بنر هدر

جاذبه های گردشگری ديشموک در كهگيلويه و بوير احمد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بخش دیشموک یکی از بخش‌های شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.مردم این شهر به زبان لری (گویش بهمئی) و از ایل بزرگ بهمئی (سردسیری) می‌باشند. این شهر دارای زمستان سرد و تابستانی معتدل است.

معرفی اماکن گردشگری دیشموک

از جمله مکان‌های گردشگری این شهر عبارتند از:

قلعه تاریخی دیشموک

گور دخمه (در کوهٔ بر فراز شهر دیشموک)

امامزاده میرسالار (واقع در ۵ کیلومتری جنوب شهر دیشموک)

قلعه شاه منصور (واقع در روستای لیراب)

کوه سر به فلک کشیده دل‌افروز

غار ده احمد در ۵ کیلومتری شمال غرب دیشموک

چشمه‌ها

کرنگ

سربلقاب

ده ورگ

قلعه تاریخی دیشموک

قلعه تاریخی دیشموک بر بلندای صخره‌ای گچی و در غرب شهر دیشموک واقع شده است. سابقه آن به دوره اشکانی می‌رسد و در عصر قاجار بازسازی شده است. قدمت این آثار به دوره‌های تاریخی واسلامی می‌رسد. نوع مصالح ساختمانی که در این قلعه بکار برده شده است، عبارتند از سنگ و ملات گچ که استحکام زیادی دارند. برای تامین آب آشامیدنی ساکنین قلعه و راه ورودی قلعه، راهی خاص و زیرزمینی وجود دارد که طول آن بیش از ۲۰۰ متر است.این قلعه از لحاظ موقعیت، در وسط شهر دیشموک قرار گرفته و در اطراف آن، طبیعتی زیبا و چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای وجود دارند که توجه هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کنند.

جاذبه های گردشگری ديشموک كهگيلويه و بوير احمد

گوردخمه گوردالو

این سنگ از نوع سنگ‌های استودان و استخوان‌دان است که در دوره پیش از اسلام طبق فرهنگ آریایی‌ها مردگان را در آن دفن می‌کردند.از آنجا که آنان معتقد بودند اگر اجساد را بعد از مردن بلافاصله در خاک دفن می‌کردند باعث آلوده شدن زمین و سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود و گیاهانی که در زمین‌های محل دفن مردگان می‌رویند مورد استفاده حیوانات اهلی از جمله گاو و گوسفند می‌شوند و انسان هم به دلیل استفاده از شیر و گوشت آن حیوانات دچار امراض می‌شوند به این دلیل هنگام مردن اجساد را در این سنگ که در ارتفاع بلند بود دفن می‌کردند.پس از تجزیه اجساد استخوان‌های مردگان را در محلی نزدیک به خانه‌ها دفن می‌کردند. در گذشته این گوردخمه دربی سنگی داشته است که به مرور زمان تخریب شده و سنگ مذکور ظرفیت همزمان سه جسد را داشته است.

جاذبه های گردشگری ديشموک كهگيلويه و بوير احمد

امامزاده میر سالار

مکانی که این امامزاده واقع شده از زیباترین مکان های دیدنی و فرح بخش بوده به طوری که زیبایی های رودخانه و کوهساران تنگ فارتق هر گردشگری را به وجد و طرب در می آورد.پس از روی کار آمدن بنی امیه و پس از آن بنی عباس، شیعیان به ویژه سادات که در واقع فرزندان ائمه اطهار بودند مورد ستم فراوان قرار گرفتند که تاریخ شرح حال این اجحافات را در خاطر دارد.

امامزاده میرسالار (ع) از نوادگان امام موسی کاظم «ع»، از جمله این تبعید شدگان حکومت های بنی عباس بوده که وجود مبارک ایشان از سویی مورد استقبال ایرانیان و بعدها مایه خیر و برکت معنوی و مذهبی برای مردمان این دیار بوده است.

جاذبه های گردشگری ديشموک كهگيلويه و بوير احمد

روستای کِرَنگ دیشموک

روستای کرنگ دیشموک شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که دارای طبیعت بکر و باغات وحشی و زیبا است که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.روستای کرنگ  در ۲۰ کیلومتری شهر دیشموک و در میان کوههای سربه فلک کشیده دل افروز و نسح طاووس “نسه” و کوه شرنگ رنگ واقع شده می باشد. کرنگ دارای طبیعت بکرو باغات وحشی و زیبا می باشد که چشم هر رهگذری را به خود جلب می کند.

جاذبه های گردشگری ديشموک كهگيلويه و بوير احمد

مردم این مناطق همیشه در همه مراسمات شادی و سوگواری کنار هم هستند و شریک شادی و غم یکدیگرهستند.و مردم این مناطق بهمئی نشین هستند که در فصل تابستان دورهم جمع شده و هرکس در باغ و زمین خود مشغول می باشد.

پوشش گیاهی منطقه

دارای گیاهانی بسیاری که بیشتر آنها دارای خواص دارویی می باشند.گیاهانی شامل چویل٬ جاشیر ٬ملیر٬ برنجاس ٬کنگر٬ گلگت٬ شیر شیرو٬ خارسه٬ دوتوبره٬ ریواس٬ بکلو٬ می باشد. درختان بدون ثمر چون سپیدار٬ بید ٬فیش ٬کیکم ٬تنگس ٬گینه و همچنین دارای باغهای سرسبزی میباشد که دارای درختان میوه چون تاگ ٬انواع انگور ٬گردو ٬سیب ترش ٬سیب شیرین٬ هلو ٬ آلو٬ زردآلو٬ زالزالک٬ مهلو٬ بن٬ کلخنگ٬ انجیر٬ا نچیچک٬ انار٬ گیلاس ٬گلابی و غیره می باشد.

چشمه کرنگ

چشمه کرنگ، روستایی از توابع بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید