بنر هدر

کلیسای جامع لیسبون پرتغال

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

کلیسای جامع لیسبون یک کلیسا کاتولیک واقع در لیسبون، پرتغال می‌باشد که این بنا را به سبک معماری رومی‌وار، معماری گوتیک، معماری باروک طراحی شده‌است.

کلیسای جامع لیسبون پرتغال کجاست؟

کشور پرتغال از جمله کشورهای گردشگری قاره اروپا می باشد که جاذبه های گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده است. در این کشور مکان های تاریخی فراوانی وجود دارد که از جمله آنها می توان به کلیسای جامع لیسبون پرتغال که به کلیسای جامع سه لیسبون نیز شهرت دارد اشاره کرد. این کلیسا از جمله مکان های مذهبی کاتولیک ها و همچنین از کهن ترین بناهای شهر لیسبون می باشد که در سال 1150 ساخته شده است.

کلیسای جامع لیسبون پرتقال

عملیات ساخت این کلیسا پس از بازپس گیری شهر لیسبون از مورها در سال 1147 آغاز گردید که سه سال به طول انجامید و به همین جهت به عنوان نمادی از آزادی در این شهر شناخته می شود. همچنین کلیسای جامع لیسبون، مهمترین ساختمان مذهبی این شهر می باشد که وقایع تاریخی فراوانی همچون ازدواج و مرگ بزرگان کشور پرتغال در آن رخ داده است. در سال 1755 طی یک زمین لرزه بخش عمده ای از این بنا تخریب گردید و باعث شد طراحی اصلی آن از بین برود. بنای فعلی کلیسا بازسازی شده بنای قدیمی آن می باشد که سبک های معماری مختلفی در آن به کار رفته است.

کلیسای جامع لیسبون پرتقال

به دلیل قرار داشتن دو برج ناقوس در ساختمان کلیسای جامع لیسبون پرتغال، اگر از بیرون به این بنا بنگرید، شباهت بسیار زیادی به یک قلعه تاریخی دارد. پس ورود به این بنا، با دو راهرو مواجه می شویم که در هر یک کلیساهای کوچکی با سبک معماری گوتیک ساخته شده است. در بخش جنوبی کلیسا، خزانه داری آن قرار دارد که در آن آثار تاریخی و ارزشمندی همچون مجسمه ها، نقره جات و نسخه های خطی نگهداری می شود. علاوه بر این یک راهرو سر پویشیده در قسمت شرقی این کلیسا وجود دارد که در آن بقایای رومی و عربی قرار دارند.

کلیسای جامع لیسبون پرتقال

در قرن بیستم باری دیگر کلیسای جامع در لیسبون، مورد بازسازی قرار گرفت. در طی این بازسازی سعی شد این بنا ظاهری قرون وسطایی به خود بگیرد. همچنین پنجره گل رز که در زلزله سال 1755 میلادی تخریب شده بود، مورد بازسازی قرار گرفت و امروزه جزو زیباترین بخش های بنای این کلیسا می باشد.

کلیسای اصلی

با تماشای نمای خارجی این بنا دو برج ناقوس و یک پنجره رز باشکوه را می بینید که شباهت زیادی به قلعه های قرون وسطایی دارد اما همین که پا به داخل این کلیسا می گذارید عمدتا معماری رومانسک و گاهی گوتیک به چشمتان می خورد. این که کلیسا نمایی شبیه قلعه دارد منعکس کننده نگرش حاکمان گذشته لیسبون است آن ها می دانستند که باید از شهر در برابر تلاش های دوباره مورها محافظت کنند.

در داخل کلیسا یک شبستان رومانسک مرکزی که با یک گنبد زیبا پوشیده شده و دو راهرو در دو طرف به چشم می خورد. کلیساهای کوچکی که در امداد این راهروها هستند به سبک گوتیک ساخته شده اند. در داخل کلیسا مقبره های زیادی وجود دارد که معروف ترین آن ها مقبره لوپو فرناندز و همسرش در کلیسای کوچک هفتم می باشد. داخل بنا کمی تیره و تاریک است که آن را تا حدی به آسیب های فراوان ناشی از زمین لرزه ای بزرگ سال ۱۷۵۵ نسبت می دهند. تنها استثناء، اصلی ترین کلیسای کوچک آن است که بعد از زلزله با مرمرهای رنگارنگ به سبک نئوکلاسیک و روکوکو بازسازی شد.

کلیسای جامع لیسبون پرتقال

در بخش جنوبی کلیسای جامع و در طبقه دوم، خزانه داری قرار گرفته که حاوی مجموعه ای از آثارنقره، مجسمه ها و نسخه های خطی است هر چند که بسیاری از گنجینه های اصلی کلیسای جامع در زلزله ۱۷۵۵ از بین رفته اند.

یکی از جذاب ترین قسمت های بخش خزانه داری، جعبه نقره ای رنگ است که بقایای سنت لیسبون در آن نگهداری می شود. طبق افسانه ها، بعد از مرگ او در قرن ۴، کلاع ها از بدن او در برابر حیوانات وحشی محافظت کردند و حتی در هنگامی که در سال ۱۱۷۳ بدن او به کلیسای جامع آورده شد کلاغ ها او را همراهی و از آن زمان در برج کلیسا آشیانه ساختند. این کلاغ های سیاه تبدیل به نماد لیسبون شدند و نسل های آن ها تا سال ۱۹۷۸ در نزدیکی کلیسا زندگی می کردند.

عکس های کلیسای جامع لیسبون

کلیسای جامع لیسبون پرتقالکلیسای جامع لیسبون پرتقال

کلیسای جامع لیسبون پرتقال

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید