آبشارهای دره سختی فوسک در استان کرمان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

همه کرمان را بعنوان یک استان خشک ، کویری و تاریخی می شناسیم . آبشار در دل کویر باعث طراوت و شادابی می شود . آبشارهای طبیعی دره سختی فوسک را در اولویت های مسافرت کرمان خود قرار دهید و از آن لذت ببرید .

آبشارهای دره سختی در 30 کیلومتری شهر کرمان و در ضلع شمال شرقی کافر کوه واقع شده اند. این مسیر دارای 15 کیلومتر جاده خاکی به همراه شیب های تند و دره های عمیق می باشد و پیاده روی از آخرین روستای این منطقه بنام فوسک آغاز می شود.

با طی کردن این مسیر، دره ای را نظاره گر می شویم که پیچ و تاب جالب توجهی را به همراه دیوارهای پرشیب با بیش از  10 کیلومتر در میان کوه های بلند ایجاد نموده است.

آبشارهای دره سختی فوسک در استان کرمان

طول دره سختی حدود دو هزار متر و دارای وسعتی بالغ بر هشتاد کیلومتر است. در دره سختی نزدیک به 45 آبشار با ارتفاعی بین 3 تا 45 متر وجود دارد که به واسطه جریان آب رودخانه ایجاد شده اند.

پیمایش کامل دره با صعود قله کافر کوه با ارتفاع 3443 متر و خروج از روستای چهار فرسخ با ارتفاع 887 متر می باشد. برای عبور از این دره زیبا به تجهیزات فنی، آمادگی بدنی و داشتن مهارت فن شنا نیازمند است. پیمایش دره سختی، حداقل 5 روز طول می کشد.

آبشارهای دره سختی فوسک در استان کرمان

بی شک این دره زیبا و شگفت انگیز به واسطه طول مسیر، وجود ریزش های خروشان آب، نیزارها، بیشه زارها، دیواره ها و داشتن حیات وحش متنوع می تواند جزء منحصر بفرد ترین دره های کشور محسوب شود چرا که دره های مشهور شمال از قبیل رقز، فارسو و آندرس در برابر بزرگی آن، دره های کوچکی به شمار می روند.

مسیر دره سختی برای اولین بار در تابستان سال 1388 هجری شمسی توسط  تیم 6 نفره امداد و نجات کوهستان هلال احمر کرمان مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت. آب آبشارهای دره سختی کرمان به منظور آبیاری باغ های شهر کویری شهداد مورد استفاده قرار می گیرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید