بنر هدر

چهل ستون اصفهان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

چهل‌ستون اصفهان از بهترین جاهای دیدنی استان اصفهان است و از جاذبه های معروف در ایران می باشد . شهرت چهل ستون اصفهان فقط بدلیل زیبایی اش نیست بلکه گویای تاریخ بلند ایران زمین است .

کاخ چهل‌ستون اصفهان از بناهای تاریخی اصفهان است. کاخ چهل ستون که بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، در دوره شاه عباس یکم احداث آن آغاز شد و در وسط آن عمارتی ساخته شده بود. شاه عباس اول، کوشکی درمیان باغ بنا نهاد که این کوشک هسته اولیه کاخ را تشکیل داد که تالار میانی کاخ چهل ستون و غرفه‌های چهار گوشه آن را در بر می‌گرفت.

چهل ستون اصفهان

در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شده‌است و تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقفها افزوده شده‌است. تالار مرکزی کاخ که اختصاص به میهمانان خارجی و شخصیت‌های کشورهای دیگر داشت حاوی نقاشی‌هایی است که وقایع تاریخی دوران‌های مختلف را بیان می‌دارند. این سالن با شکوه که بر گنبدی منقوش استوار است با لچکی‌های رنگارنگ و طرح‌های طلایی و شفاف از شاهکارهای هنری آن عصر محسوب می‌شوند.

چهل ستون اصفهان کجاست؟

مفهوم چهل ستون اگرچه با انعکاس ستون های بیست گانه در حوض روبروی عمارت فهمیده می شود امّا عدد چهل در ایران نشانه کثرت در تعداد است و نمایانگر تعداد زیاد ستون های این عمارت باشکوه می باشد. در کاخ چهل ستون اصفهان تزئین گسترده، آینه های قدی، ستون های چوبی با سر ستون های مقرنس کاری و نقاشی های بزرگ دیواری مشاهده می شود. درها و پنجره ها از منبت و خاتم بوده و مهارت و زبردستی استادان ایرانی در این کاخ به خوبی به چشم می خورد. در کاخ چهل ستون فضای داخل و خارج آن چنان باهم هماهنگ و مرتبط است که نمی توان تشخیص داد نقطه پایانی کجاست و  دیگری از کجا شروع می گردد.

معماری کاخ چهل ستون اصفهان

چهل ستون اصفهان

ساختمان کاخ

ایوان کاخ چهل ستون اصفهان از دو بخش تشکیل شده است:

بخش اول آن بر 18 ستون چوبی و بلند قرار گرفته و چهار ستون میانی بر روی چهار شیر سنگی که از دهان آن ها آب فوران و به حوض مرمری تالارمی ریزد واقع شده است.

قسمت دیگر تالار آینه است که بر دو ستون قرار گرفته و مزیّن به آیینه کاری وسیع و خوش نقش به شکل معرق در کنار آیینه های قدی است. سقف تالار آینه در عمارت چهل ستون اصفهان، از قاب های چوبی ساخته و به شکل های مختلف هندسی است.

تصویر قرینه حوض مرمرین وسط ایوان در تزئینات سقف مشاهده می شود. این قرینه سازی شباهت بسیاری با ایوان عالی قاپو دارد.

چهل ستون اصفهان

درباره چهل ستون اصفهان

تالار مرکزی کاخ چهل ستون اصفهان، مختص میهمانان و شخصیت های کشورهای خارجی بوده و در بردارنده نقاشی هایی است که وقایع و اتفاقات تاریخی دوران های مختلف را به تماشا می گذارد.

آثار هنری از قرون پیش از اسلام تا قرن 14 هجری قمری در کاخ چهل ستون اصفهان جمع آوری گردیده که برخی از آنها عبارتند از:

نسخه خطی قرن چهارم هجری قمریظروف سفالینه و بلوری قرن های سوم تا یازدهم هجری قمریساخت ظروف چینی سفید و آبی به دستور شاه عباسقالیچه هایی با طرح محراب گونه در قرن یازدهم هجری قمریدرهای چوبی منبت و خاتم کاری دوران صفویه

چهل ستون اصفهان

در فضای بیرون کاخ چهل ستون اصفهان استخر زیبایی مشاهده می شود که باعث لطافت هوا گردیده است. مجسمه هایی در چهار طرف استخر قرار گرفتند که مربوط به کاخ چهل ستون نیستند و مربوط به دوران آخرین پادشاه صفوی می باشد.

عمارت باغ چهل ستون دارای مساحتی بیش از 67000 مترمربع است که در اثر تصرفاتی که در آن انجام شده شکل اصلی آن بنا به تاریخچه آن تغییر گشته است.

چهل ستون اصفهان

در فضای باغ کرت بندی های طولی و عرضی صورت گرفته که باعث کشف فضاهای گوناگون شده و منظر باغ را بسیار متنوع کرده است. باغ چهل ستون دارای شیب کمی است که آب را به جوی ها و کرت ها هدایت می نماید.

پلان باغ چهل ستون اصفهان برای معماران مورد استفاده قرار میگیرد. باغ موزه چهل ستون همه ساله مورد بازدید جهانگردان خارجی و مهمانان داخلی کثیری است.

کاخ چهل ستون اصفهان از مناطق زیبا و از جاذبه های فرهنگی، گردشگری و یونسکو اصفهان به شمار می آید که در تاریخ 15 دی 1310 به ثبت آثار ملی هم رسیده است و شما می توانید در تور اصفهان گردی از این جاذبه هم دیدن کنید.

آدرس چهل ستون اصفهان در خیابان چهارباغ عباسی، فرعی باغ گلدسته واقع شده است.

عکسهای چهل ستون اصفهان

چهل ستون اصفهان

قسمت های دیدنی عمارت چهل ستون

تالار ۱۸ ستون

تالار آئینه

شیرهای سنگی چهار گوشه حوض مرکزی

تزئینات عالی طلاکاری  و نقاشی های سالن پادشاهی

تصویری از شاه عباس اول با تاج مخصوص

آثاری مانند سر در مسجد قطبیه و سر درهای زاویه درب کوشک و آثاری از مسجد درب جوباره و مسجد آقاسی که بر دیوارهای ضلع غربی و جنوبی باغ نصب شده است.

چهل ستون اصفهان

چهل ستون اصفهان

چهل ستون اصفهان

چهل ستون اصفهان

چهل ستون اصفهان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید