بنر هدر

بهترین جاهای دیدنی فرخ شهر | شهری با جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

سرزمین چهارمحال و بختیاری که فرخ شهر در آن واقع شده یکی از قدیمی ترین نواحی در بردارنده مأواهای انسانی است.

فرخ شهر که همواره یکی از آبادترین و پررونق ترین نواحی استان چهارمحال و بختیاری بوده و از جاهای دیدنی شهرکرد هم به حساب می آید و قدمت زیادی دارد و شواهد متعددی مؤید این ادعاست.

در ابتدا فرخ شهر در کنار راهدارخانه ای در دامنه کوه «رخ»، که از  موقعیتی راهبردی برخوردار بود و در کنار جاده ای که از طرف «گابه» یا «گبیانه» (اصفهان کنونی) به دشت «سوزیانا» (خوزستان کنونی) امتداد می یافت، بنا شد.

سکه های متعلق به دوران پیش از اسلام که به طور پراکنده و اتفاقی در این منطقه یافت شده، حکایت از قدمت  این شهر به دوران پیش از اسلام دارد.

بهترین جاهای دیدنی فرخ شهر | شهری با جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوان

قهفرخ نام پیشین فرخ شهر، در سال ۱۳۴۹ به پیشنهاد جمعی از اهالی و با اهتمام شهردار وقت به فرخ شهر تغییر نام یافت.

در وجه تسمیه قهفرخ چنین استدلال می شود که، «قهفرخ» معرب واژه «کُه فرخ» مخفف «کوه فرخ» است و از آنجایی که این شهر (در گذشته روستا بوده است) با کوه رخ همجوار بوده، کلمه «کوه فرخ» به مرور زمان و در اصطلاح عامیانه به «که فرخ» و به دلیل تأثیر زبان عربی در این منطقه به «قهفرخ» تبدیل شد و به مرور زمان بر اثر استعمال زیاد در  تلفظ عامیانه به قهفرخ تغییر یافته است.

شهر فرخ شهر هم اکنون سومین شهر پر جمعیت استان چهارمحال و بختیاری است در هشت کیلومتری شهرکرد و ۹۰ کیلومتری اصفهان واقع شده است.

سنگ نوشته دوران صفوی، قلعه اسفندیارخان، وجود بزرگ ترین و تاریخی ترین قنات استان(بروی)، مسجد جامع تاریخی دوران صفوی،   عصارخانه های تاریخی، محله های قدیمی و تاریخی و … هم از ظرفیت های بخش میراث فرهنگی این شهر به شمار می رود.

وجود تنها ذخیزگاه زیست کره استان(تنگ صیاد) در جوار شهر، پارک جنگلی سرچشمه، منطقه گردشگری بابازکی، باغات گسترده میوه و … از ظرف های گردشگری این شهر به شمار می رود.

کشف مجموعه کاروانسرایی با عمر بیش از ۱۰۰۰سال در  جوار فرخ شهر بیانگر قدمت تاریخی این شهر است.

بر اساس نوشته ها و اسناد تاریخی این مجموعه تاریخی به دوره قرن سوم هجری تعلق دارد و بیش از یک هزار و ۱۰۰ سال قدمت دارد.

شهر فرخ شهر در اصل یک شهر فرهنگی با سابقه تاریخی در سطح استان و کشور شناخته شده است به طوری که این شهر زادگاه بسیاری از شاعران و فرهیختگان به نام کشور است.

بیشتر فرهنگیان و دبیران استان چهارمحال و بختیاری که از ابتدای انقلاب تاکنون در این استان تدریس می کرده اند، اهل فرخ شهر بوده اند.

این شهر هم اکنون یکی از زیباترین شهرهای استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که به عنوان الگوی شهر سالم در این استان معرفی شده است.

بهترین جاهای دیدنی فرخ شهر | شهری با جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوان

این شهر هم اکنون در  حوزه های مختلف از جمله گردشگری، فرهنگی و تاریخی در این استان می درخشد و هم اکنون به یکی از شهر های توسعه یافته تبدیل شده است.

تلاش های بسیاری در راستای توسعه شهر فرخ شهر انجام شده است که از مهمترین اقدامات انجام شده می توان توسعه پارک جنگلی سرچشمه، بهسازی پیاده روها و معابر، توسعه پارک های بازی، توسعه فضای سبز، آسفالت خیابان ها و کوچه های خاکی و… را نام برد.

بهترین جاهای دیدنی فرخ شهر | شهری با جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوان

معاون گردشگری میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری گفت: فرخ شهر یکی از پر ظرفیت ترین شهرهای استان چهارمحال و بختیاری در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی به شمار می رود.قرار گرفتن در کنار ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد که ثبت جهانی شده است مهمترین ویژگی منحصر به فرد این منطقه به شمار می رود که نقش مهمی در توسعه اکوتوریسم فرخ شهر دارد

بهترین جاهای دیدنی فرخ شهر | شهری با جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوان

حیدر صادقی عنوان کرد: قرار گرفتن در کنار ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد که ثبت جهانی شده است مهمترین ویژگی منحصر به فرد این منطقه به شمار می رود که نقش مهمی در توسعه اکوتوریسم منطقه دارد.

وی گفت: در شهر فرخ شهر دو عصارخانه خانه تاریخی وجود دارد که تنها عصارخانه های قدیمی در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می روند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پارک جنگلی سرچشمه که مدیریت آن با شهرداری است یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان چهارمحال به شمار می رود که نقش مهمی در جذب مسافر و گردشگر به این شهر دارد.

وی تاکید کرد: وجود بناهای تاریخی از جمله قلعه اسفندیارخان از ظرفیت های دیگر این شهر به شمار می رود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: وجود دو موزه تاریخ طبیعی و مردم شناسی در این شهر از دیگر ظرفیت های این شهر است.

قلعه اسفندیارخان فرخ شهر

شهر فرخ شهر در ابتدا پایتخت تابستانی و بعدها برای همیشه محل اسکان خوانین بختیاری از جمله اسفندیارخان بود که ازخوانین ایلخانی هفت لنگ بوده ‌است. اسفندیارخان صمصام السلطنه، سرداراسعد، پسربزرگ حسینقلی خان ایلخانی است او در سال ۱۲۶۵هجری قمری متولد و در سال ۱۳۲۱هجری قمری در سن ۵۶ سالگی بدرود حیات گفت. او در شب ۲۷ رجب ۱۲۹۹هجری قمری به دستور ظل السلطان دستگیر و مدت شش سال در اصفهان محبوس او بود. ناصرالدین شاه از اتحاد بین ظل السلطان و خوانینن بختیاری نگران بود، سوء زن شاه از پسران حسینقلی خان پس از عزل ظل السلطان در سال ۱۳۰۵ هجری قمری برطرف شد و امین السلطان صدر اعظم که یکی از دشمنان ظل السلطان و حامیان فرزندان ایلخانی بود حکم به آزادی اسفندیارخان داد و او را به تهران احضار کرد. پس از ورود به تهران بلافاصله به حضور ناصرالدین شاه شرف یاب شد و شاه او را مورد نقد قرار داد و به لقب (صمصام السلطنه) مفتخر کرد و او را به سمت ایلخانی منصوب کرد و حاجی علیقلی خان نیز به ریاست سوار غلامان رکابی تعیین گردید و اسفندیارخان بعنوان ایلبیگی در امر حکومت با وی شریک شد. در سال (۱۸۸۸م) اسفندیارخان به اتفاق عمویش رضاقلی خان با چند فوج از قشون دولتی روانه بختیاری شدند و ازشیب‌های شمالی وارد دشت چغاخور شدند و حاجی ایلخانی (امام قلی خان) عموی دیگر اسفندیار را که بر خلاف فرمان شاه حاضر نبود خاک بختیاری را ترک کند به محاصره گرفتند و قشون او را شکست دادند.

بهترین جاهای دیدنی فرخ شهر | شهری با جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوان

بعد از ماموریت قشون حاجی ایلخانی متحدین و طرفداران او بلافاصله از کار برکنار شدند. داراب خان متحد ایلخانی معذول شده، از قلعه تل اخراج گردید و رئیس ایل چهارلنگ میرزا آقاخان با خواهر اسفندیارخان ازدواج کرد. اتحاد و همبستگی رضا قلی خان و اسفندیارخان مورد تائید شاه و دولت ایران قرار گرفت. صمصام السلطنه یعنی اسفندیارخان قلعه معروف(فرخ شهر) را در کنار جاده اهواز – اصفهان احداث کرد. این قلعه در شصت مایلی اصفهان و چهار مایلی گردنه رخ در سرحدات چهار محال قرار گرفته ‌است (صدیقی، ۶۸:۱۳۷۹ ).

این قلعه دارای حیاطی مرکزی و حوض مستطیل شکل بزرگی است که ۴ طرف حیاط فضاهای نشیمنی، سه‌دری، نه‌دری، پنج‌دری و شاه‌نشین قرار گرفته‌اند.

کتیبه های سنگی رخ فرخ شهر

این کتیبه از آثار سنگی مهم چهار محال و بختیاری می باشد . زمانی که شاه عباس دوم صفوی از این مسیر عبور می کرده دستور داده اشعاری رو که در مدح خودش سروده شده بود روی سنگ حکاکی کنند. این کتیبه خیلی مورد توجه علاقه مندان به آثار تاریخی می باشد .

آدرس :چهارمحال و بختیاری – شهر کرد دامنه شمالی گردنه رخ در نزدیکی فرخ شهر

بهترین جاهای دیدنی فرخ شهر | شهری با جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوان

غار سنگ سفید فرخ شهر

غار سنگ سفید در فرخشهر از توابع شهرستان شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

غار سنگ سفید همانند چاه (به صورت عمودی) بوده و دارای چکنده و چکیده‌های زیبایی می‌باشد.
از آنجا که این غار در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد واقع شده است، برای ورود به این منطقه اخذ مجوز از سازمان محیط زیست استان و هماهنگی با محیط‌بانی ضروری می‌باشد.

بهترین جاهای دیدنی فرخ شهر | شهری با جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوان

امامزاده دستگرد فرخ شهر

امامزاده دستگرد یکی از زیارتگاه های مهم منطقه است که بنای آن را می توان به دوران صفویه نسبت داد . این بنا شامل سردری بلند ، جلوخانی وسیع ، دهلیزی با غرفه هایمتعدد ، مسجدی با شبستان ستوندار از سنگ تراشیده شده و سقف آجری است . بقعه امامزاده با طرح هشت ضلعی و از آجر ساخته شده و دارای گنبدی بلند و دوپوش است . برروی در ورودی ضریح اشعاری درباره شخصیت و اهمیت این امامزاده نوشته شده است .

بهترین جاهای دیدنی فرخ شهر | شهری با جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوان

این امامزاده دستگرد بنا در دوران سلطنت مظفرالدین شاه، توسط شخصی به نام محمود خان ملقب به خان باباخانریاحی تعمیر شده است . در این مجموعه چند آسیاب و یک عصاره خانه وجود داشته که ازبین رفته اند ، علاوه بر این وجود غرفه های ویران شده در صحن مجموعه نیز نشان دهنده اهمیت و موقعیت ممتاز این امامزاده در گذشته بوده است . از جمله آثار با ارزش اینبقعه کتیبه ای به خط محمد صالح – خطاط مشهور و کتیبه نویس عهد صفوی – بر روی سنگ بهتاریخ ۱۱۲۴ هـ . ق است .

دستگرد امامزاده، دهستانی از توابع بخش فرخ شهر در شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری ایران است.

که با مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۵۹ دقیقه طول شرقی و ۳۲ درجه و ۵ دقیقه عرض شمالی، در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد قرار دارد. این روستا از جنوب غربی به روستای دزک و از شرق به روستای ایرانچه محدود شده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۰۵۹ متر است و اقلیمی معتدل و نیمه خشک دارد. آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان مطبوع و ملایم و در زمستان سرد است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید