معرفی شهر کونانی استان لرستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهر کونانی یا همان کوهنانی بدلیل همجواری با کوهدشت استان لرستان جاذبه های گردشگری مشترک دارند و علاقمندان به سفر به این شهر کوچک می توانند از جاذبه های گردشگری کوهدشت دیدن کنند.
معرفی شهر کونانی استان لرستان
کوهنانی (کورونی) یکی از شهرهای استان لرستان در جنوب غرب ایران است. این شهر مرکز بخش کوهنانی از توابع شهرستان کوهدشت است. جمعیت این شهردر سال1395، برابر با12000نفر بوده‌است.

وجه تسمیه کوهنانی

کوهنانی از دو کلمه کوه نان تشکیل شده‌است علت نام‌گذاری این نام رونق اقتصادی فراوران این منطقه در گذشته نسبت به مناطق اطراف بوده‌است.

شکل‌گیری و تاریخچه کوهنانی

با توجه به بیش از 120 اثر تاریخی و طبیعی ( تپه‌های باستانی ، آتشکده‌ها ، میل صید صفربگ، نقاشی غارها ، گنجینه‌های فراوان ، رودخانه ، زمین‌های حاصلخیز و…..) میتوان به این نتیجه رسید که از زمانی که انسان در غارها میزیسته شهر کوهنانی در حوالی رودخانه و زمین‌های حاصلخیز این منطقه وجود داشته‌است . از انجایی که این این منطقه و مردمش قدمتی پیش از تاریخ دارند نمی توان آن را به دوره خاصی از تاریخ نسبت داد در ادوار گذشته شهر کوهنانی رونق بسیار فراوانی نسبت به وضعیت کنونی داشته‌است.بناها و لوح‌های کشف شده مربوط به پیش از اسلام نشان از وجود سیستم‌های اقتصادی همچون بانک و خدماتی مانند وام را دارد. همچنین مدت طولانی شهر کوهنانی دارای حکومت محلی بوده‌است.
معرفی شهر کونانی استان لرستان

جغرافیای شهر کوهنانی

اطراف کوهنانی کوه‌هایی قرار دارد که از شرق ماه کوه، از شمال کوه بازگیر (باج گیر)، از جنوب کوه نثار و از غرب کوه بزرگ گور هستند. بخش کوهنانی شاملروستاهای شورابه، روستای پای آستان، خسروآباد، حسین‌آباد، مرالی، حیدرخانی، خود شهر کوهنانی، روستای بساط بیگی، منار، زیر تنگ سیاب، نوم کولی، گرخشاب، رماوند، منطقهٔ چشمه حیدر و بالاخره روستای سرسبز رودبار است که هرساله بخش بزرگی از میوه تولیدی در لرستان را تأمین می‌کند. لازم است ذکر شود که روستای زیرتنگ سیاب توالی از روستاهای پشت سر هم است که همگی دارای باغ‌های انار می‌باشند. بیشتر این محصولات برای صادرات به استان‌ها و کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مردم‌شناسی کوهنانی

بخش کوهنانی (در زبان لکی کورونی(korouni) تلفظ می‌شود) شامل ۵ طایفه می‌باشد:

۱- طایفه کورونی یا کوهنانی (شامل مرکز بخش کوهنانی، روستاهای حسین‌آباد، مرالی و کت کن که تعداد قابل توجهی از مردم این طایفه در شهرستان کوهدشت اقامت دارند)

۲- طایفهٔ نورعلی (شامل روستاهایشورابه سفلی (رستم)، شورابه وسطی (مرحوم برانازار)، شورابه شاهمراد یاری، شورابه علیا (مرحوم کرم خان)، شورابه ابراهیم زارعی، شورابه بهرام بگ، خسروآباد، پشم و پای آستان)

۳- طایفه آدینه وند (شامل روستاهای زیر تنگ سیاب: ده کرمعلی، ده منتعلی، گرخشاب، رماوند و …)

۴- طایفه گراوند (شامل روستاهای توه خشکه، منار، وسکور و عالین آباد)

۵- طایفه دراویش (بیشتر در روستاهای رودبار (روارRowar صحیح تر است) سکونت دارند)زبان مردم شهر کوهنانی لکی است.

چکیده ای از شهر کوهنانی جهت شناخت بیشتر این شهر را مختصرا گفتیم و برای مسافرت به این منطقه از شهرستان های همجوار استان حتما دیدن کنید.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «معرفی شهر کونانی استان لرستان»

دیدگاه خود را بنویسید