بنر هدر

جاذبه های دیدنی آبگرم ـ‌ شهر چشمه های درمانگر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آبگرم شهری است که در استان قزوین قرار گرفته و از تهران ۲۱۵ کیلومتر فاصله دارد. این شهر دارای آبگرم طبیعی است و یکی از سایت‌های معروف آب معدنی استان به نام حمام ارشیا در این شهر قرار دارد که پذیرای مسافران و توریستها در تمام فصول سال مخصوصا تابستان و تعطیلات عید می‌باشد. از نقاط دیدنی میتوان به چشمه علی اشاره کرد.

از روستاهای مهم پیرامون آبگرم می‌توان بزک، کلنجین، دانک، رزک و شینگیل را نام برد.

جاهای دیدنی آبگرم قزوین

غار قلعه کرد

این جاذبه ی گردشگری در دهستان حصار که از توابع شهر آبگرم است، قرار دارد. این غار در ۲۰ کیلومتری برج های دوگانه خرقان قرار دارد و محل قرارگیری آن در دهستان حصار است که از توابع شهر آبگرم به شمار می رود. تمامی این غار پوشیده از تزئینات آهنکی ریز و درشت است و زمانی که وارد آن می شوید این تزئینات را خواهید دید که به اشکال استلاگمیت یا چکیده و یا استلاگتیت چکیده است. تزیینات گل کلمی، اشکال سوزنی شکل ریز و اشکالی معروف به «نی نوشابه»ها می باشد. به هیچ عنوان نباید بدون آموزش های لازم غارنوردی و تجهیزات لازم سراغ این غار رفت. در وقت پیمایش مراقب چکیده های ریزی که از سقف کم ارتفاع برخی تالارهای غار آویزان هستند، باشید تا با کلاه کاسک آن هار نشکنید.

جاذبه های دیدنی آبگرم-شهر چشمه های درمانگر مقدار آب موجود در داخل این غار در فصل هایی که میزان بارش بیشتر باشد یا کمتر متغییر است. در قسمت هایی از این غار چاه هایی کم عمقی را مشاهده خواهید کرد و در برخی از قسمت های دیگر حوضچه های کم عمق وجود دارد که جلوه ی ویژه ای به این منطقه داده اند. حتی در کف یکی از پایین ترین تالارهای غار که به «تالار آب» معروف است.حوضچه آبی به عمق ۴۰ سانتی متر به وسعت یک اتاق ۲۰ مترمربع وجود دارد.

پس از عبور از دهانه غار و فرود از یک چاه راه ۱۵ متری، تالاری به وسعت بیش از یک هزار متر مربع نمایان می شود که دارای چکیده ها و چکنده های فوق الهاده زیبایی است.

آدرس: قزوین، آبگرم، دو راهی آبگرم به سمت غرب حصار ولی عصر، روستای علی آباد، روستای قلعه کرد، یک و نیم کیلومتری جنوب غربی روستای قلعه کرد

آبگرم یله گنبد قزوین

آبگرم یله گنبد  یکی از جاهای دیدنی اطراف  قزوین است .  در شمال روستای یله گنبد به فاصله ۱۵ کیلومتری آن با راهی سخت و کوهستانی چشمه ای است به نام آبگرم یله گنبد. روستای یله گنبد به دلیل دارا بودن چشمه آب گرم، در میان سایر روستاهاى استان قزوین از اعتبار بیشترى برخوردار است.این چشمه آب گرم یله گنبد در کف دره اى که از آن رودخانه کوچکى عبور مى کند. و به رودخانه شاهرود مى ریزد. از دل زمین بیرون مى آید.آب چشمه معدنى یله گنبد از دسته آب هاى معدنى بیکربناته کلسیک آهن و گازدار خیلى گرم است.استحمام در این آب به دلیل وجود گاز کربنیک و گرماى آن، تسکین دهنده و ضد درد است. اطلاعاتی در مورد نحوه دسترسی، فواید و امکانات موجود در این مطقه ارائه شده است.

جاذبه های دیدنی آبگرم-شهر چشمه های درمانگر

فواید طبی آب گرم یله گنبد

چشمه های آبگرم طبیعی به دلیل دارا بودن مواد معدنی و املاح طبیعی بسیار مورد تاکید برخی پزشکان است و برای درمان بیماری های پوستی، کلیوی، تنفسی و عضلانی سفارش شده است. ظاهراً چشمه آب گرم یله گنبد در درمان بیمارى هاى عصبى، مفصلى و رماتیسم مؤثر است و آشامیدن آن نیز در کار دستگاه گوارش، کبد و مجارى صفرا و بیمارى هاى معده اى و روده اى و نیز بیمارى تغذیه اى مؤثر مى باشد و سالیان زیادى استکه مردم بومى از خواص این آب گرم براى درمان بیمارى هاى مختلف چون بیمارى هاى مفصلى و پوستى استفاده مى کنند. چشمه یله گنبد در پانزده کیلومترى شمال این ده قرار دارد و راه دسترسى به آن سخت و کوهستانى است.

نحوه دسترسی به چشمه آب گرم یله گنبد

چشمه معدنی آبگرم یله گنبد در بخش کوهین و در ۵۰ کیلومتری غرب شهر قزوین واقع شده است. راه دسترسی به آبگرم یله گنبد از لحاظ طبیعی و جغرافیایی مسیری زیبا و طبیعت دست نخورده ای است.که دارای جنگلچه های محدود از درختان افرا و وجار و درختان چنار با پوشش فراوان گون است. راه دسترسى به آن سخت و كوهستانى می باشد.قزوین ( جاده رشت ) > محمود آباد > نظام آباد > آقا بابا > کوهین > سه راه بشر رو یه جاده آسفالت داره به سمت شمال میپیچید تو مسیر > روستای بویینک > روستای یله گنبد > دوراهی روستای ساربانک و آبگرم یله گنبد که راه سمت چپی میشه راه آبگرم یله گند > دیگه مستقیم راه رو طی میکنید تا برسید به آبگرم – جایی که در به سه راه بشر میرسید و باید راه را به سمت راست بپیچید.

بهترین فصل سفر

آبگرم قزوین در تعطیلات نوروز و تابستان شلوغ می‌شود، چون زمستان‌ها این منطقه برف‌گیر است و سرد. اگرچه به دلیل دمای بالای آب، بهترین فصل سفر به این منطقه پاییز و زمستان است.

کجا اقامت کنیم؟

نزدیک مجموعه آبگرم ارشیا محل اسکان برای مسافران هست. اما گزینه‌های دیگری مثل هتل‌ های قزوین هم هست.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید