بهترین جاهای دیدنی پل سفید ، پل سفید شهر کوهستانی دره ای با جاذبه های طبیعی بکر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر پل سفید مرکز شهرستان سوادکوه واقع در استان مازندران است. پل سفید شهری کوهستانی و دره ای است که که در امتداد رودخانه تالار واقع شده است که این مسئله زیبایی خاصی به این شهر بخشیده است و میتوان با برنامه ریزی مناسب این شهر را به قطب گردشگری تبدیل کرد.شهر پل سفید به علت شرایط توپوگرافی پله های زیادی دارد و به شهر پله ها شهرت دارد به ازای هر نفر در این شهر یک پله وجود دارد.آب و هوای پل سفید معتدل و نسبتاً مرطوب است.پل سفید همچنین نام پلی در داخل این شهر است. شهر پل سفید از جنوب به روستای ورسک و از شمال به شهر زیرآب راه دارد .

در پیرامون پل‌سفید کشاورزی و دامداری رونق دارد. آب کشاورزی این شهر از رودخانۀ تالار، و آب آشامیدنی آن از چشمه‌های لوله‌کشی شده تأمین می‌شود. وجود مراتع سرسبز باعث شکوفایی دامداری در این شهر شده است، چنان‌که گوشت گوسفند و فرآورده‌های لبنی از موادی است که به جاهای دیگر فرستاده می‌شود.

زغال‌سنگ نیز از دیگر مواد صادراتی این شهر است که از معادن البرز مرکزی ـ که در کنار آبادی کری‌کلا در ۴ کیلومتری پل‌سفید واقع است ـ استخراج می‌شود.
یکی از مهم‌ترین عوامل در توسعۀ پل‌سفید، قرارگرفتن این شهر در کنار راههای ارتباطی است. پل‌سفید بر سرراه فیروزکوه که تهران را به مازندران متصل می‌سازد، و همچنین در مسیر راه‌آهن تهران ـ شمال واقع است.

از مناطق دیدنی شهر پل سفید و اطراف آن میتوان به پارک جنگلی آزادمهر ، دریاچه شورمست ، قلعه کنگلو ، غار اسپهبد خورشید ، پل ورسک ، پل کلانتری دوآب و به طور کلی راه آهن زیبا و کوهستانی سوادکوه و روستاهای برنت و اساس اشاره نمود.

بهترین جاهای دیدنی پل سفید ، پل سفید شهر کوهستانی دره ای با جاذبه های طبیعی بکر

جاذبه های گردشگری پل سفید

آبشار سله بن

آبشار سله بن پل سفيد در استان مازندران واقع شده است. منظره اين آبشار به همراه چشم انداز تلفيقی كوهستانی و جنگلی همواره طبيعت گردان بی شماری را به خود جذب می نمايد. برای رسیدن به این آبشار می توان از قطارهای محلی فیروزکوه نیز استفاده کرد.

بهترین جاهای دیدنی پل سفید ، پل سفید شهر کوهستانی دره ای با جاذبه های طبیعی بکر

از آثار طبيعی منطقه سوادکوه می توان به درياچه شورمست و غار اسپهبد خورشيد در جوار روستای کمرپشت منطقه دوآب اشاره کرد.

درياچه شورمست، درياچه ای طبيعی و زيباست که بعد از دوراهی اگرين به خطير واقع شده و بوسيله چشمه های زيرزمينی تغذيه می شود.

بهترین جاهای دیدنی پل سفید ، پل سفید شهر کوهستانی دره ای با جاذبه های طبیعی بکر

غار اسپهبد خورشيد نيز يکي از بزرگترين طاق های طبيعی ايران است که حاصل از چين خوردگی يا زلزله بوده و ارزش آن بيشتر به خاطر وجود آثاری باستانی مربوط به دوره ساسانيان است. اين طاق در کنار جاده ای واقع شده که از دوآب به طرف شهميرزاد و سمنان می رود.

بهترین جاهای دیدنی پل سفید ، پل سفید شهر کوهستانی دره ای با جاذبه های طبیعی بکر

ايستگاه گدوک، پل ورسک، برج لاجيم، خرابه هاي ساختمانی شاهکوه، قلعه کنگلو، قلعه کرکلی دژ و قلعه اولاد ديو نيز از هنرهای چشمگير مهندسی و تاريخی منطقه محسوب می گردند. به طور کلی منطقه سوادکوه دارای يکی از جذاب ترين و متنوع ترين جلوه های طبيعی ايران است.منطقه کوهستانی پل سفيد(سوادکوه) با دارا بودن مناطق ييلاقی، غارهای طبيعی، دره‌ها، رودخانه‌ها، چشمه‌سارهای زيبا، مناطق جنگلی و آبشارهای زيبا در جذب افراد علاقمند و دوستدار کوه طبيعت موثر است.

روستای برنت پل سفید

روستای خوش آب و هوای برنت که در ۱۰۶ کیلومتری جنوب ساری در ۳۰ کیلومتری شهرستان پل سفید قرار دارد . روستای برنت باقدمت تاریخی ۲ تا ۳ هزار ساله و با داشتن جاذبه های توریستی و تفریحی بسیار زیبا می تواند برای علاقه مندان به طبیعت جاذبه های زیادی بهمراه داشته باشد .وجود بناهای تمدنی مثل “کوشک اردشیر بابکان” بر اساس نوشته دکتر منوچهر ستوده در کتاب از استارا تا استر اباد که بقایای ان هم اکنون در منطقه “کوشک سر” برنت وجود دارد، حمام و عمارت “علی محمد خان”، مسجد و مدرسه علمیه که البته بر اثر مرور زمان تخریب شده و وجود قبور گبری در حوالی این روستا نشان از سابقه طولانی حیات بشری در این منطقه است.بنای مدرسه از دیگر مظاهر تمدنی است که از سالها پیش در این روستا بوده است. آسیاب های آبی و تعدد آن در این روستا نیز نشانه اوج حرکت و فعال بودن این منطقه در صنایع تبدیلی منطقه بوده است.

بهترین جاهای دیدنی پل سفید ، پل سفید شهر کوهستانی دره ای با جاذبه های طبیعی بکر

چگونه به برنت برویم

در شرق تهران دو محور مواصلاتی به سمت شمال ایران وجود دارد.جاده هراز وفیروزکوه . برای رفتن به روستای برنت باید جاده فیروزکوه را انتخاب کرد .بعد از عبور از منطقه خوش آب و هوای فیروزکوه، راه سواد کوه را در پیش می‌گیریم. حدود ۵ کیلومتری سوادکوه، در قسمت راست جاده، تابلوی کوچکی نصب شده است که دهکده «بِرِنِت» را به شما نشان می دهد.

جاده‌ای باریک، اما خوش منظره را در پیش می گیرید که در حاشیه آن رودخانه با درختان برافراشته قرار دارد به مرور راه کمی دشوار می‌شود؛ خاکی و پر پیچ و خم و اندکی صعب‌العبور. این جاده خاکی با ۸کیلومتر مسافت از کنار رودخانه‌ای پر خروش، ما را به بالاترین نقطه کوه می‌رساند. فکر ماهیگیری در این رودخانه و نوشیدن از آب خنک چشمه‌ای که بر فراز کوه قرار دارد، همان ابتدا همه را وسوسه می‌کند.البته فراموش نکنید فصل تابستان و پاییز بهترین زمان برای سفر به این روستاست.هرچند که زمستان هم زیبایی خاص خود را دارد .

قله ﺧﻴﺮ ﻭ ﻧﺮﻭ

قله ﺧﻴﺮ ﻭ ﻧﺮﻭ قله ای نیمه جنگلی و صخره‌ای در یکی از رشته کوه‌های البرز شرقی واقع است که از شمال به منطقه سوادکوه و از جنوب به منطقه شهمیرزاد (سمنان) می‌رسد.

قله نرو یا همان خرونرو، جزء قله‌های کم‌نظیر و استثنایی کشور می‌باشد که لازم است همه کوهنوردان که نزدیک این منطقه هستندبه فکر صعود آن باشند. قله زیبایی که با صعود آن به یاد قله‌های منطقه کوهستانی آلپ می‌افتیم. جایی که کوهنوردی در آن با سنگنوردی و یخنوردی توأم بوده و کوهپیمایی کردن در کوهستانی است که اطرافش را جنگل‌های زیبا با هوایی فرح‌بخش و پاک احاطه کرده است.

آدرس : استان مازندران ، پل سفید ، سنگ ده

بهترین جاهای دیدنی پل سفید ، پل سفید شهر کوهستانی دره ای با جاذبه های طبیعی بکر

غار کیجاک چال

غار کیجاک چال، این غار زیبا در داخل ارتفاعات جنگلی مشرف به روستای پیت سرا در دوآب سوادکوه قرار دارد. محل اصلی غار در بدنه یک دیوار ۶۰ متری از جنس آهک واقع شده که ارتفاع آن از سطح زمین به ۲۳ متر بالغ می‌گردد سقف گنبدی آن با کف غار نیز ۷ متر فاصله دارد. دیواره ۶۰ متری به شکل یک کلاهک است، به صورتی که دهانه غار در زیر یک نقاب به طول چهار و نیم متر قرار گرفته است. محوطه زیر دهانه غار نیز به شکل یک کلاهک است. این غار یک شاهکار و یک اعجاز طبیعی است، وضعیت آن نیز شرایطی را پدید آورده که دسترسی به غار را غیرممکن ساخته و تنها با تجهیزات کامل می‌توان به داخل آن راه پیدا کرد.

بهترین جاهای دیدنی پل سفید ، پل سفید شهر کوهستانی دره ای با جاذبه های طبیعی بکر

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید