غار یافته خرم آباد ، بهترین دیدنی های لرستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

غار یافته یک غار تاریخی در مرکز استان لرستان و در نزدیکی شهر خرم‌آباد است. این غار دارای بقایایی از زندگی در عصر پارینه‌سنگی است و از همین روی اهمیت زیادی در مطالعات باستانشناسی خاور نزدیک و اروپا دارد.

نخستین کاوش علمی در غار یافته در سال ۱۹۶۵ توسط باستانشناس آمریکایی، فرانک هول انجام گرفت. از سال ۱۳۸۴ خورشیدی نیز دوره جدیدی از کاوشهای علمی از سوی هیئت مشترک ایران و بلژیک در این غار آغاز شده است .

غار یافته خرم آباد ، بهترین دیدنی های لرستان

غار یافته کجاست؟

استان لرستان از جمله استان های گردشگری ایران می باشد که به واسطه موقعیت جغرافیایی ویژه ای که در آن قرار گرفته است، جاذبه های طبیعی فراوانی را در خود جای داده است. بخش عمده ای جاذبه های طبیعی این استان را غارهای موجود در آن تشکیل می دهند که در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از این جاذبه ها که با نام غار یافته خرم آباد شهرت دارد آشنا کنیم. غار یافته در لرستان و 25 کیلومتری جنوب غربی شهر خرم آباد در دامنه کوه یافته واقع شده است و از همین رو برخی محلی ها به آن غار کوه یافته نیز می گویند. اگر به صورت دقیق تر بخواهیم برسی کنیم این غار در مسیر کوهدشت و در محلی به نام سولیزه قرار گرفته است.

عکس غار یافته

غار یافته خرم آباد ، بهترین دیدنی های لرستان

قدمت غار یافته لرستان به بیش 40 هزار سال پیش برمی گردد و از لحاظ باستان شناسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. غار یافته برای اولین بار در سال 1965 توسط یک باستان شناس آمریکایی کشف شد و مورد برسی قرار گرفت. پس از آن در سال 84 این غار توسط تیمی مشترک از ایران و بلژیک مورد برسی قرار گرفت و یافته های ارزشمندی از آن بدست آمد. از جمله این یافته ها می توان به بقایایی از زندگی در عصر پارینه‌ سنگی و کشف قدیمی ترین آویزهای تزیینی اشاره کرد.

غار یافته خرم آباد ، بهترین دیدنی های لرستان

نقاشی غار یافته در کنار بقایای جانوری، دندان سوراخ شده گوزن، تکه گل پخته شده و … فقط بخشی از آثار کشف شده از غار یافته لرستان می باشد. این غار پر رمز و راز از جمله جاذبه های طبیعی و گردشگری استان لرستان می باشد که از اهمیت زیادی برخوردار می باشد که شما می توانید در تور خرم آباد گردی از آن بازدید به عمل آورید.

آدرس غار یافته لرستان : استان لرستان، 25 کیلومتری غرب خرم آباد، مسیر کوهدشت، سولیزه، کوه یافته

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید