جاذبه های گردشگری بندر امام خمینی خوزستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بندر امام خمینی (پیش‌تر بندر شاهپور) یکی از بندرهای استان خوزستان ایران در خلیج فارس است. این بندر با داشتن ۳۸ اسکله فعال به طول ۷ کیلومتر، یکی از بزرگ‌ترین بنادر فعال ایران است. اداره کل بنادر و دریانوردی و اداره گمرک استان خوزستان در این بندر واقع شده‌است. بندر امام خمینی در دوره پهلوی بندر شاهپور نام داشت برای توسعه صادرات و واردات ساخته شد و خیلی زود به قطب اقتصادی خوزستان تبدیل شد.

جاذبه های گردشگری بندر امام خمینی خوزستان

بندر امام خمینی بعد از بندر شهید رجایی بزرگترین بندر تجاری ایران است که راه‌آهن سراسری آن را به پایتخت پیوند می‌دهد. طول اسکلهٔ تجاری مجتمع بندری امام حدود هفت کیلومتر است و سالانه سی میلیون تن کالا را پذیرش می‌کند. از این رو از بزرگترین و مهم‌ترین پایانه تجارتی دریایی کشور است.

جاذبه های گردشگری بندر امام خمینی خوزستان

مساحت: ۱۰۴۱ هکتار موقعیت: شمال غربی خلیج فارس ظرفیت پذیرش کالا: ۳۷ میلیون تن در سال مساحت انبارهای مسقف: ۵۲۲٫۰۰۰ متر مربع مساحت باراندازها: ۲٫۱۰۰٫۰۰۰ متر مربع ظرفیت ترمینال کانتینری ۷۰۰،000 TEU عمق اسکله‌ها ۵/۱۳ متر تعداد اسکله ۳۷ پست به طول ۷ کیلومتر طول خطوط داخلی راه‌آهن ۱۲۰ کیلومتر فاصله تا تهران ۹۵۰ کیلومتر فاصله تا مرکز استان (اهواز) ۱۰۰ کیلومتر فاصله تا مرکز شهر بندر امام خمینی ۱۰ کیلومتر فاصله تا فرودگاه اهواز ۱۱۰ کیلومتر فاصله تا فرودگاه آبادان ۱۰۰ کیلومتر فاصله تا فرودگاه ماهشهر ۱۰ کیلومتر

جاذبه های گردشگری بندر امام خمینی خوزستان

موقعیت جغرافیایی

بندر امام خمینی در محدوده جغرافیایی شهرستان بندرماهشهرو در جنوب غربی و بخش جلگه‌ای استان خوزستان قرار دارد که در طول جغرافیایی ۴۹ درجه و ۸ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۰ درجه و ۳۳ دقیقه شمالی به فاصله ۸۵ کیلومتری شرق آبادان و ۸ کیلومتری غرب بندرماهشهر و ۹۰ کیلومتری شهر اهواز واقع شده‌است. بندر امام خمینی از شرق به بخش مرکزی بندر ماهشهر با فاصله ۸کیلومتری، از جنوب به خورموسی واز شمال به شهر سربندر در فاصله ۳۰ کیلومتری از شمال به رودخانه جراحی محدود می‌شود. از ویژگی‌های اقلیمی آن قرارگیری در سرزمین پرفراز و نشیب ساحلی دریا است که عمق آب ساحل خلیج فارس با این سرزمین به استثناء پیش رفتگی خورموسی کم بوده و از محل راس در امتداد جنوب شرقی امتداد یافته‌است.

جغرافیای طبیعی

این بندر دارای ویژگی آب و هوایی متأثر از آب و هوای نیمه استوایی گرم و مرطوب بوده و دارای اقلیم فراخشک گرم می‌باشد. این منطقه همانند سایر مناطق ساحلی خلیج فارس دارای میزان بارندگی نسبتاً کم و رطوبت نسبی زیاد در هوا می‌باشد. دمای آن تقریباً همیشه بالای صفر درجه سانتیگراد است.

جاذبه های گردشگری بندر امام خمینی خوزستان

جزیره قبر ناخدا

جزیره قبر ناخدا زیستگاه گونه‌های جانوری متنوعی همچون پرستوی دریایی سفید، لاک پشت، سوسمار و… است. دلیل نام‌گذاری این جزیره به قبر ناخدا به این خاطر بوده که روزگاری دختر ناخدایی که به همراه خانواده خود در حال سفر در خلیج فارس بوده است، به علت بیماری مهلکی درگذشته و در این جزیره به خاک سپرده شده است؛ در واقع این جزیره مدفن دختر ناخدا است نه خود او!

جاذبه های گردشگری بندر امام خمینی خوزستان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید