جاذبه های گردشگری میمند،شهر زیبای گل های محمدی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

میمند نام شهری در استان فارس در جنوب ایران است.میمند تولیدکننده گلاب در ایران است و کشاورزی مهم‌ترین شغل مردم این بخش به‌شمار می‌آید. نام این شهر از ترکیب «می» و «مند» به معنای صاحب و دارنده عرقیات گرفته شده که حاکی از قدمت و پارسی بودن نام است.

زراعت در بیشتر اراضی میمند به صورت دیمی است. کشت‌های آبی از طریق چشمه‌های موجود و به‌علاوه در قدیم به وسیلهٔ تعداد زیادی قنات و هم‌اکنون از طریق چاه و تلمبه‌های کشاورزی انجام می‌شود. به دلیل خشکسالی‌های متوالی و برداشت بی‌رویه در حوزه آب‌های زیرزمینی اکثر چشمه‌ها و قنات‌ها از بین رفته یا دچار کم‌آبی شده‌اند. محصولات کشاورزی میمند عبارت‌اند از: گندم، جو، حبوبات، بادام، گردو، انگور، سیب، انار، زردآلو، عسل، گلاب و سایر عرق‌های گیاهی .

باغستان‌های انگور زیادی در میمند وجود دارد که بعد از گلاب و عرقیات از تولیدات عمده آن به حساب می‌آید. گلابگیری و ساخت انواع عرقیات از زمان‌های بسیار قدیم در میمند رواج داشته و هم‌اکنون نیز به دو روش سنتی و صنعتی رایج است.از آنجاکه میمند از باغ‌ها و مزارع بزرگ گل‌های محمدی و رز برخوردار است، این شهر به گلخانه فارس شهرت دارد.

جاذبه های گردشگری میمند،شهر زیبای

باغات میمند با سطحی بالغ بر ۵۰۰۰ هکتار و دارای شرایط فصل کشاورزی منحصر یکی از مناطق مهم معتدل سرد استان است. عمده محصولات این مناطق عبارت‌اند از انگور، انار، سیب، گل سرخ، گل نسترن، گردو، بادام و انجیر که اکثراً در دهستان‌ها و روستاهای بخش و شهر میمند وجود دارند. عمده‌ترین گونه‌های گیاهی میمند در مراتع کوهستانی و جنگلی را محصولات بنه، بادام، کهکم،زیتون، ارژن، سقز (کیالک)، زالزالک، انجیر، آلبالو وحشی، کلختک، کنار، بنگرو، ارس، خوشک، ریش بز، کنگر، شبدر، یونجه، جاشیر، گاوزبان، شاطره، کاهو، زنبق وحشی، اسپند، لاله کوهی، پیاز، کرفس وحشی، بومارزان (سرزرد) شیبو، شنبلیله، گل بنفشه و .. تشکیل می‌دهند.

میمند همچنین دارای یک هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت باغ‌های گل محمدی دیمی و آبی است که بخش آبی آن در دشت‌های میمند و بخش دیمی آن در ارتفاعات شمالی و جنوبی مشرف به میمند یا ارتفاعات منطقه‌هایی به نام خرسان، آپادانا و.. کشت می‌شود. در بخش میمند ۶۰ کارگاه سنتی گلاب گیری وجود دارد که از این تعداد۴۰ کارگاه فعال بوده و شش واحد صنعتی نیز در این رابطه فعالیت می‌کنند.

نام قدیم منطقه میمند

هرچند در کلیه اسناد تاریخی از شهر فعلی میمند به همان نام میمند نام برده شده اما در گذشته بخش یا بلوک یا بهتر بگوییم منطقه‌ای که میمند در آن قرار داشته‌است جمکان نام داشته‌است. جمکان در فارسی یک کلمه ترکیب یافته از دو کلمه جم به معنای شاهزاده و پادشاه یا جمشید پادشاه اسطورهٔ ایران و کان که همان قید مکان است سرجمع می‌شود این نام را به جایگاه شاهزادگان یا جایگاه جمشید پادشاه معنا کرد.

جغرافیای طبیعی میمند

میمند در آخرین مناطق پیشرفتگی ارتفاعات زاگرس در منطقه‌ای تقریباً گرم و خشک جنوب قرار گرفته و موقعیت مذکور باعث شده‌است تا میمند دارای آب و هوایی معتدل و نسبت به مناطق همجوار خنک تر باشد. میمند در جلگه میان دو رشته کوه نسبتاً بلند از سلسله جبال زاگرس به نام‌های سپیدار و پادنا (میمند) که به صورت دو رشته با جهت شمال غربی و جنوب شرقی کشیده شده‌اند، قرار گرفته‌است. کوه سپیدار در طرف شمال شهر میمند قرار دارد و دنباله کوه سبزپوشان شیراز است که دارای جنگل و منابع طبیعی فراوانی است و ارتفاع قله آن۳۱۶۷ متر از سطح دریامی‌باشد. در قسمت جنوب و جنوب شرقی میمند کوه پادنا (در اصطلاح محلی پیدنو و در فرهنگهای جغرافیایی میمند نیز گفته می‌شود) قرار دارد. در غرب نیز کوه کم ارتفاعی به نام قلات وجود دارد که از سیرزجان خواجه‌ای تا میمند به موازات پادنا قرار گرفته‌است. از مشرق نیز به خرمن کوه (یا کوه سور) که از میمند به شکل یک نیم دایره دیده می‌شود متصل است.

پوشش گیاهی جنگلهای کوهستانی بیشتر پسته کوهی (بنه) و بادام کوهی (اهلوک) می‌باشد. آب و هوای میمند از نوع معتدل کوهستانی است. تابستانهای نسبتاً معتدل و خشک و پاییز و زمستانها معتدل مرطوب می‌باشد. حداکثر دما بیشتر در مردادماه و حداقل دما در بهمن ماه رخ می‌دهد. بیشترین بارش فصلی نیز در بهمن ماه است و میانگین بارندگی سالانه به میزان ۴۵۰ میلی‌متر است که در ارتفاعات بیشتر به صورت برف می‌باشد.

جاهای دیدنی میمند

کوه سپیدار

کوه سپیدار میمند چند قله دارد که ارتفاع بزرگترین ان به ۳۱۶۷متر میرسد و در ۳۰کیلومتری جنوب شرق میمند واقع شده .این کوه که دنباله کوه سبزپوشان شیراز است پوشیده شده از جنگل و مراتع طبیعی فراوان است شمامیتواند گونه های مختلفی از گیاهان خاصه گیاهانی که خواص داروی دارند را در این کوه مشاهده کنید.زمستانها این کوه پوشیده از برف هستند و اب ناشی از ذوب شدن برف تامین کننده سفره های ابی میمند هستند.

جاذبه های گردشگری میمند،شهر زیبای

یک چشمه یسیار زیبا در ارتفاع ۳۰۰۰متری ان را میتوانید مشاهده کنید و به راحتی با ماشین خود به کنار این چشمه با صفا برویدولذت ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید