بنر هدر

جاذبه های دیدنی دانسفهان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

دانِسفِهان از شهرهای استان قزوین و از توابع شهرستان بوئین زهرا است. دانسفهان در دامنه رشته کوه رامند (از چین خورده گی‌های ارومیه-دختر) واقع گردیده‌است. دانسفهان امروزه مرکزیت تجاری بین شهرها وروستاهای اطراف دارد.ازجمله: انواع فروشگاه های موادغذایی-لباس- فرش وموکت- کیف وکفش- طلاوجواهر و… قدمت دانسفهان به بیش از دوهزارسال میرسد.دردوران مختلف دانسفهان حوادث مختلفی را به خوددیده است.ازجمله زلزله سال ۱۳۴۱ وسال ۱۲۵۵ هجری خورشیدی دانسفهان.

مردم شهر دانسفهان و منطقه به زبان تاتی از گویش‌های میانه‌ای ایران صحبت می‌کنند.

   موقعيت جغرافيايی دانسفهان

دانسفهان در كوهپايه شمال رامند و در ۶۵كيلومتر جنوب قزوين و در ۳۰كيلومتر غرب بويين زهرا برسر جاده ترانزیت تهران همدان و تبریز به اصفهان واقع شده است كه از جنوب به رشته كوهها رامند و روستاهای سوراوجين و بند سر و از شمال به روستای خوزنين و قلعه هاشم خان و از طرف غرب به روستای خيارج و از طرف شرق به روستای قشلاق و نوده و سگزآباد منتهی می شود.

جاهای دیدنی دانسفهان

قبرستان دانسفهان

شهرستان دانسفهان یکی از جاذبه های گردشگری استان قزوین است.یکی از جاذبه های تاریخی آن گورستانی ۳۰۰ساله است که سنگ قبر های معروف و جالب آن این مکان را منحصر به فرد نموده است.

جاذبه های گردشگری دانسفهان

سنگ ‌قبرهای این قبرستان با نقوش عجیب و کم نظیر حکاکی شده‌اند. تسبیح، انگشتر، مُهر، گلابدان، کوزه، سوزن، دوک نخ‌ریسی، قیچی، مناره و گلدسته، رحل قرآن و از این دست این نقوش را شامل می‌شوند. این نقوش بر روی بیشتر سنگ قبرها حکاکی شده است و هر چه قدمت سنگ‌ها بیشتر باشد تعدد نقوش بر روی آنها هم بیشتر می‌شود. این نقوش به نوعی احترام بازماندگان به متوفی را نشان می‌داده، مثلا نقش مناره و گلدسته، رحل قرآن، تسبیح، انگشتر و مُهر نشان‌دهنده این است که متوفی در دوران حیات خود فردی مومن و با ایمان بوده است. همچنین این نقوش به نوعی نشان‌دهنده جنسیت و پیشه متوفی نیز بوده است، چنان که بر روی قبر زنان دوک نخ‌ ریسی حکاکی می‌کردند یا تصویر قیچی رسم می‌شده که نمایانگر پیشه و جنسیت متوفی بوده است.

جاذبه های گردشگری دانسفهان

نویسنده کتاب «تاریخ اسلام در قفقاز و آسیای میانه» معتقد است قدمت فیزیکی این آثار به حدود سه قرن می‌رسد، اما قدمت معنوی این باور بیش از سه قرن و به قدمت تاریخ و نخستین آیین‌های بشر است. ساخت این نوع سنگ قبر با این نوع نگاه و نمادهای به کار گرفته شده نشات گرفته از باورهای کهن »شمنیستی» و «توتم‌گرایانه» است.

شمنیسم به معنای «دانایی گرایی» از جمله کهن‌ترین و عمیق‌ترین رسوم تفکر و اندیشه در میان انسان‌ها بوده است .در میان اقوام شمن باور، سنگ قبرهایی مشابه سنگ ‌مزارهای قبرستان دانسفهان به وفور یافت می‌شود و در سنگ‌قبرهای این اقوام نمادهایی که نشانگر زندگی، جنسیت و پیشه فرد متوفی بوده بر روی سنگ قبر آنها حکاکی شده است.

کوچه باغ های بهاری دانسفهان

دانسفهان را همه با نام کوچه باغ‌های سبز رنگ با قدمتی که آوازه‌‌ای بسیار طول و دراز دارد میشناسندکه هر سال میزبان مسافران و گردشگران است،طبیعیتی که با گذشت چندین دهه هنوز بکر و دست نخوده باقی مانده است.

جاذبه های گردشگری دانسفهان

طبیعت زیبا و بکر دانسفهان نه تنها در فصل بهار بلکه در تمام فصول سال دیدنی است . آناتومی رنگ ها در هر فصلی جلوه ای از قدرت لایزال آفریدگار یکتا و بی همتاست که چشم هر بینندۀ با ذوقی را به شوق آورده و هر صاحبدلی را به تفکر وا می دارد.

منطقه حفاظت شده دانسفهان

این منطقه با مساحت بیست و هفت هزار هكتار در غرب شهرستان بویین زهرا در اراضی جنوب جاده بویین زهرا. همدان تحت مدیریت زیست محیطی قرار دارد . این منطقه جهت حفظ جمعیت پرندگان منطقه و احیای گونه های منقرض شده آن ، منطقه حفاظت شده اعلام شده است .

جاذبه های گردشگری دانسفهان

در گذشته شكاربی رویه گونه های آهو ، قوچ ومیش در این منطقه سبب انقراض این جانوران در این  منطقه  شده است . جمعیت پرندگان این منطقه در اثر مدیریت زیست محیطی افزایش یافته است . معضل توسعه كشاورزی و دامداری مهم ترین مشكل برای ارتقاء این منطقه است .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید