بنر هدر

جاهای دیدنی آسارا ـ جاذبه های گردشگری شهر تاتی زبانها

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهر آسارا مرکز بخش آسارا از توابع شهرستان کرج در استان البرز ایران است که بخش قابل توجهی از جاذبه های گردشگری استان البرز را تشکیل میدهد.روستای «آسارا» در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۷ پس از تجمیع با روستاهای «ری‌زمین»، «سیرا» و «پل خواب» از توابع بخش یادشده به شهر تبدیل و به عنوان شهر «آسارا» شناخته شد. مردم آسارا به تاتی که زبان بومی منطقه است سخن می‌گویند.

آسارا شهری زیبا با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی است که در استان البرز قرار دارد. این شهر در نزدیکی پایتخت قرار گرفته و مقصد خوبی برای سفرهای کوتاه پایتخت‌نشینان است. جاده چالوس راهی مناسب برای شروع سفر به شهر آسارا است و بخش زیادی از این جاده در این شهر، که نگین سرسبز استان البرز است، قرار دارد. در این مطلب از جاهای دیدنی آسارا و جاذبه های گردشگری آسارا برایتان بیشتر می‌گوییم.

جاهای دیدنی آسارا البرز

آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه در شهر آسارا و در مسیر جاده چالوس قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار باید مسافتی را در دره‌ای سرسبز و زیبا طی کرد. آبشار هفت چشمه از چند آبشار با ارتفاع ۵ متر تشکیل شده و چشم‌انداز زیبایی را به وجود آورده است. بعد از آبشار هفت چشمه آبشار بلند آدران قرار دارد که با ارتفاع ۹۰ متری جزو آبشارهای بلند ایران محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی آسارا ـ جاذبه های گردشگری تاتی زبانها

قلعه تاریخی صلصال

در بیشتر شهرهای ایران تاریخ و طبیعت به یکدیگر گره خورده‌اند و آثار تاریخی هر شهر در کنار جاذبه‌های طبیعی میزبان گردشگران است. یکی از بناهای تاریخی شهر آسارا قلعه صلصال است که در زمان پیش از ورود اسلام به ایران ساخته شده، این بنا در ابتدای ورودی آسارا از سمت کرج قرار گرفته و هنگام ورود به این شهر اولین جاذبه‌ای است که توجهمان را جلب می‌کند.

جاهای دیدنی آسارا ـ جاذبه های گردشگری تاتی زبانها

روستای مورود آسارا

روستای مورود از توابع شهر آسارا است که با آب‌و‌هوای مطبوع ییلاقی و محصولات لبنی محلی مانند دوغ، ماست و پنیر میزبان گردشگران و روستا‌گردان است. روستای مورود در دشتی سرسبز قرار گرفته و آبشار و چشمه‌ای دیدنی زیبایی آن‌ را بیش‌از‌پیش کرده‌اند. کوه‌های لانیز، سنگان و سی‌جان از ارتفاعات روستای مورودند.

این روستا در بخشداری آسارا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹۰ نفر (۱۱۱خانوار) بوده‌است.

جاهای دیدنی آسارا ـ جاذبه های گردشگری تاتی زبانها

غار یخ مراد

غار یخ مراد در چهار کیلومتری نرسیده به گچسر در جاده کرج – چالوس در روستای ” کهنه ده” واقع در دامنه کوه واقع شده است. این غار به عنوان یکی از زیباترین غارهای استان تهران است که در آثار ملی ایران ثبت شده و با قدمت 50 میلیون ساله به دوره دوم زمین شناسی برمی گردد. غار یادشده با دهانه ای به طول هفت متر و ارتفاع سه متر، سه دهلیز یا تالار، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه دارد که این بخشها در قسمتهای مختلف این غار قرار دارد. از پدیده های طبیعی و بسیار جذاب غار یخ مراد این است که در همه فصول سال، قندیلهای یخ فراوانی در دهلیزهای مختلف غار قرار دارند که ارتفاع بعضی از آنها به دو متر می رسد.

جاهای دیدنی آسارا ـ جاذبه های گردشگری تاتی زبانها

دریاچه و سد امیرکبیر

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی بخش آسارای کرج، سد امیرکبیر است. این سد در 25 کیلومتری جاده کرج – چالوس واقع شده و در سال 1337 شمسی احداث شده است. رودخانه کرج در پشت سد، دریاچه ای را ایجاد کرده که این دریاچه، چشم انداز بسیار زیبایی به وجود آورده است.

جاهای دیدنی آسارا ـ جاذبه های گردشگری تاتی زبانها

آبشارهای خور، هفت چشمه و ورزان

در جاده کرج – چالوس، قبل از خوزنکلا در سمت راست جاده، پس از گذشتن از روستاهای ارنگه، سرزیارت، گوراب و سیجان و در منتهی الیه جاده، روستای خور واقع شده که با کمی عبور از پیچ و خمهای کوههای جنوب این روستا به مناظر زیبای طبیعی و آبشارخور می رسیم. آبشار هفت چشمه نیز در کیلومتر 17 جاده کرج – چالوس واقع شده و یکی از جذابیتهای گردشگری منطقه به شمار می آید. همچنین در جاده کرج – چالوس از محلی به نام پل خواب، یک راه فرعی جدا می شود که پس از گذشت هفت کیلومتر به روستای ورزن می رسد. جاده این روستا پرپیچ و خم است، اما مناظر بسیار سرسبز و زیبایی دارد و به فاصله کمی از روستا نیز در داخل دره ای نسبتا عمیق، آبشار ورزان نمایان می شود.

جاهای دیدنی آسارا ـ جاذبه های گردشگری تاتی زبانها

برج آرامگاهی میدانک

کارشناس اداره میراث فرهنگی شهرستان کرج در زمینه جاذبه های گردشگری تاریخی آسارا اظهار داشت: برج آرامگاهی میدانک یا برج تهمینه به عنوان یکی از آثار ملی از مهمترین آثار تاریخی آسارای کرج است. این برج در کیلومتر 60 جاده کرج – چالوس و در روستای میدانک واقع شده و قدمت آن به دوره تیموری بازمی گردد. فضای داخلی برج دارای پلان مربع شکل است که چهار قوس عقب نشسته آن در هر ضلع، پلان چلیپایی را در ذهن تداعی می کند. پوشش برج به صورت گنبدی دوپوش(مخروطی، رک) بوده که در حال حاضر، پوشش بیرونی از بین رفته و تنها پوش زیرین باقی مانده است. بنای یادشده دارای تزئیناتی از قبیل کاربندی و قطاربندیهای داخل فضای ایوان و بقعه است و مصالح به کار رفته در ساخت برج نیز، سنگ، گچ و نوعی ملاط ساروج است.

جاهای دیدنی آسارا ـ جاذبه های گردشگری تاتی زبانها

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید