بنر هدر

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در هر نقطه از ایران زندگی می کنید بهتر از بدانید که بندر انزلی می تواند یکی از بهترین و کامل ترین مقصد گردشگری باشد چرا که از هر نوع جاذبه در آن پیدا می کنید. به دلیل مسافت  تقریبا کمی که شهر تهران، کرج و قزوین به بندر انزلی دارند، گردشگران زیادی از این شهرها بدون نیاز به خرید بلیط هواپیما به صورت زمینی با ماشین شخصی و یا اتوبوس به این شهر سفر می کنند.

بندر انزلی یکی از گردشگر پذیرترین شهرهای شمالی کشور است که جاذبه های طبیعی و انسان ساخت متنوعی را درون خود جای داده است. این شهر را به اروپای ایران هم تشبیه کرده اند!

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

بندر انزلی یکی از مهم ترین شهرهای استان گیلان از نظر گردشگری و اقتصادی است. این شهر را اولین و بزرگترین بندر ایران در سواحل دریای مازندران می دانند. انزلی بعد از شهر رشت که مرکز استان گیلان است، دومین شهر پر جمعیت این استان محسوب می شود. این شهر بندری را که فاصله اش از مرکز استان حدود ۴۰ کیلومتر است، پر بارش ترین شهر ایران از نظر بارش باران می دانند. در ادامه با برخی از جاذبه های گردشگری بندر انزلی آشنا خواهیم شد.

تالاب بین المللی انزلی

تالاب انزلی در جنوب غربی شهرستان بندر انزلی قرار دارد. این تالاب یکی از زیباترین و با اهمیت ترین تالاب های کشور و زیستگاهی امن برای گونه های نادری از پرندگان بومی و مهاجر است. وجود نیلوفرهای آبی و لاله های مردابی در جای جای این تالاب و چشم اندازهای بی نظیر آن، این مکان را به مقصدی بسیار جذاب برای گردشگران و طبیعت گردان داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

در تالاب انزلی بیش از ۱۰۰ گونه پرنده و حدود ۵۰ گونه مختلف از آبزیان زیست می کنند. بنابراین، این تالاب مکان مناسبی برای تماشای حیات وحش و پرنده نگری محسوب می شود. این منطقه، در سال ۵۴ در فهرست تالاب های بین المللی تحت حفاظت قرار گرفته است.

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

در این تالاب، پناهگاه حیات وحش سرخانکل هم جای خوش کرده است. در واقع اگر قصد دیدن نیلوفرهای آبی تالاب انزلی را دارید باید به این پناهگاه حیات وحش بروید. این منطقه از پوشش گیاهی و جانوری متنوعی برخوردار است و پذیرای طبیعت دوستان بسیاری از اقصا نقاط کشور می باشد.

بلوار ساحلی و زیبای بندر انزلی

یکی از دیدنی های معروف بندر انزلی، بلوار ساحلی آن است که به بوستان ساحلی نیز شهرت دارد. این بلوار، اولین بوستانیست که در کشور به سبک اروپائی احداث شده است. قدم زدن در بلواری که یک طرفش دریاست و کشتی ها در آن در حال رفت و آمدند و طرف دیگرش درختانی زیبا جای خوش کرده اند، خستگی را از تن هر گردشگری به در خواهد کرد. این بوستان تفرجگاه بسیاری از مردم انزلی است و هر ساله خیل عظیمی از گردشگران از سایر شهرهای اطراف را به خود جذب می کند.

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

کلیسای مریم مقدس

یکی از کلیساهای اصلی استان گیلان که در شهر بندر انزلی قرار دارد، «کلیسای مریم مقدس» است. این کلیسا در سال ۱۸۸۵ میلادی با هزینه شخصی به نام «آواک ملک الله وردیان» از ارامنه شهر بنا گردیده است.

دیوارهای خارجی این کلیسا با سیمان و دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده اند. کلیسا به شکل مستطیل در جهت شرق به غرب است.

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

موزه نظامی انزلی

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بندر انزلی کاخ موزه نظامی آن است. بنایی سفید رنگ و با شکوه که یک طرفش دریای خزر نشسته است و طرف دیگرش باغی بسیار سرسبز و خرم. این بنا به فرمان رضاخان در بین سال های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴ شمسی بنا شده است و اکنون با قرار گیری سلاح هایی از دوران صفوی به بعد در آن، به عنوان موزه نظامی شهر بندر انزلی فعالیت می کند.

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

برج ساعت انزلی

این برج، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بندر انزلی و یکی از قدیمی ترین بناهای ساخته شده در این شهر است. این برج تاریخی و زیبا که ساعتش هنوز هم زمان را به درستی نمایش می دهد، در پشت بازار سپه انزلی واقع شده. برج ساعت در سال ۱۱۹۴ هجری شمسی به دستور حاکم ناصرالدین شاه در این ناحیه به نام خسرو خان گرجی ساخته شده است.

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان جنگلی

این کشتی تنها کشتی تفریحی آب های خزر است که ۷۴ متر طول، ۱۲ متر عرض و حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد. این کشتی ۵ طبقه دارد و ۲۵۰ مسافر به طور همزمان در آن جای می گیرند. این کشتی که با سرمایه گذاری بخش خصوصی وارد صنعت گردشگری کشور شده است، با دارا بودن امکانات و تجهیزات پذیرایی و اقامتی مناسب در حد یک هتل ۴ ستاره، پذیرای گردشگران کشور می باشند. هدف از رونق این کشتی تفریحی، ترویج گردشگری دریایی و سفر بین شهرهای ساحلی دریای مازندران است.

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

موج شکن انزلی

یکی از جاذبه های گردشگری بندر انزلی که امروزه مردم از آن به عنوان یک تفرجگاه استفاده می کنند، موج شکن معروف این شهر است. این موج شکن برای مقابله با موج های سهمگین دریا و جلوگیری از آسیب دیدن قایق ها و کشتی های این منطقه احداث گشته است.

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

بنای حافظیه انزلی

اگر در شمال کشور هستید و حال هوای شهر شیراز به سرتان زد، می توانید به بندر انزلی سفر کنید، به بلوار ساحلی آن بروید و از بنای حافظیه آن دیدن کنید.  این بنای سفید رنگ را که شباهت بسیار زیادی به بنای حافظیه شیراز دارد، گروهی از مهندسان کشور آلمان در سال ۱۳۱۱ به سفارش شهرداری وقت ساخته اند. در گذشته در این مکان کنسرت های موسیقی برگزار می شد و امروزه نیز به مناسبت های گوناگونی در این مکان نمایشگاه های محلی برگزار می شود.

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

پناهگاه حیات وحش سرخانکل

منطقه حفاظت‌شده سرخانکل یا همان «تالاب سرخانکل» بخشی از تالاب انزلی به شمار می‌آید. اگر بخواهید بخشی از جاذبه‌ی اصلی انزلی را مشاهده کنید، خواه‌ناخواه به این تالاب خواهید رسید.

همچنین این تالاب در فصل زمستان میزبان پرندگان مهاجری نظیر قو، غاز، چنگر و انواع مرغابی‌ها، طاووسک، یلوه، کاکایی است.

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

دهکده ساحلی

در منطقه غازیان انزلی، شهرکی بسیار سرسبز، با صفا و زیبا وجود دارد که در سال ۴۸ ایجاد شده است. در این منطقه ویلاهای متعددی ساخته شده و اکنون دارای رستوران های بزرگ، مساجد، زمین های ورزشی و مناطق شنا، فروشگاه و .. می باشد. این منطقه، یکی از زیباترین دهکده های ساحلی کشور به شمار می رود.

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

جاذبه های گردشگری بندر انزلی، مردم خونگرم و میهمان نواز بندر، پل های زیبایی که در این شهر احداث شده و بازارهایی که هر هفته در این شهر برپا می شود، مجموعه ای بی نظیر از دیدنی ها را  در شهر بندری انزلی گیلان دور هم جمع کرده است.

بلوار ساحلی و اسکله بندر انزلی

بندر انزلی از شهرهای زیبای ایران است، شهری که با خانه‎هایی با بام‎های رنگارنگ شیروانی، میدان‏‌های جذاب، معماری به سبک مدرن، آب و هوای دوست داشتنی، دریایی زیبا و اسکله‎ای که در آن سر و صدای کشتی‏‌ها با ابعاد کوچک و بزرگ که با آواز مرغ‌های دریایی تلفیق شده و صدایی فوق العاده و منحصر به فرد را از خود ساتع می کند. در میان همه جاذبه های این شهر  بلوار ساحلی و اسکله بندر انزلی یک جاذبه بی نظیر محسوب می گردد. این اسکله از پرکارترین بنادر کشور از نظیر میزان باری که تخلیه و بارگیری می شود، به حساب می آید و در واقع از این حیث سومین بندر کشور است.

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

انزلی در یک نگاه

انزلی بعد از رشت، پرجمعیت‌ترین شهر در استان گیلان است، این شهر بالاترین میزان بارندگی را در کشور دارد که به همین دلیل به شهر باران معروف است. دروازه اروپا نیز لقب دیگر این شهر است که علت آن این است که این شهر به دلیل ارتباط دریایی با اروپا و داشتن گمرک، از سایر شهرها زودتر با دستاوردهای غرب روبرو شده و بعضی از اولین‏‌ها مرتبط با این دستاوردهابه این شهر تعلق دارد. جالب است بدانید که اولین تاسیسات دریایی و همچنین اولین شهری که با برق روشن شد بندر انزلی می باشد، علاوه بر این اولین پل متحرک در ایران، اولین خطوط هوایی، اولین سینما و سالن تئاتر در این شهر تاسیس شد و حتی اتومبیل  برای اولین بار به انزلی وارد می‏‌شود. این بندر جاذبه‎های گردشگری زیادی دارد که از بین آن‎ها مرداب انزلی، برج ساعت ، کاخ میان پشته، پناهگاه حیات وحش سرخانکن، گورستان لهستانی‏‌ها، دهکده ساحلی، حافظیه انزلی و اسکله و بلوار ساحلی انزلی شاخص ترین آنها می باشد.

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

جایگاه و اهمیت اسکله بندر انزلی

بندر انزلی به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر و قدیمی ترین بندر در شمال کشور، نقش اساسی در جهت حمل و نقل کالا از طریق دریا ایفا می کند و همچنین به عنوان پایلوت کریدور شمال- جنوب و یک بندر ترانزیتی می تواند در سالهای پیش رو به عنوان بندر شماره یک کشور در خصوص صادرات و واردات کالا به کشورهای حاشیه دریای خزر نقشی برجسته داشته باشد. با توجه به اینکه حوضچه بندر انزلی از دو قسمت دریا و تالاب تشکیل شده است، معمولا با مقدار زیادی گل و لای روبه رو است، لذا باید لایروبی آن در حوضچه برای ایمن بودن پهلوگیری کشتی ها انجام شود که این امر با تلاش شبانه روزی کارکنان اداره بندر استان انجام می شود. هر گاه که به این اسکله نگاه کنید تعداد زیادی از کشتی‏‌های رنگارنگ را مشاهده می کنید که در کنار اسکله قرار گرفته‌‏اند و یا با فاصله از اسکله در حال نزدیک شدن یا دور شدن و کم کم محو شده می باشند. اسکله انزلی تقریبا از سال ۱۳۰۰ شروع به کار کرده و اولین کشتی که در آن پهلو گرفته، کشتی آلمانی است که به ایران می‏‌آید و بعد از آن دو موج شکن غازیان و انزلی در نزدیکی این اسکله ایجاد می گردد که به دلیل کاهش دادن  شدت موج‏ هاست تا کمتر برای کشتی‏‌ها مشکل پیش آید و بتوانند در بندر پهلو بگیرند و جالب این است که در حال حاظر همین دو موج شکن قابلیت تفریحی نیز پیدا کرده‌اند و گردشگران به کمک آن‏ها و با اطمینان خاطر به دریا می روند. از دیگر تاسیسات مرتبط با اسکله احداث دو پل است که به کمک مهندسان آلمانی و سوئدی ساخته شد و یکی از آنها جهت متصل شدن انزلی به میان پشته  و دیگری نیز به منظور اتصال انزلی به غازیان است.

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

بلوار ساحلی انزلی

بلوار ساحلی بندر انزلی نیز یکی دیگر از جاذبه ‏های این شهراست که در نزدیکی اسکله واقع شده است، می توان گفت این پارک ساحلی در واقع نخستین  پارک در ایران است که از معماری روسیه الهام گرفته و در سال ۱۳۰۷ تاسیس شده است و منظره بسیار زیبایی به اسکله، کشتی های کوچک و بزرک، موج‎های خروشان دریا و مرغان دریایی آوازخوان معروف در این منطقه داده است دارد و در عصرها خصوصا روز های بهار و تابستان بوی درختان نارنج و پرتقال احساس بسیار خوبی به آدم می دهد.

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

بهترین زمان برای سفر

بران تمام فصول انزلی مقصد خوبی برای سفر است و بلوار ساحلی و اسکله بندر انزلی در همه فصول دیدنی است، ولی آب و هوای آن در فصولی که خیلی گرم و یا خیلی سرد نباشد، بهتر است، در هر صورت اگر شما اهل دریا و شنا کردن هستید تابستان برای عزم سفر مناسب تر است هرچند ممکن است رطوبت زیاد همراه با افزایش دما کمی شما را آزار دهد ولی بهار و پاییز قطعا هوایی دلپذیر

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

سایر ویژگی ها

علاوه بر بلوار ساحلی و اسکله بندر انزلی ، سفر دریایی با کشتی میرزا کوچک خان یکی از بهترین گزینه ها برای تفریح است، این امکانات برای گشت دریایی چند ساعته در سواحل بی‏کران خزر تفریحی جذاب را برای شما فراهم می‌کند، ولی بهتر است قبل از اقدام به تجربه این سفر از چگونگی اجرای این سفر دریایی اطلاع پیدا کنید و اگر قصد دارد آن را تجربه کنید بهتر است در صورت امکان قبل از سفر بلیط آن را  رزرو نمایید. انزلی شهری توریستی به حساب می آید و از لحاظ  امکانات تفریحی و اقامتی کمی متفاوت می باشد، هتل‎های قدیمی و مدرن، همچنین رستوران‏ هایی که غذاهای محلی سرو می کنند و سفره ها را به شیوه سنتی و به سبک انزلی پهن می کنند، علاوه بر این در کنار این رستوران ها، فست فود و پیتزا در این شهر دربخش های مختلف شهر به چشم می خورد.

جاهای دیدنی بندر انزلی ، یکی از بزرگترین بنادر کشور

برخی دیگر از امکانات تفریحی نیز شامل قایق سواری، گشت و گذار در مرداب انزلی و سواحل پاکسازی شده تفریحات دریایی و پلاژ آقایان و خانم‏‌ها برای شنا می باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید