و نیم‌تنه با رنگ‏ها و طرح‌هاي زيبا استفاده مي‌کنند.

صنایع‌دستی

صنایع‌دستی روستاي گرسماسر شامل انواع چادرشب، نمد، شولا، چوخا، کوشير، سفره، جاجيم، نمد، زنبيل، کوزه، سبدهاي چوبي و برخي ظروف چوبي مانند لاک است که می‌توانید از کارگاه‌های خانگي زنان روستا بخريد.

گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

غذاهاي محلي

انواع غذاهای محلی خوش‌طعم و لذيذ توسط زنان روستايي طبخ مي‏شود. نزديکي روستا به استان گيلان موجب تأثيرپذيري از فرهنگ غذايي گيلاني شده است. ترشي تره، شيرين تره، سيرواويج، پلاسرتره، بوراني، کماج، ميرزاقاسمي، هلو آبي، بادمجان قليه، قطاب مخصوص و ماهي ملاقه (تنوري) از جمله غذاهاي محلي روستاي گرسماسر هستند.

گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر
گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

الگوی معيشت و سکونت گرسماسر

در سال 1385 جمعيت روستاي گرسماسر 2 هزار نفر گزارش شده است. درآمد اکثر مردم روستاي گرسماسر، از فعاليت‏هاي زراعي، باغ داري، دام داري و صنایع‌دستی تأمين مي‏شود. محصولات عمده زراعي آن شامل گندم، جو، سیب‌زمینی و سبزيجات است. گردو، سيب و فندق از محصولات باغي آن است.

گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

گياه دارويي گل گاوزبان در مراتع اطراف روستا به وفور يافت مي‏شود و از منابع درآمد مردم روستاست. به علت وجود مراتع غني، دام داري در روستاي گرسماسر رونق دارد و عمده دام آن، گوسفند است. پرورش زنبور عسل و طيور خانگي در اين روستا رواج دارد. زنان روستا، در کنار فعاليت‏هاي کشاورزي به توليد انواع صنایع‌دستی مانند چادر شب، نمد، جاجيم، سبدهاي چوبي، چوخا، شولا، کوشير، سفره، زنبيل، ظروف چوبي مثل لاک و کوزه‏گري مي‏پردازند.

گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

گرسماسر منطقه پر از دشت‌های پرگل و چشمه‌های پرآب کوچک و بزرگ است. معروفترین ارتفاعات روستا کوه سماموس است که در دامنه ی شرقی گرسماسر قرار دارد. این روستا یکی از بهترین مسیرهای صعود به این قله ی زیبا است برای همین کوهنوردان بسیاری برای صعود به این کوه راهی این روستای زیبا می شوند. روستای جواهرده نیز در ضلع شمال غربی آن واقع شده است.

گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

چشمه های امیرخانی که جزو چشمه های آب معدنی سرد از جمله جاذبه های طبیعی اطراف روستای گرسماسر است.  گل گاوزبان یکی از منابع درآمد مردم روستاست و اگر در روستا بگردید عسل، چادرشب، نمد، زنبیل و جاجیم هم پیدا می کنید. روستای گرسماسر در فصل بهار، تابستان و پاییز چشم انداز فوق العاده ای دارد. ارتفاعات پوشیده از درختان انبوه منظره ی حیرت انگیزی دارد.

گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

گرسماسر در 40 کیلومتری جنوب غربی رامسر قرار دارد. با قرار گرفتن در مسیر رامسر به کتالم بعد از گذشت تقریبی 40 کیلومتر جنگلی زیبا مشاهده خواهید کرد که امتداد آن به ییلاق گرسماسر می رسد. این مسیر جنگلی و بسیار زیبا و بکر است.

گرسماسر ، بهشت طبیعی رامسر

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید