جاهای دیدنی شهر بلبان آباد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر بلبان آباد یکی از شهرهای شهرستان دهگلان (استان کردستان) که فاصله آن تا شهر دهگلان ۱۸ کیلومتر است . این شهر با مساحتی در حدود ۴۶۲ کیلومتر مربع از شمال به روستاهای کلکه ، سرنجیانه، چراغ آباد و سیس ـ از جنوب به روستاهای بکر آباد، گردمیران ، غلام آباد ـ از غرب به روستاهای سراب دوگل و رامول ـ از شرق به روستاهای قادرمرز و گرگانه منتهی می شود .  رودخانه ی در جنوب شرقی بلبان آباد ،که از دشت های نیمه هموار ئاله واری ، به رده ره شه ،هه زار گه ری می گذرد و از آنجا به گرگانه و… منتهی می شود.

مکان های دیدنی بلبان آباد

روستای بکرآباد

روستای بکرآباد، جزء بخش بلبان آباد شهرستان دهگلان است. وجه تسمیه این روستا: در حدود ۲۰۰ سال پیش شخصی به نام بکر به این منطقه سفر می کند و به دلیل کشاورزی خاص منطقه با احداث خانه ای، پایه احداث یک روستا را بنا می نهد و به همین دلیل به بکرآباد نامگذاری می شود. مردم این روستا طبق معمول روستاهای استان بیشتر به کار کشاورزی و دامداری مشغولند که گندم، جو، نخود و سیب زمینی از جمله محصولات کشاورزی و خیار، هلو، زردآلو و انگور از محصولات باغی این روستا هستند. چشمه های روستای بکرآباد عبارتند از: کانی کویره، کانی چرمو، کانی رحمان، کانی مِله و… که این چشمه ها از کوههای برده رشه و هومرداغی سرچشمه می گیرند. در دامنه این کوهها چند دشت زیبا وجود دارد که عبارتند از: میره دریژه، کوچکان و دامه جار. در اطراف روستای بکرآباد در بخش بلبان آباد از توابع شهرستان دهگلان چندین روستا وجود دارد که برخی از این روستاها عبارتند از: مرآو، گردمیران سفلی، گردمیران علیا، شاه جوب، گرگانه و هوارکان.

معرفی شهر بلبان آباد و جاهای دیدنی آن

روستای باشماخ بلبان آباد

روستای باشماخ از بخش بلبان آباد شهرستان دهگلان می باشد. ۲ بقعه متبرکه امامزاده حسن روستای باشماخ و ماموستا ملا عبدالله در این روستا قرار دارند. اهالی روستای باشماخ به کارهای کشاورزی و دامداری و تا حدودی باغداری مشغول هستند که گندم، جو و نخود از محصولات کشاورزی و انگور و سیب از جمله محصولات باغی این روستا هستند. چشمه های زیبایی نیز در داخل و اطراف روستا قرار دارند از جمله کانی آلک – کانی شامراو و کانی کویره – کانی مقصود – کانی کسیل – کاریز و کانی مسن که دشتهای این روستا نیز با نام چشمه ها مشهور هستند. روستاهای اطراف روستای باشماخ در بخش بلبان آباد از توابع شهرستان دهگلان عبارتند از: روستای جواونیر آباد – قادرمرز – ساق آباد و سرنجیانه

روستای سیس

این روستا در فاصله ۱۸ کیلومتری شهرستان دهگلان و ۱۵ کیلومتری بخش بلبان آباد قرار دارد . وجه تسمیه این روستا: روستای سیس در ابتدا سی سر هانی نام داشته است که کلمه سی سر به معنای سی کوه و صدهانی به معنای صد کانی یا چشمه است که با کم شدن آب چشمه ها به سی سر مشهور شده و بعد از چندین سال با نام سیس نامگذاری شده است.

معرفی شهر بلبان آباد و جاهای دیدنی آن

روستای مبارک آباد کردستان

فاصله روستای مبارک آباد تا شهرستان دهگلان حدود ۸ کیلومتر و تا مرکز شهر بلبان آباد حدود ۱۴ کیلومتر می باشد. وجه تسمیه این روستا: در حدود ۴۰۰ سال پیش این منطقه شهر بوده و همچنین محل عبور کاروان کورش کبیر و دشتی در پایین این وستا قرار داشته به نام تپه که به دلیل مرتفع بودن این دشت به صورت تپه ای سیاه نمایان می شده که به کوله رش یعنی کوتاه و سیاه مشهور بوده و بعدها به مبارک آباد تغییر نام می دهد.  فقط دو کوه در همسایگی روستا قرار دارد که به قلایلان و هفت سواران مشهور هستند.

روستای سرواله

روستای سرواله جزء بخش بلبان آباد از توابع شهرستان دهگلان می باشد.کوههای بسیار زیبایی در روستای سرواله وجود دارند به نامهای کانی ماه، سوره پوش، کوسوار، کل سمسه و خیردوره. چشمه های بسیار زیبایی در این روستا هست به نامهای سراو خانیما، سرامحمو، سراومیرزا، سراو خیردوله روستاهای اطراف روستای سرواله، هنی اولاخ، سیس، سوراو، سراودوکه، گزگزدره سفلی و علیا، رامو، بام نامه و زاخه. جالب است که بدانید در قسمت پایین روستا یک روستای تخریب شده بسیار قدیمی وجود دارد که جزء آثار باستانی به شمار می رود و قدمت آن به حدود ۸۰۰ سال پیش برمی گردد.

محصولات سفر

2 دیدگاه دربارهٔ «جاهای دیدنی شهر بلبان آباد»

دیدگاه خود را بنویسید