بهترین جاهای دیدنی الوند قزوین

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهر الوند دومین شهر بزرگ استان قزوین و از جاهای دیدنی استان قزوین مرکز شهرستان البرز در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی شهر قزوین واقع شده. شهر صنعتی البرز بعنوان یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی ایران در محدوده مستقیم شهر الوند بوده و شهرک صنعتی لیا در نزدیکی این شهر قرار گرفته‌است. این شهر یکی از شهرهای مهاجر پذیر به علت تداخل با کار در شهر صنعتی است.

بهترین جاهای دیدنی الوند قزوین

شهر سرسبز الوند دارای خاک بسیار حاصلخیزی بوده و اطراف شهر پر از باغها و کشتزارهای زیبا می‌باشد. شعبه‌ای از دانشگاه پیام نور و مؤسسه آموزش عالی کار در این شهر قرار دارد. الوند زادگاه موسیقیدان و خواننده شهیر ایرانی استاد ابوالحسن خان اقبال آذر می‌باشد. مسجد قدیمی الوند، خانه اربابی (عمارت اربابی) و تپه‌های تاریخی از آثار قدیمی و تاریخی این شهر می‌باشند.

بهترین جاهای دیدنی الوند قزوین

بخشداری های تابعه

1-بخشداری مرکزی

2- بخشداری محمديه

ارتفاع این شهر نسبت به سطح دریا ۱۲۳۴ متر می باشد .و جمعیت این شهر ۹۳۸۳۶ نفر است

درچند قدمی آرامستان و تپه تاریخی شهر الوند، خانه ای قرار دارد که با معماری سنتی و چشم نوازخود، بازگوی خاطرات دوران گذشته شهر سرسبز الوند است ، خانه ایی که به «عمارت اربابی» مشهور بوده است.

اين عمارت در انتهای جنوبی شهر و در بافت قديم الوند واقع شده و از آثار دوره قاجار به شمار می رود و منزل ييلاقی ده الوند بوده است .عمارت در دو طبقه همكف و ايوان ساخته شده و از خشت با پوشش آجر به شكل تاق و قوس ساده با رواقهای تودرتو می باشد . اين عمارت در گذشته داری باغ مشجر بوده كه در حال حاضر اثری از آن باقی نمانده است و در آينده نزديك موزه مردم شناسی الوند در اين عمارت تاسيس خواهد شد .

بهترین جاهای دیدنی الوند قزوین

اطلاعات دقیق و معتبری از تاریخچه و سازندگان این بنا رسماً اعلام نشده است ، امّا برخی منابع، تاریخ ساخت این بنا را به دوره قاجار یا اوایل پهلوی تخمین زده اند.مساحت این بنا در حدود ۳۷۷ متر مربع می‌باشد، این عمارت دو طبقه دارد که شامل همکف و شاه نشین است.فضای طبقه اول شامل رواق‌های تو در تو با طاق قوسی و پوشش آجری و دو ورودی در شمال و شرق عمارت است که در غرب حیاط و باغ، دو راه پله بیرونی، طبقه همکف را به شاه نشین متصل می کند.

بهترین جاهای دیدنی الوند قزوین

تپه الوند مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در الوند، جنوب شرقی شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۱۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت اربابی الوند

در چند قدمی آرامستان و تپه تاریخی شهر الوند، آثاری از خانه ای قدیمی قرار دارد که با معماری سنتی و چشم نواز خود، بازگوی خاطرات دوران گذشته شهر سرسبز الوند است، خانه ای که به «عمارت اربابی» مشهور بوده است. اين عمارت که در انتهای جنوبی شهر، در بافت قديم الوند واقع شده، از آثار دوره قاجار به شمار می رود و منزل ييلاقی ده الوند بوده است.

معرفی عمارت تاریخی اربابی در الوند قزوین عمارت در دو طبقه همكف و ايوان ساخته شده و از خشت با پوشش آجر به شكل تاق و قوس ساده با رواقهای تودرتو می باشد. اين عمارت در گذشته داری باغ مشجر بوده كه در حال حاضر اثری از آن باقی نمانده است. مساحت این بنا در حدود ۳۷۷ متر مربع است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید