بنر هدر

جاذبه های گردشگری و تاریخی غرق آباد مرکزی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

غَرق‌آباد شهری است در شهرستان ساوه استان مرکزی ایران. غرق‌آباد در بخش نوبران این شهرستان و در مسیر جاده ساوه به همدان قرار دارد. این شهر کوچک بعد از انقلاب اسلامی از نظر تقسیمات سیاسی از روستا به شهر تبدیل شدو به لحاظ اینکه در انتهای استان مرکزی به سمت غرب واقع شده همواره بدان کم‌توجهی شده‌است. غرق آباد با توجه به شرایط مناسب اقلیمی وجغرافیایی خود مانند قابلیتهای خوب کشاورزی، داشتن زمینهای مناسب برای احداث کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی، واقع شدن در مسیر جاده ترانزیتی و مرکزیت روستاهای مجاور و همچنین وجود نیروی انسانی جوان از پتانسیل‌های بالای رشد و توسعه برخوردار است .غرق آباد دارای آب وهوایی معتدل است.

از محصولات اصلی اين شهر ميتوان به گندم ، جو ، گردو ،بادام و ساير محصولات باغی اشاره كرد.

جاهای دیدنی غرق آباد مرکزی

چشمه بالقو

چشمه بالقلو از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای این منطقه است که چشم‌اندازی دلنشین دارد و گردشگران بسیاری را به ویژه در فصل تابستان به خود جلب می‌کند. جریان آب این چشمه  حدود ۷۰ لیتر در ثانیه است که از يک سفره سنگی قليان می‌کند و از پس از خروج وارد یک حوضچه می‌شود. این حوضچه نیز زیبایی چشم‌نوازی دارد و اطراف آن بسیار سرسبز و خیره‌کننده است. از آب این چشمه برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود. محصولات کشاورزی این منطقه معمولا گوجه‌سبز، گردو، انگور، آلبالو، شاه‌توت و بلال است.

جاذبه های گردشگری و تاریخی غرق آباد

چشمه عنبرته

چشمه عنبرته در جنوب شرق دشت شازند در دامنه شمالی کوه چال خاتون در کنار روستای عنبرته واقع شده است این چشمه از نوع چشمه های کارستیکی است و قسمتی از آب ارتفاعات کوه چال خاتون را زهکشی می نماید . چشمه عنبرته در نزدیکی چشمه بزرگ عمارت قرار دارد دسترسی به این چشمه از طریق جاده ای از قدمگاه به طرف بازنه و از بازنه به تجره به عنبرته کشیده شده می باشد . از آب این چشمه اهالی عنبرته برای کشاورزی و شرب استفاده می نماید .

این چشمه دارای مناظر بسیار دیدنی است و همه ساله در فصل بهار و تابستان گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌نماید.

قلعه آردمین

قلعه آردمین واقع در دهکده آردمین ساوه مربوط به دوره قاجاریان یکی از این آثار تاریخی و منحصر به فرد این شهرستان است . در ۵۶ کيلومترى جاده ساوه – همدان در انتهاى سه راهى غرق‌آباد در فاصله ۱۶ کيلومترى، دهکده‌اى با صفا و سرسبز به نام آردمين وجود دارد که در دامنه جنوبى کوه‌هاى رحمان قرار گرفته است.
آردمین روستایی است از توابع بخش نوبران شهرستان ساوه در استان مرکزی می باشد. این روستا در دهستان آق‌کهریز قرار دارد. در ميان آبادى و در داخل بافت مسکونى و باغ‌ها، بناى عظيمى خودنمايى مى‌کند که اهالى به آن «قلعه» مى‌گويند.

بافت اصلى معمارى روستا و ارتباط آن با قلعه به دليل دورى جاده به ميزان زيادى دست نخورده باقى مانده است. قلعه آردمين شامل بخش‌‌هاى اندرونى، ايوان‌ها، تالارهاى شاه‌نشين و ارسى‌هاى گره‌‌کارى شده و برج‌هاى متعدد است که همگى حکايت از معمارى اشرافى آن دارند.

جاذبه های گردشگری و تاریخی غرق آبادوجود عناصرى مانند حصار گلين، برج‌هاى رفيع، انبارهاى بزرگ، اصطبل و طويله را مى‌توان از عوامل معمارى روستايى قلعه دانست. نماى بنا از داخل حياط، چارچوب‌هاى مستطيل آجرى دارد که يک در ميان با استفاده از گچ تعبيه شده‌اند. تعداد اندکى از گچبرى داخلى بنا به خصوص در تالار اندرونى باقى مانده است. ارسى‌هاى داخلى برج جنوب غربى با گره‌‌کارى و شيشه‌هاى الوان، نرده‌هاى چوبى و در دو لنگه ورودى بيرونى تزئين شده‌اند. بخش تحتانى برج نيز جلوه‌هاى گوناگونى از هنر چوبکارى دارد. در ضمن ميخ‌پرچ‌ها و کوبه‌هاى فلزى در ورودى بيرونى نيز به عنوان ارزش‌هاى تزئينات بنا مورد توجه مى‌باشند. این بنای کهن به عنوان یکی از آثار تاریخی ارزشمند شهرستان ساوه همواره مورد توجه علاقه مندان به میراث فرهنگی بشمار می رود.

روستای سنگک

سنگک روستای نام گرفته از کوههای صخره ای پیرامونش در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر ساوه و ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر غرق آباد روستایی با بافت معماری زیبا و کاملا متفاوت از دیگر مناطق استان مرکزی. درب بیشتر خانه ها ساخته شده از چوب گردو و تماما آراسته به طاق های جناقی است. شیوه طراحی دالان های ورودی آرایه عمومی و مشترک تمامی منازل بوده است و معمولا درگاه آنها با ملاتی از با ساروج به رنگ سفید زینت داده شده است. رنگ سفید درگاههای ورودی نشانه از عقاید مردم به روشنایی و نیک بختی به منازل آنان است.اینجا خانه ها در شیب کوهپایه برای گریز از سرمای زمستان به صورت متراکم در کنار هم در دوسوی کوچه های باریک برپا ایستاده اند این بناهای استوار و زیبا یادگار روزگاران قدیم است.

جاذبه های گردشگری و تاریخی غرق آباد

روستای بالقلو

روستای بالقلو در۵۰كیلومتری جاده ساوه به همدان واقع شده است.این روستا دارای آب و هوای معتدل میباشد .

جاذبه های گردشگری و تاریخی غرق آباد

زیبایی های منحصربه فرد روستا جلوه های بی نظیر طبیعت و باغات سرسبز پر میوه ، همچنین جاذبه های مذهبی روستا پتانسیل جذب گردشگر را در این منطقه بالا برده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید