بنر هدر

جاذبه های دیدنی و زیبای کهن آباد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کهن‌آباد یکی از شهرهای شهرستان آرادان در استان سمنان و مرکز بخش کهن‌آباد است. مردم این شهر از قومیت تپوری (مازندرانی) هستند و به گویش الیکایی که گویشی از زبان مازندرانی است سخن می‌گویند.

جاذبه های کهن آباد

منطقه لزوره

منطقه لزوره از مناطق ییلاقی شهرستان آرادان (بخش کهن آباد و دهستان فروان)از جاذبه های زیبای گردشگری این منطقه به شمار می رود،لزوره در ۶۳ كيلومتری شمال شرق آرادان و در مختصات ۵۲ درجه و ۴۶ دقيقه طول شرقی و ۳۵ درجهو ۳۱ دقيقه عرض شمالی قرار دارد. ارتفاع لزوره ۲۸۲۷ متر است.
مساحت مراتع لزوره ۱۹۸۵ هكتار است كه در دوره ييلاقي مورد تعليف دام‌های عشاير قرار می گيرد.مجموعه چشمه سار‌های لزوره دارای گواراترين آب‌ در شمال منطقه آرادان می باشد.لزوره دارای چمنزار وسيعی است كه پوشيده از انواع گل ‌های اركيده و آلاله ‌های زرد است.مراتع لزوره پوشيده از گياه صنعتی باريجه و گياهان دارويی ومعطر مثل آويشن است.كوه ‌های كلناب و سنگاب ییلاق لزروه را احاطه كرده است. گروهی از عشاير اليكايی دوره‌ی ييلاقی رادر اين ييلاق مصفا سپری میكنند.

جاذبه های دیدنی و زیبای کهن آبادراه اصلی دسترسی به لزوره که با اتومبیل های کمک دار و موتور سیکلت امکان پذیر است.در بین دو روستای رامه پایین و رامه بالا به سمت شکار چال قرار دارد که می توان از مسیرهای ترکه در – سوته زار ، گزوش – امام زاده ابراهیم ، رامه بالا ، سیمین دشت و گاوده نیز می شود به لزوره دسترسی پیدا کرد.
در انتهای جنوبی دشت لزوره آبشار بسیار زیبایی قرار دارد که به زیبایی های این منطقه افزوده است.

شوره دره

درحدود سی کیلومتری شمال کهن آباد دره ای زیبا به نام شور دره از زیباترین جاذبه های گردشگری شهرستان آرادان قرار دارد، مسیر دسترسی راه شنی تا ابتدای دره ایجاد شده و با وسایل نقلیه از جمله اتومبیل و موتورسیکلت قابل دسترسی است،این دره دارای رودخانه دائمی با آب شور است که برای عبور از آن با توجه به سل های داخل دره بایستی با تجهیزات از جمله کفش ضدآب صورت گیرد، این دره به هیچ وجه دارای پرتگاه و دره های خطرناک نیست و دارای مسیری ملایم می باشد.
آبشارهای کوتاه و بلند ، صدای ریزش آب از آبشارها، دیواره های سنگی و یک پارچه، پوشش زیبای نمک در کف دره ، آبشارها و فسیل های زیبا برجاذبه های این دره نمکی افزوده است.

جاذبه های دیدنی و زیبای کهن آباد

در انتهای این دره یک سل بزرگ قرار دارد که به دشواری می توان بدون تجهیزات از آن عبور کرد،البته برخی از کوهنوردان از بالا تا پائین سل را سیم کشی نموده اند که عبور را راحت تر نموده است،پس از عبور از این سل بزرگ و طی مسیری طولانی به هومند حاج ولی می توان رسید. که در مسیر راه شنی گزوش به دوگوش و شمشیرکوه قرار دارد.

محصولات سفر

2 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های دیدنی و زیبای کهن آباد»

  1. با سلام مردم کهن آباد به گویش فارسی روزمره نزدیک به تهرانی صحبت می کنند، ولی اهالی روستای فروان ، همسایه شرقی کهن آباد، به گویش الیکایی صحبت می کنند.

    پاسخ
  2. با سلام مردم کهن آباد با لهجه فارسی صحبت میکنند.
    لهجه مازندرانی یا الیکایی مربوط به مردم دهستان فروان است.

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید