بنر هدر

بهترین جاذبه های گردشگری شیروان | شیروان قطب گردشگری استان خراسان شمالی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در مطالب قبلی به صورت مختصر از جاهای دیدنی شیروان گفتیم اما در این مطلب بطور کامل به بررسی جاذبه های گردشگری منطقه شیروان پرداختیم . تنوع در مناطق بکر گردشگری شیروان یکی از مواردی است که بسیاری از مسافران را برای بازدید به ‌سوی خود فرامی‌خواند.
جاذبه‌های طبیعی این شهرستان شامل آبشار زیبا روستای اسطرخی، تپه ارگ نادری، غارهای دستکند هنامه، منطقه گردشگری گلیل که به بهشت ایران معروف است و همچنین روستای گردشگری گلیان ماسوله خراسان شمالی، زوارم، قلعه زو، اوغاز و … است.
در این میان هر یک از روستاهای هدف گردشگری در این شهرستان می‌تواند بسته متنوعی از جاذبه‌ها را به مخاطبان خود معرفی کند، برخی روستاها در سال‌های اخیر زیرساخت‌هایی نیز برای استقبال از مسافران فراهم ساخته و در آستانه عید نوروز نیز پذیرای گردشگران بهاری خواهد بود.

بهترین جاهای دیدنی شیروان | شیروان قطب گردشگری استان خراسان شمالی
در کنار این جاذبه‌ها، جذابیت‌های فرهنگی و مذهبی شیروان شامل امامزاده حمزه رضا(ع) واقع در شهر زیارت و عبدالرحمن در روستای اسطرخی، چشمه آب درمانی مختومی شیروان و … مجموعه‌ای بی‌نظیر از جاذبه‌های گردشگری در این شهرستان را به وجود آورده است.
منطقه گردشگری گلیل در بخش سرحد شیروان
منطقه گردشگری بکر گلیل که در فاصله 70 کیلومتری شمال شرق مرکز شهرستان شیروان که در نوار مرزی ایران با جمهوری ترکمنستان واقع شده با داشتن دره ها و چشمه سارهای فراوان در حقیقت بهشت گمشده ایران است.
ییلاق گلیل یکی از شکارگاه های طبیعی مردم شیروان است و هوای سرد در تابستان، مراتع و جنگل این منطقه که یکی از ییلاق های عشایر دامدار می باشد از ویژگی های این منطقه است.
دریاچه سد گلیل شیروان از دیگر چشم اندازهای زیبای این منطقه است و آرامگاه زکریا از نوادگان امام هفتم در یکی از قلل مرتفع گلیل از دیگر مکان های دیدنی زیارتی این منطقه گردشگری است.
این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی های خاص طبیعی از جمله جنگل های انبوه درختان ارس و تنوع بسیار زیاد پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص ترین قوچ اوریال، اولین بار در 27 تیرماه سال 1350 توسط سازمان شکاربانی و نظارت بر صید آن زمان، منطقه حفاظت شده اعلام شد.

بهترین جاهای دیدنی شیروان | شیروان قطب گردشگری استان خراسان شمالی
روستای گردشگری اسطرخی
روستای اسطرخی در 28 کیلومتری جنوب شیروان واقع است که در دره ای ژرف قرار دارد و رودخانه ای از وسط دره و روستا می گذرد.
آبشار اسطرخی بلندترین آبشار منطقه شیروان است، هنگامی که آب از این ارتفاع بلند و از بین درختان بزرگ و تنومند سپیدار و بید و گردو ریزش می کند به علت برخورد با موانع سنگی به صورت ابر سفیدی در می آید که منظره بسیار جالب و دیدنی را به وجود می آورد.
این آبشار که در روستا به شارشار معروف است بر بالای آبشار آسیای آبی قدیم و مخروبه ای قرار دارد.
جاذبه های گردشگری این روستا شامل آبشار معروف به شر شر و امام زاده عبدالرحمان(ع) و درخت ارس کهنسال می باشد که ثبت آن در چند ساله اخیر نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند به طوریکه مردم شیروان و سایر شهر و استان ها در فصول مختلف سال از این روستا بازدید می کنند.
در وسط روستا مقبره امامزاده ای قرار دارد که به روایت اهالی نام مبارکش شاهزاده عبدالرحمان(ع) فرزند امام سجاد(ع) می باشد که مورد احترام و اعتقاد اهالی است و دارای ضریح چوبی می باشد.

بهترین جاهای دیدنی شیروان | شیروان قطب گردشگری استان خراسان شمالی
روستای گلیان ماسوله خراسان شمالی
روستای گردشگری گلیان در فاصله 20 کیلومتری جنوب شیروان واقع شده است که به حق و بدون اغراق با توجه به مناظر زیبای خانه های مسکونی مطبق آن می توان آن را ماسوله خراسان شمالی نامید.
روستای گردشگری گلیان یکی از قرای بسیار قدیمی شیروان است که دره ژرف و پردرخت با دو رودخانه پرآب و خروشان، مقبره بابا توکل، مسجد جامع قدیم، تاسیسات پرورش ماهی قزل آلا، مقبره شمس الدین، برج و باروهای موسی خان و خداوردی سردار یکی از مناطق دیدنی شیروان محسوب می شود.
در حال حاضر گلیان با توجه به مناظر زیبای طبیعی و چشمه سارهای فراوان و باغات پر درخت و النگ زارهایش یکی از مناطق ییلاقی و هدف گردشگری است.
از دیگر مناطق دیدنی گلیان می توان به مقبره بابا توکل گلیانی، غار کافر قلعه و گبرخانه اشاره نمود.

بهترین جاهای دیدنی شیروان | شیروان قطب گردشگری استان خراسان شمالی
زوارم دره بهشت خراسان شمالی 
روستای گردشگری زوارم در فاصله 28 کیلومتری جنوب غرب شیروان واقع است که معنای آن دره بهشت است و در بین دره ای ژرف و طویل و سرسبز و با مناظر دیدنی فراوان به طول حدود 15 کیلومتر یکی از مناطق بکر و یلاقی در سطح خراسان شمالی است.
دره زوارم از النگ زارها، چشمه سارها، کوه های سر به فلک کشیده و دره ها پر آب به وجود آمده است که علاوه بر مرتعی بودن آنها انواع و اقسام گیاهان طبی و خوراکی خودرو را به وفور می توان در منطقه ییلاقی جمع آوری کرد که مهم ترین آنها عبارتند از قسنی( کاسنی )، گون، کمای، زیره، پونه.
معروفترین مناطق دیدنی دره زوارم نیز عبارتند از اوچ دوشی، یخدان و آبشار، میم لی، چقر النگ و شخری که در تابستان عده زیادی از مردم شیروان و دیگر شهر های خراسان برای کوه پیمایی و استفاده از آب و هوای این ییلاق چند روزی را در آنجا استراحت می کنند.

بهترین جاهای دیدنی شیروان | شیروان قطب گردشگری استان خراسان شمالی
روستای گردشگری قلعه زو
روستای گردشگری قلعه زو شیروان در فاصله 24 کیلومتری شمال غرب شیروان واقع است.
قلعه زو یعنی روستایی که در دره قرار دارد و سابقا شاه نشین و محل حکمرانی اسرای تیموریان بوده است.
این روستا یکی از مناطق بکر برای مطالعه و تحقیق زمین شناسی و فسیل می باشد به طوری که بزرگترین فسیل های آمونیت کشور در این منطقه قرار دارد و از نظر میکروفسیل منطقه حائز اهمیت است.
در قلعه زو چشمه سارهای کوچک دیگری نیز در بین ذره های سرسبز این منطقه دیده می شود که دارای آبی بسیار سرد و گوارا هستند چرا که قلعه زو شیروان یکی از شکارگاه های منطقه شیروان محسوب می شود.

بهترین جاهای دیدنی شیروان | شیروان قطب گردشگری استان خراسان شمالی
روستای گردشگری اوغاز 
روستای گردشگری اوغاز از دیگر جاذبه های دیدنی شهرستان شیروان است که در فاصله 45 کیلومتری شمال شرق شیروان از توابع بخش مرکزی قرار دارد.
رودخانه کهنه اوغاز و باغ های پردرخت اطراف رودخانه و همچنین مناظر طبیعی روستا تا سرچشمه و گردش آب در لابلای دره های حفر شده به علت جریان دائمی آب و آبشارهای کوچک طبیعی و آب سرد و گوارا و درختان سرو کوهی و مراتع سرسبز و خرم و دو چشمه معروف بگان و فاطمه خانم و دیگر زیبایی های طبیعت به هر تازه واردی جان می بخشد.

بهترین جاهای دیدنی شیروان | شیروان قطب گردشگری استان خراسان شمالی
زیبایی ها و مناظر بکر طبیعت این منطقه و آب و هوای مناسب و تمیز بر کسی پوشیده نیست و با عبور از جاده اوغاز هر مسافر و گردشگری برای اتراق در آنجا ماندگار می شود و از جاذبه های زیبای گردشگری آن دیدن می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفته است که این اداره کل برای شناسایی مناطق گردشگری شهرستان شیروان اقداماتی از قبیل تهیه لوح فشرده، کتابچه راهنما و تشکیل انجمن میراث فرهنگی شهرستان کرده است.
محمد سویدانلویی افزود: تپه ارگ نادری شیروان یکی از مهم ترین استقرارگاه های هفت هزار ساله بشر در شمال خراسان است و ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر و همچنین ماندگاری مسافران در این شهرستان دارد که ساماندهی محوطه ارگ نادری هم اکنون در حال انجام است.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

بهترین جاهای دیدنی شیروان | شیروان قطب گردشگری استان خراسان شمالی

لیست جاذبه های گردشگری شیروان

آثار تاریخی

چهارطاقی تیموری

تپه باستانی

غارهای دستکند هنامه

مشاهیر شیروان

سعدالدین تفتازانی {شاعر و عارف}

شیخ رشید‌الدین محمد

ارد بزرگ (شرکا) {از مشاهیر برجسته ایران دارای کتاب‌های متعدد از جمله قاره کهن و جملات حکیمانه}

بابا توکل گلیانی {عارف}

هیوا مسیح {شاعر پست مدرن}

منوچهر لطیف { قهرمان کشتی و قدیمی ترین کارشناس و منتقد کشتی ایران }

مکان‌های زیارتی و تفریحی شیروان

امامزاده حمزه رضا

کوهستان پارک شیرکوه

ییلاق گلیان

آبشار استرخی

منطقه حفاظت شده گلول وسرانی

زوارم

سدهای بارزو و شورک

کوه شاهجهان از رشته کوه آلاداغ

رشته کوه کپه داغ

ییلاق اوغاز

غار كافر قلعه

غار پوستین دوز

کوههای آلخاص (واقع در مرز ترکمنستان)

بهترین جاهای دیدنی شیروان | شیروان قطب گردشگری استان خراسان شمالی

جغرافیا شیروان

با وسعت ۳۷۸۹ کیلومتر مربع که از شمال به کشور ترکمنستان و از جنوب به شهرستان اسفراین از شرق به شهرستان فاروج و از غرب به بجنورد محدود می‌شود.

مرکز آن شهر شیروان است و لوجلی شهری است در شمال این شهرستان. شیروان از شهرهای مرتفع استان خراسان شمالی است که در درهٔ رود مرزی اترک ما بین کوه‌های کپه‌داغ و آلاداغ جای گرفته‌است. شیروان دارای آب و هوای نسبتاً سرد در زمستان و گرم و معتدل در تابستان می‌باشد. این شهرستان در سال ۱۳۸۵، تعداد ۱۶۴ هزار نفر جمعیت داشته‌است. از افراد مشهور آن می‌توان به دکتر عبدالرضا عزیزی و عبدالرضا رحمانی فضلی، حسین آفریده و «حسن شکوری نسب»، «اسماعیل حسین پور» و «شیخ محمد عوض زاده» و حکیم ارد بزرگ و هیوا مسیح نام برد.

قومیت، فرهنگ و آثار تاریخی

ترکیب قومیتی شیروان شامل ترک های محلی، فارس‌ها، آذریها و تات‌ها و کرمانج ها می‌باشد.

چهارطاقی تیموریتپه ارگ باستانی متعلق به دوران ساسانیانغارهای دستکند هنامه از اولین نمونه‌های خانه‌های انسانهای اولیهگمرک تپه برزل آباد تا روستاهای قوچان بزرگ تاتقلعه سارار (اسرار) مشهدطرقی (۱۸ کیلومتری جنوب غرب شیروان)

بهترین جاهای دیدنی شیروان | شیروان قطب گردشگری استان خراسان شمالی

ورزشهای محبوب شیروان

کشتی چوخه: کشتی برای ایرانیان نه یک مبارزه برای غلبه بلکه تلاش و ورزش بدنی بوده که همراه با شهامت و شجاعت بوده‌است ونام پهلوان برای مردم ارزش فرهنگی ممتازی داشته‌است. نام این کشتی قبلاً کشنی کردی بوده که در فصل‌هایی بخصوص زمستان و بهار و مراسمی خاص از جمله عروسی انجام می‌شده و در چند دهه اخیر به لحاظ لباس چوخا که هنگام کشتی به تن می‌کنند به مرور نام آن به کشتی چوخه تغییر پیدا کرده‌است. مسابقات این ورزش در سال ۱۳۴۲ برای اولین بار با حمایت «منوچهر لطیف» در شهر شیروان برگزار شد. همچنین عیسی خان پهلوان اوغازعلی اکبر پهلوان بوده‌اند.کوهنوردی و صخره‌نوردی: رضا پیل پا عضو تیم ۵ نفره صخره‌نوردی ایران از شیروانوالیبال: تیم قند شیروان که در سالهای ۸۱ و ۸۲ در لیگ برتر والیبال کشور حضور داشت و به عنوان بهترین تیم شهرستانی انتخاب شد. این تیم به خاطر مشکلات مالی منحل شد.

علی شفیعی بازیکن آینده دار و پدیده رقابت‌های لیگ برتر ۹۳ والیبال ایران که در لیست ۲۵ نفره لیگ جهانی ۲۰۱۵ تیم ملی والیبال قرار دارد. او هم‌اکنون در تیم نوین کشاورز تهران توپ می‌زند و سابقه پوشیدن لباس تیم کاله آمل را نیز دارد.

ورزش‌های رزمیجودو و کوراش: ایوب حسنی قهرمان کوراش آسیا و جهانهندبال: هانی زمانی ملی پوش تیم ملی هندبال ایران و اولین لژیونر هندبال ایرانیکشتی: علی خالق زاده کشتی‌گیر تیم کشتی راه‌آهن مشهد و عضو سابق تیم ملی کشتی آزاد ایرانهاکی: مرضیه پهلوانی بازیکن پیشین تیم ملی و سرمربی کنونی تیم ملی هاکی زنان ایران

بهترین جاهای دیدنی شیروان | شیروان قطب گردشگری استان خراسان شمالی

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید