بنر هدر

دیدنیهای فارسان ، از روستای راستاب تا دریاچه لاغرک

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

فارسان یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری است. شهر فارسان، مرکز شهرستان فارسان است. فارسان دربرگیرنده کمی از جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری است اگر بخواهیم اشاره ای به دیدنیهای فارسان داشته باشیم میتوانیم از چشمه قلعه فارسان ، چشمه پیرغارو، سنگ نوشته های مشروطیت، تنگ درکش ورکش جونقان، غار سراب، غارسید عیسی نام ببریم .

روستای راستاب

روستای زیبا و بختیاری نشین راستاب با قدمتی دیرینه یكی از روستاهای استان چهار محال بختیاری از توابع شهرستان فارسان می باشد كه فاصله آن با مركز شهرستان (فارسان) ۱۲ كیلومتر می باشد بیشتر مردم روستای راستاب از ایل غیور بختیاری می باشند از نظر موقعیت جغرافیائی این روستا در ۳۲ دقیقه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۳۶ دقیقه طول شرقی در جنوب غربی جمهوری اسلامی ایران واقع در كوه های سر به فلك كشیده زاگرس در دشتی بین دو كوه جهانبین و سالدارون به وسعت ۵/ (نیم) كیلو متر مربع مسكونی و ۳ كیلومتر مربع اراضی قابل كشت واقع شده است راستاب از شرق با جونقان از جنوب با گوشه و چقاهست و از شمال با چلیچه همسایه می باشد دور تا دور روستا را زمینهای كشاورزی، كوه ها و درختهای بید و سپیدار فرا گرفته است. آب آشامیدنی راستاب از دو منبع آب که در نزدیکی دره راز راستاب وجود دارد تأمین می شود.

دیدنیهای فارسان ، از روستای راستاب تا دریاچه لاغرک

آب زمینهای کشاورزی قسمت پایین راستاب (جایونجه، زیر سامان بالا سامان، چقا، چهار دنگی، جا بذرک ها، زیر مزاری و…) از آب چشمه بوسیله جوی سیمانی تأمین می شوند و آب زمینهای غرق آبی پایین که از راستاب دور هستند (عربی، اربابیها، جا علف، پادرازی، چما شش دنگی، گووه، جا گل آفتابه ها و…) بوسیله کانال های آبرسانی و چاه های آب تأمین می شود، بقیه زمینهای که اغلب در قسمت بالاهستند دیم یا در بعضی از جاه ها بوسیله چشمه های فصلی تأمین می شود.

دیدنیهای فارسان ، از روستای راستاب تا دریاچه لاغرک

دریاچه لاغرک

برای دیدار از دریاچه ای مرتفع و کوهستانی و همچنین صعود به قلۀ کوه مشهور سالدران، راهی طولانی ولی بسیار زیبا در میان مراتع و دشتهای حاصلخیز را از شهرکرد تا سورشجان و از آنجا تا به فارسان پشت سر دارید. زمانی که در زیر آسمان نیمه ابری، با هوایی بسیار خنک و گاه سرد رو به سوی خط الرأس بزرگ سالدران در حرکت هستید، یک آن فکر دیدار عشایر منطقۀ شما را به خود وا نمی گذارد.

در جاده ای آسفالته به سوی شمال، از فارسان می گذرید و درصبح دل انگیز اردیبهشت ماه به آبادی زیبای فیل آباد و سپس باباحیدر که محل اسکان عشایر بهداروند است می رسید . از اینجا به نصیرآباد بیرگان و سپس با طی چندین کیلومتر به قلعۀ حیدرآباد می رسید که دورنمای خط الرأس برفدار سالداران بخوبی در سمت غرب دیده می شود. با ادامۀ جادۀ آسفالته به سوی شمال، به دو راهی موسوم به قلعۀ گردو رسیده، از این نقطه در جاده ای شوسه قرار می گیرید. پس از دقایقی به سمت جنوب به آبادی موسوم به موسیری می رسید . این آبادی کوچک در دامان دشت وسیع و سرسبزی قرار دارد. بوی خاک باران خورده و بوی بهار با تمامی قدرت و شکوهش به مشام می رسد. در انتهای این دشت و در سمت کوه سالدران با تکه برفهای کوچک و بزرگ دیده می شود که زیبایی دو چندانی به منطقه بخشیده است.

دیدنیهای فارسان ، از روستای راستاب تا دریاچه لاغرک

اندکی از آبادی خارج شده در کنار مرتع زیبایی چادر بزنید و شب سرد را در این مکان به صبح برسانید. با راهنمایی عشایر منطقه موسیری صبح زود از خواب برخاسته، پس از جمع و جور کردن وسایل با مقدار کمی راهپیمایی به سمت غرب به راه مالرو پاکوب مشخصی می رسید. این راه با عبور از میانه دشت موسیری پس از یک و نیم ساعت به ابتدای شیب سینه کش مانندی می رسید که در سمت جنوب آن درۀ کوچکی قرار دارد. راه مالرو با پیچ و خمهای زیاد وارد دره کوچک می شوید از دامنۀ تپه مجاورش بتدریج ارتفاع می گیرید. قله کوه زرآب به ارتفاع ۳۶۲۵ متر در سمت راست شما دیده می شود. گام به گام به گردنۀ موسوم به کوه کلک نزدیک می شوید و پس از یک ساعت بر فراز آن قرار می گیرید. درست در زیر پای شما، بین دو کوه کلک و زرآب برفچال بزرگی قرار دارد و کمی پایین تر دریاچۀ بسیار زیبای لاغرک که از ذوب برف به وجود آمده در منتهای وسعت به رنگ آبی یکدست دیده می شود. فقط یک سراشیبی کوتاه شما را به ابتدای آن می رساند.

تکه های بزرگی از برف در دو طرف آب دریاچه هنوز موجود است و تا پایان اردیبهشت و خرداد ماه باقی خواهد ماند و به دریاچۀ زیبای لاغرک جلال خواهد ماند و به دریاچۀ زیبای لاغرک جلال خواهد بخشید. این دریاچه که به صورت مستطیل کشیده ای در چاله ای بزرگ قرار گرفته است و اطراف آن را سینه کشهایی با سراشیبی ملایم پوشانده، از سمت جنوب به قله سالدران می پیوندد. دو ساعت گردش پیرامون دریاچه و از روی یال جنوبی صعودی ساده به قله ۳۶۲۱ متری سالدران زمان شما را می گیرد و دوباره در کنار دریاچه قرار دارید. نزدیک غروب آفتاب بناچار از مسیر صعود شده بر گردنۀ کوه کلک و از راه مالرو عشایری به دشت موسیری محل اقامت و شب مانی باز می گردید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید