جاذبه های سورک شهرستانی سرشار از زیبایی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سورَک یکی از شهرهای استان مازندران ایران است. این شهر مرکز شهرستان میاندورود است. روستای سورک در ۱۵ دی ۱۳۷۵ تبدیل به شهر ودرسال۱۳۷۶شهرداری آن تأسیس گردید.سورک در ۱۲ کیلومتری شرق ساری واقع است. این شهر از غرب با شهرستان نکاهمسایه می‌باشد و در فاصلهٔ حدوداً ۳۰ کیلومتری بهشهر قرار دارد. در شمال این شهر دریای مازندران و ساحل گهرباران قرار دارد.مردم سورک به زبان مازندرانی گویش می‌کنند. مردم این شهر مسلمان و پیرو مذهب شیعه اثنی عشری می‌باشند.

محصولات کشاورزی سورک برنج، مرکبات و توتون می‌باشد. بخش عمدهٔ کشاورزی منطقه مربوط به شالیزارهای برنج و باغات مرکبات می‌باشد. البته به تدریج از وسعت مزارع کاسته و تبدیل به اراضی غیر زراعی و عمدتاً مسکونی می‌شود.

وجه تسمیه

شکل و تلفظ صحیح کلمه « سورِک » به صورت « SUREK » است. واژه ی(سور)یک واژه کهن اوستایی است که اصل آن(سوئیرا) می باشد به معنای جشن و سرور. البته وجه دیگری نیز برای این واژه قائل شده اند که در آن سور به معنی گل سرخ به کار گرفته شده است از آنجاییکه سورک در گذشته ای نه چندان دور مرکز تولید انار بوده است،در فصل شکوفه دادن درختان انار همه جا به رنگ سرخ در می آمده است.

سورک

جاذبه های طبیعی سورک مازندران

دشت ناز

دشت ناز منطقه‌ای در ۲۹ کیلومتری شمال شرق ساری است. پیش از انقلاب اسلامی ایران، این منطقه که جزء زمین‌های ماترک رضاشاه بود، توسط عبدالرضا پهلوی توسعه یافت و در آن فرودگاه، کشاورزی مکانیزه و پناهگاه حیات وحش احداث گردید. این منطقه در شهرستان میاندرود به مرکزیت سورک واقع گشته است و راه دسترسی آن از سه راه سورک به سمت ساحل گهرباران می باشد.

سورک

این منطقه حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و مرکز اصلی تکثیر در اسارت زیرگونه در آستانه انقراض گوزن زرد ایرانی است.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز در موقعیت جغرافیایی N364205 E531211 در استان مازندران و در ۲۹ کیلومتری ضلع شمال شرقی ساری واقع شده است. مساحت آن در حدود۵۶ هکتار می باشد. پوشش گیاهی: بلوط ،انجیلی و ممرز . پناهگاه حیات وحش دشت ناز با مساحتی بالغ بر ۵۶ هکتار طی مصوبه شماره ۶۳ مورخ ۲۱/۵/۱۳۵۴ شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان پیوست این پناه‌گاه که در حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و در شمال شرقی ساری با فضایی از جنگل‌های جلگه‌ای قرار گرفته، از سال ۱۳۴۶ به صورت محل تکثیر گوزن زرد ایرانی درآمده است.

سورک

در این پناه‌گاه ضمن حفاظت و نگهداری گوزن زرد ایرانی که تعلیف آن‌ها دستی صورت میگیرد همه ساله تعدادی از گوزن‌های تولیدشده را به زیست‌گاه‌های اصلی، یعنی حواشی رودخانه دز و کارون منتقل میکنند. تعدادی از گوزن‌های این پناه‌گاه به جزیره اشک در دریاچه ارومیه نیز انتقال داده شده‌اند. پیرامون این پناهگاه حصارکشی شده است و گوزن‌ها را از پشت دیوارهای سیمی میتوان مشاهده کرد.

ویژگیهای منطقه وجود دریای سحرانگیز گهرباران و دامنه­های آرامش بخش و روح افزای کوههای البرز و نیز جنگل سرسبز و فرح انگیز میاندرود به همراه حدود ۲۷ نقطۀ ثبت شدۀ گردشگری، از قابلیت­های فراوان این منطقه در توریسم است. این منطقه کوهستانی که از جنگلهای هیرکانی پوشیده شده است یکی ا ز منحصربه‌فرد ترین اکوسیستم های طبیعی کشور را دارا میباشد. وجود بیش از۴۴۷ گونه گیاهی خود مبین این موضوع است. از گونه های مهم گیاهی میتوان از ممرز؛ راش؛ توسکا؛ انجیلی و لیلکی و از گونه های مهم جانوری میتوان از گوزن زرد؛ مرال؛ شوکا؛ گربه جنگلی و قرقاول نام برد.

این پناهگاه زیستگاه یکی از نادرترین گونه‌های گوزن در جهان، یعنی گوزن زرد ایرانی است. عوامل تهدید کننده: از مهمترین عوامل تهدید میتوان از اقزایش گونه گوزن زرد که خطری بالقوه برای گونه های اندمیک منطقه به حساب می آید نام برد.

شرکت زراعی دشت ناز

شرکت زراعی دشت ناز در جاده ساری به سورک و در جاده گهرباران به دریای مازندران واقع شده است .  این شرکت با پیشینه ۵۰ ساله پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی حسب فرمان حکومتی بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) با کلیه اراضی ، ساختمانها ، تاسیسات و سایر اموال منقول و غیر منقول موجود دراختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفته و پس از ثبت در اداره ثبت شرکتها در سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را بر مبنای مفاد اساسنامه در امور کشاورزی تاکنون ادامه داده است شرکت دشت ناز با برخورداری از دهها کارشناس و کارگر ماهر و با استفاده از تجهیزات، ماشین‌آلات و تکنولوژی پیشرفته و سیستم مدرن آبیاری تحت فشار یکی از واحدهای تولیدی معتبر کشور در امور تولید بذور استراتژیک نظیر ذرت هیبرید ، سویا ، گندم و همچنین تولید شالی هیبرید و ماهیان گرم آبی و سبزی و صیفی و کمپوست (تولید قارچ) بوده که توانسته است اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی را در امر اشتغال زائی و شکوفایی اقتصادی در راستای محرومیت زدایی منطقه جامه عمل بپوشاند .

سورک

شرکت دارای دو واحد آببندان دو منظوره به گنجایش ۵ میلیون مترمکعب جهت ذخیره آب و پرورش ماهی گرمابی به میزان ۴۵۰ تن و بچه ماهی بمیزان ۳۰ تن می باشد. میزان تولیدات شرکت مقدار ۲۱هزار تن محصول همگن شده بر اساس گندم بوده که شامل : گندم بذری ، کلزا ، ذرت دانه ای و بذری و ذرت علوفه ای ، شالی ، سویا ، ماهی ، لوبیا سبز ، سبزی و صیفی و کمپوست می باشد . تعداد نیروی انسانی شرکت زراعی دشت ناز ۴۴ نفر پرسنل دائم و ۱۹ نفر پرسنل قراردادی می باشد . همچنین شرکت از وجود ۲۵۰ نفر پرسنل فصلی جهت پیشبرد امورات زراعی طی مدت یکسال استفاده می نماید .

فرودگاه بین‌المللی ساری(دشت ناز)

این فرودگاه در ۵ کیلومتری شمال سورک قرار دارد. این فرودگاه در میاندرود قرار دارد و مسیر اصلی دسترسی آن از جاده ی فرودگاه می باشد. فرودگاه دشت ناز، نام فرودگاهی در شهرستان میاندرود است.این فرودگاه به عنوان یک فرودگاه بین‌المللی شناخته می‌شود.

سورک

کارخانه نکا چوب

این کارخانه از سال ۱۳۵۰ به منظور بهره‌برداری از جنگلها تاسیس گردید.این کارخانه از لحاظ موقعیت مکانی هم اکنون در حاشیه شهر سورک قرار دارد،ولی به موجب ماده ۵ اساسنامه آن، مرکز اصلی این شرکت شهرستان ساری است.

سورک

این کارخانه بهمراه شهرک مسکونی آن واقع در مرز شهرستان هستند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید