بنر هدر

قلعه گبری جهرم

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

انگشت‌گبری نام قلعه‌ای از قلاع باقی‌مانده دوره ساسانی (بهرام گور) و سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است؛ i در شمال شهر سروستان، انتهای جاده کمربندی سروستان به سمت فسا واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۱ مرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۳۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

قلعه گبری جهرم

قلعه گبری کجاست؟

سرزمین ایران به واسطه قدمت کهن، دارای آثار تاریخی فراوانی می باشد. یکی از شهرهای ایران زمین که قدمتی چند هزار ساله دارد، جهرم در استان فارس است. این شهرستان بواسطه تمدن چند هزار ساله دارای جذابیت های زیادی برای تاریخ دوستان است. جهرم را در قدیم با نام گهرم می شناختند که به معنی زمین گرم می باشد. قدمت شهر جهرم به 400 سال قبل از میلاد می رسد. نویسندگان زیادی در اشعار خود از جهرم یاد کرده اند. فردوسی در کتاب فاخر شاهنامه از آبادانی جهرم سخن به میان آورده است.

قلعه گبری جهرم

موقعیت قلعه گبری

در ارتفاعات شمالی سروستان موسوم به کوه قلات، آثار قلعه‌ای به چشم می‌خورد که از سنگ و ملات گچ ساخته شده‌است. نحوه ساخت و موقعیت مکانی، حاکی از آن است که خصوصیات تدافعی در این قلعه مد نظر بود. این قلعه شامل حصاری است که در چهار گوشه آن چهار برج قرار داشت. مجموعه‌ای از ساخت و سازهای این حصار ویران شده و بخشی از آن در زیرخاک مدفون است. در ضلع جنوبی این قلعه چاهی در میان صخره‌های سنگی حفر شده که مردمآن را پر از استخوان انسان می‌دانند.

عکس قلعه گبری جهرم

قلعه گبری جهرم

برای آشنایی با قلعه های ایران، در این مقاله قصد داریم تا به معرفی یکی از جاذبه های تاریخی جهرم به نام قلعه گبری جهرم بپردازیم. قلعه تاریخی گبری که در گذشته محل زندگی زرتشتیان ساکن جهرم بوده، بر روی بلندی کوهی کوچک و باصفا در تنگه گبری قرار گرفته است. ویژگی اصلی قلعه گبری استان فارس که آنرا متمایز می ساخته، چشم اندازی بوده که بر روی شهر داشته است.

قلعه گبری جهرم

معماری قلعه گبری جهرم به حدی خاص و محصر به فرد بوده که هیچکس نمی توانسته به داخل آن نفوذ کند. زیرا قراگیری آن بر روی قسمتی از کوه که صعب العبور بوده باعث می شده تا کوه به عنوان یک دیوار بلند سد راه مهاجمان شود. درون قلعه نیز پر از شگفتی می باشد. برای مثال چاه آب درون قلعه در سنگ کوه حفر شده است. این چاه دهانه ای دو متری دارد و عمق آن هنوز تخمین زده نشده است.

قلعه گبری جهرم

امروزه از این قلعه که یکی از جاهای دیدنی جهرم به شمار می رود، بقایای زیادی بجای نمانده است. قلعه گبری استان فارس در زمان حمله اعراب به ایران بطور کامل ویران شد. در این زمان قلعه اعتبار اولیه خود را از دست داد. با این همه دیدن اندک بقایای باقیمانده نیز خالی از لطف نیست. علاقمندان به آثار تاریخی می توانند علاوه بر بازدید از قلعه گبری نسبت به دیدن غار سنگ شکنان در جهرم که در فاصله ای اندک از این قلعه قرار دارد، اقدام نمایند. نشاط آوران به شما پیشنهاد می کند حتما از این دو جاذبه گردشگری جهرم دیدن نمایید تا هر چه بیشتر با تاریخ این مرز و بوم آشنا شوید.

نوع معماری

سطح زیادی از درون قلعه با سفال‌های نخودی رنگ پوشانده شده که ضخیم و دارای خطوط موازی و هندسی کنده شده هستند و شن به عنوان ماده چسباننده در آن‌ها به کار رفته‌است. تاریخ این سفال‌ها بیشتر به قرون اولیه اسلامی بازمی‌گردد. از نظر قدمت و کاربرد، این مکان را می‌توان با قلعه‌هایی به همین نام در ارتفاعات فراشبند، فیروزآباد، قیر، استهبان، چکاب کربال مقایسه نمود.

قلعه گبری در جهرم یکی از جاذبه های تاریخی استان فارس می باشد که در تاریخ 1 مرداد 1386 و با شماره ثبت 19300 به فهرست آثار ملی کشور اضافه گردید.

آدرس قلعه گبری جهرم :استان فارس، شهرستان جهرم، سه کیلومتری جنوب شرق جهرم

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید