بنر هدر

راه های جلوگیری از مریض شدن در هواپیما

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بسیاری از مسافرین هواپیما بعد و یا هنگام پرواز احساس ناراحتی یا مریضی های مختلفی را دارند که ممکن است این مسئله مانع انتخاب مدل سفرشان باشد . اما واقعا میتواند محدود نباشد . شما می توانید به راحتی پرواز کنید و مانند بقیه در هواپیما ظاهر شوید.

هیچ چیز به اندازه‌ی احساس سرماخوردگی بعد از فرود آمدن هواپیما آزاردهنده نیست. با توجه به اینکه نمی‌توانید پیش‌بینی کنید کسی‌ که کنارتان می‌نشیند مریض است یا خیر، باید برخی نکات را در نظر بگیرید تا حدالامکان آلودگی‌ها و میکروب‌های محیط را کاهش دهید. در این راهنما ۱۳ راهکار ارائه خواهیم کرد که سفر هوایی سالمی را برایتان تضمین می‌کنند.

از آب داخل هواپیما ننوشید

در سال ۲۰۰۷ بعد از بررسی و آزمایش ۱۴ پرواز داخلی و بین‌المللی به این نتیجه رسیدند که هنوز رد پایی از آلودگی‌های گوناگون از سالمونلا گرفته تا تخم حشرات در آب آشامیدنی داخل هواپیما وجود دارد. در این ۱۴ مورد آزمایشی تمام نمونه‌ها دارای سطوحی از باکتری بودند که برخی اوقات به ده‌ها و گاه صدها برابر حد مجاز دولت آمریکا می‌رسید. بعد از تلاش‌هایی که توسط «آژانس محافظت محیطی» برای رفع این مشکل انجام شد، دوباره در سال ۲۰۱۳ آزمایشی صورت گرفت که حاکی از تغییرات ناچیز در سطح باکتری آب بود.

راه های جلوگیری از مریض شدن در هواپیما

نوشیدنی هایتان را بدون یخ سفارش دهید

اگر چه یخ داخل هواپیما معمولاً از فروشندگان بیرونی تهیه می‌شوند، اما برخی هواپیماها مجهز به تکنولوژی یخ‌ساز بوده و از آب تانکرهایشان برای این کار استفاده می‌کنند. به خاطر کوچک بودن این تانکرها، آن‌ها را در فرودگاه‌های مختلفی پر می‌کنند که می‌توانند استانداردهای بهداشتی متفاوتی داشته باشند.

راه های جلوگیری از مریض شدن در هواپیما

از بالش ها و پتوها استفاده نکنید

در تحقیق دیگری که صورت گرفته، ایرلاین‌ها بین ۵ تا ۳۰ روز یک‌بار بالش‌ها و پتوهایشان را می‌شویند. اغلب پتوهای تازه شسته شده در اولین پروازهای روز مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای مسافران آخرِ روز چیزی جز پتوهای چند بار مصرف‌شده وجود ندارد.

راه های جلوگیری از مریض شدن در هواپیما

اصلاً به میز تاشوی صندلی‌تان دست نزنید

میز تاشوی صندلی یکی از کثیف‌ترین قسمت‌های هر هواپیما است. مهمانداران اعتراف کرده‌اند که این میزهای غذاخوری تنها یک بار در روز تمیز می‌شوند و حتی برخی از والدین پوشک نوزادشان را روی آن‌ها عوض می‌کنند! بهترین کار این است که ابتدا با دستمال و مواد ضدعفونی کننده‌ آن را تمیز کنید و به هیچ عنوان چیزی که روی آن افتاده است را نخورید.

راه های جلوگیری از مریض شدن در هواپیما

غذای گرم سفارش دهید

در سال ۲۰۰۹ یکی از بزرگ‌ترین تهیه‌ی غذاهای هواپیمایی با یک رسوایی بزرگ اعتبار خود را از دست داد. در امکانات و تجهیزات این مجموعه رد پایی از حشرات پیدا شده بود و همچنین برای آماده کردن غذاها از دستکش‌های نشسته و دست‌های بدون دستکش استفاده می‌شد. یک شرکت دیگر نیز به خاطر مشکلاتی مشابه و وجود باکتری در غذاها بی‌اعتبار شد. اگر چه بسیاری از شرکت‌ها استانداردهایشان را تغییر داده‌اند، باز هم بهترین راه، انتخاب غذای گرم است زیرا حرارت برخی از این باکتری‌ها را می‌کشد.

راه های جلوگیری از مریض شدن در هواپیما

از صندلی های راهرو پرهیز کنید

برخی از دانشمندان می‌گویند نشستن در صندلی راهرو شما را در معرض میکروب‌های بیشتری قرار می‌دهد زیرا با مسافرانی که دائماً در حال رفت و آمد به توالت هستند در تماس نزدیک‌تری هستید. با توجه به اینکه بسیاری از مردم به هنگام عبور به صندلی‌ها دست می‌زنند احتمال مبتلا شدن به بیماری برای کسانی که روی این صندلی‌ها می‌نشینند بالاتر خواهد بود.

راه های جلوگیری از مریض شدن در هواپیما

از تهویه هوای بالای صندلیتان استفاده کنید

اگر چه بسیاری از مسافران فکر می‌کنند این دستگاه‌های تهویه تنها میکروب‌ها را به گردش در می‌آورند، اما متخصصان ادعا می‌کنند فیلترهای هوای کابین هواپیما بیش از ۹۹.۹ درصد از باکتری‌ها و ویروس‌ها را می‌گیرند. در واقع پزشکان توصیه می‌کنند این تهویه‌های هوا را روشن کنید تا با یک فشار پایین یا متوسط هوا را تصفیه کرده و میکروب‌ها را بکشند.

راه های جلوگیری از مریض شدن در هواپیما

برای استفاده از توالت از قبل احتیاط کنید

طی تحقیقاتی که صورت گرفته، اگر چه سطوح پلاستیکی طول عمر باکتری‌ها را کوتاه‌تر می‌کنند اما شرایط را برای انتقال آن‌ها به افراد بسیار آسان‌تر کرده و به سادگی آلودگی‌ها از محیط به شما منتقل می‌شوند. با این حساب وقتی به توالت هواپیما می‌روید، حتماً برای باز کردن در از دستمال کاغذی استفاده کنید و برای باز کردن و بستن درب توالت فرنگی و زدن سیفون نیز این نکته را در نظر بگیرید. توصیه می‌کنیم از آب کابین برای مسواک زدن استفاده نکنید و برای ضد عفونی کردن دست‌هایتان نیز از محصولات بهداشتی مخصوص مسافرت بهره بگیرید؛ زیرا این آب هم از همان تانکرهایی می‌آید که پیش‌تر ذکر کردیم.

راه های جلوگیری از مریض شدن در هواپیما

از اسپری بینی استفاده کنید

اسپری‌های مخصوص بینی که از محلول نمکی درست شده‌اند، بینی را مرطوب نگه می‌دارند. با توجه به خشکی کابین‌های هواپیما که روی پرزهای بینی هم تأثیر منفی دارند، این محلول‌ها رطوبت از دست رفته‌ی بینی را جبران می‌کنند و بینی به راحتی از ورود میکروب‌ها به دستگاه تنفسی جلوگیری خواهد کرد.

راه های جلوگیری از مریض شدن در هواپیما

چای یا قهوه ننوشید

قهوه و چای که در هواپیما آماده می‌شود و در اختیارتان قرار می‌گیرد، معمولاً به اندازه‌ی کافی حرارت نمی‌بیند و تمام باکتری‌های داخل آب از بین نمی‌روند. بعد از سال‌ها تلاشی که برای کاهش سطح باکتری آب موجود در تانکرهای هواپیما شده است و باتوجه به نتایج حاصل از آزمایش این آب‌ها، باز هم مشخص شد که در ۱۲ درصد از پروازهای اقتصادی آمریکا باکتری وجود دارد.

راه های جلوگیری از مریض شدن در هواپیما

وسایلتان را در جیب صندلی جلویی نگذارید

جدای از اینکه این جیب‌ها با هر چیزی از دستمال کاغذی مصرف شده تا زباله می‌توانند پر شوند، طی آزمایش‌هایی که صورت گرفت، مشخص شد که دسته‌ی صندلی‌ها و این جیب‌های نگهدارنده وسایل جزء کثیف‌ترین نواحی بوده و باکتری‌ها چندین روز در این نقاط زنده می‌مانند.

راه های جلوگیری از مریض شدن در هواپیما

اگر مسافر کنارتان مریض بود خواهش کنید صندلیتان را عوض کنند

اگر چه این درخواست در پروازهای شلوغ امکان‌پذیر نیست، اما این امر چندان غیر متداول به حساب نمی‌آید که در صورت مریضی مسافر کنارتان تقاضا کنید جای دیگری را به شما بدهند.

راه های جلوگیری از مریض شدن در هواپیما

آب را فراموش نکنید

برای مبارزه با هوای خشک داخل کابین سعی کنید آب فراوان بنوشید. سیراب نگه داشتن بدن از سردرد، گرفتگی عضلانی و خستگی جلوگیری خواهد کرد. البته توصیه می‌کنیم با خودتان بطری آب آورده یا درخواست آب معدنی کنید تا به هیچ عنوان به آب هواپیما لب نزنید.

راه های جلوگیری از مریض شدن در هواپیما

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید