بنر هدر

غار تاریخی لاهرود ، سنت و تاریخ استان اردبیل

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

قدمت غار تاریخی لاهرود به ماقبل تاریخ برمیگردد و روی این غارها را صخره‌ های سنگی پوشانیده و در پایین این غار چشمه‌ های متعددی وجود دارد که این چشمه‌ ها نقش حیاتی برای بومیان این منطقه بوده است. این چشمه‌ ها احتمالاً به دریاچه زیر غار منتهی می‌ شود.

بر روی صخره‌ های سنگی این غار خانه‌ های گلی احداث شده است. سوراخ‌ هایی از داخل غار به حیاط این خانه‌ ها راه داشته که بر روی آن راه، سنگ بزرگی را گذاشته‌ اند و هوای داخل غار از این سوراخ‌ ها تهویه می‌ شد.

در درون غار اتاقک‌ ها، تنور و آخورهایی نیز وجود داشت که در برهه‌ ای از زمان، دزدان غیربومی در داخل آن زندگی می‌ کردند. این غار از نوع معماری صخره‌ ای بوده و به صورت سه طبقه درست شده که یک طبقه آن به انباری زیر زمینی ختم و دو طبقه دیگر آن محل سکونت انسان‌ها و نگهداری احشام بوده است.

زندگی در غارها، بومیان قدیم لاهرود و مردم سایر روستاهای مشگین‌ شهر را تاحدی از حوادث و ناگواریهایی که در طول تاریخ، این منطقه را مکرراً تهدید می‌کرد مصون داشته بود.

غار تاریخی لاهرود ، سنت و تاریخ استان اردبیل

این غار توسط سازمان میراث فرهنگی استان اردبیل به ثبت ملی رسیده است.

غار لاهرود در غرب لاهرود دره معصوم خان واقع شده است. در سراشیبی این دره غارهایی وجود دارد که قدمت آن به ماقبل تاریخ برمی‌گردد و روی این غارها را صخره‌ های سنگی پوشانیده است. در پایین این غارها چشمه‌ های متعددی وجود دارد که این چشمه‌ ها نقش حیاتی برای بومیان این منطقه بوده است. این چشمه‌ ها احتمالا به دریاچه زیر غار منتهی میشود.

پرسشهایی که از مسن‌ ترین افراد محل صورت گرفته بیانگر این است که از داخل این غارها تونلهای زیرزمینی به داخل دره راه داشته است. بر روی صخره‌ های سنگی این غار خانه‌ های روستایی احداث شده است. حتی سوراخهایی از داخل غار به حیاط این خانه‌ ها راه داشته است که بر روی آن راه، سنگ بزرگی را گذاشته بودند و دوره‌ های داخل غار از آنجا به بیرون راه می یافت. در درون غار تنور و آخورهایی نیز وجود داشت که در یک زمانی دزدان غیر بومی در داخل آن زندگی میکردند و حتی کردان تبعیدی در زمان رضاخان نیز در داخل این غار احشامشان را نگهداری میکردند. درحال حاضر چشمه‌ هایی که از زیر غارهای ما قبل تاریخ سرازیر میشوند نماد لاهرودند و مردم این منطقه علاقه وافری به آنها دارند.

غار تاریخی لاهرود ، سنت و تاریخ استان اردبیل

زمین منطقه چشمه‌ های پایین غار از لایه‌ های فشرده و یکپارچه تشکیل شده است، به نظر می‌ رسد جنس این لایه‌ ها از ماسه فشرده باشد. این غارها در دل صخره‌ های یکپارچه حفر شده است و در یک لحظه انسان را به دل قرون و اعصار می‌ برند.

غار تاریخی لاهرود ، سنت و تاریخ استان اردبیل

البته متاسفانه بر اثر عوامل مختلف طبیعی در گذر زمان صدماتی به این غار وارد شده است ولی زندگی در غارها، بومیان قدیم لاهرود را تا حدی از حوادث و ناگواریهایی که در طول تاریخ، مردم سایر روستاهای مشگین‌شهر را مکررا تهدید میکرد مصون داشته بود.

در شمال شهر لاهرود به فاصله یک کیلومتری آن در بالای تپه‌ ای به وسعت چندین هکتار در فاصله‌ های حدود پنجاه متری از همدیگر سه مقبره سنگی اوغوز به ابعاد 4×3 متر وجود دارد که متاسفانه هر سه تای آن را حفاران غیر مجاز کاویده‌ اند و تنها سنگهای تراش شده آن باقی مانده است.

مسیر دسترسی :

آدرس غار تاریخی لاهرود : اردبیل ، مشگین شهر٬ غرب لاهرود، دره معصوم خان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید