غار وشنوه قم ، بهترین جاهای دیدنی قم

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مجموعه معادن چاله غار وشنوه مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان قم، بخش نوفل لوشاتو، دهستان فردو، کوه‌های جنوبی روستای وشنوه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۶۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار وشنوه قم ، بهترین جاهای دیدنی قم

غار وشنوه کجاست؟

اکثر مردم کشورمان شهر و استان قم را با حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می شناسند اما باید دانست قم جاذبه های طبیعی و تاریخی دیگری را نیز در خود جای داده است که هرساله هزاران گردشگر را راهی آن می کند. از جمله جاذبه های طبیعی این استان می توان به غار وشنوه قم اشاره کرد که در این مقاله به بیان مشخصات آن خواهیم پرداخت. این غار حدود 60 کیلومتر از شهر قم فاصله دارد و در نزدیکی روستای وشنوه در کوهستانی به نام اردهال واقع شده است. در این کوهستان 3 غار دیگر نیز وجود دارد.

عکس غار وشنوه قم

غار وشنوه قم ، بهترین جاهای دیدنی قم

همانطور که ذکر شد نام غار وشنوه در قم از روی روستایی با همین نام گرفته شده است. همچنین برسی های انجام شده نشان می دهد قدمت این غار به حدود 5 هزار سال پیش برمی گردد و در گذشته دور مردم در آن به معدن کاری و ذوب فلزات مشغول بوده اند. علاوه بر این در این غار چندین اثر تاریخی و سفال هایی با قدمت بیش از 3 هزار سال یافت شده است. در اطراف چاله غار وشنوه مناطق ییلاقی قرار دارد که به یکی از مکان های تفریحی مردم قم تبدیل شده است و در روزهای تعطیل پذیرای طبیعت دوستان می باشد.

غار وشنوه قم ، بهترین جاهای دیدنی قم

لازم به ذکر است که در اطراف این غار 21 معدن مس نیز وجود دارد که در آنها نیز سفال های تاریخی با قدمت های طولانی کشف شده است. همچنین این غار دارای منابع غنی آب می باشد که این آب ها از چشمه های کوهستان وارد آن می شوند. اگر قصد بازدید از این غار را دارید پیشنهاد می کنیم یا با تیم های غارنوردی همراه شوید و یا تجهیزات کامل غار نوردی به همراه خود داشته باشید.

غار وشنوه قم ، بهترین جاهای دیدنی قم

غار وشنوه در قم به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی این استان در تاریخ 25 آبان 1387 با شماره ثبت 23649 به فهرست آثار ملی کشور اضافه شده است.

آدرس غار وشنوه : استان قم، 27 کیلومتری جنوب شرقی کهک، روستای وشنوه، کوهستان اردهال

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید