بنر هدر

جاهای دیدنی جوان قلعه در آذربایجان شرقی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

جوان‌قلعه (قلعه‌چای) یکی از شهرهای جنوبی استان آذربایجان شرقی و مرکز اداری بخش قلعه‌چای شهرستان عجب‌شیر است. این شهر در سال ۱۳۹۲ خورشیدی صاحب شهرداری شد.جمعیت جوان‌قلعه در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۷۰۰ نفر بوده و کم‌جمعیت‌ترین شهر استان محسوب می‌شود.

كتیبه اورارتویی جوان قلعه

كتیبه صخره ای متعلق به آرگیشی اول كه در ارتفاعات دامنه كوه سهند و مشرف به روستایی به نام جوان قلعه در حدود ده كیلومتری شمال شرق شهرستان عجب شیر قرار دارد

این کتیبه روی صخره ای به سمت شرق بر سینۀ كوهی با نام محلی نصیر داغی در حدود یك كیلومتری شرق روستا و در 8 کیلومتری شرق عجب شیر كنده شده است. متأسفانه بخش هایی از كتیبه در قسمت های انتهایی سطرهای 1 تا 8 ساییده شده است. قسمت هایی از سمت چپ صخره را نیز به عمد شكسته اند و خرده های آن در پای صخره دیده می شود. كتیبه در ده سطر به خط میخی اورارتویی نوشته شده است.
می توان كتیبه عجب شیر را مربوط به شرح فتوحات آرگیشتی اول پسر منوا دانست. ضمن اینكه خوشبختانه قرائت خود كتیبه، با به دست دادن نام آرسیتا  (a-ar-si-ta)پادشاه سرزمینی به نام خودش نزدیك به سرزمین بوشتو  (Bustu)كه به همراه فتوحات در آشور و مانا در كتیبۀ سالشمار معروف به خُرخُر  (Horhor)واقع در شهر وان در مدخل آرامگاه آرگیشتی اول پسر منوا هم آمده، هرگونه شك و تردید را مرتفع كرد.

جاهای دیدنی جوان قلعه در آذربایجان شرقی

ترجمۀ متن كتیبه:

سلاح جنگی خدای خالدی به حركت درآمد

بر سرزمین مانا غلبه كرد

بر سرزمین آرسیتا غلبه كرد (آرسیتا)

سقوط كرد در مقابل آرگیشتی

آرگیشتی [پسر منوآ]

می گوید هزار و صد انسان گرفت؟

آرگیشتی شاه نیرومند …

آرگیشتی می گوید [ كسی كه این كتیبه را]

بشكند، نابود شود به دست خدای خالدی، خدای باد

مرمت خانه قدیمی جوان قلعه

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان ‎شرقیدر مراسم افتتاح این طرح توسعه گردشگری را در شهرستانها، از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه تبریز 2018 دانست.

جاهای دیدنی جوان قلعه در آذربایجان شرقی

برای بالا بردن میزان ظرفیت حوزه کشاورزی با وجود داشتن 106هزار متر مربع باغ و تولید بیش از یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان توجه بیشتری شود.

جاهای دیدنی جوان قلعه در آذربایجان شرقی

رضا شریفی شهردار شهر جوان قلعه نیز در این مراسم گفت: موزه مردم شناسی جوان قلعه در پی تفاهم نامه بین شهرداری این شهر و اداره کلمیراث فرهنگی و صنایع دستی آذربایجان شرقی راه اندازی می شود.

جاهای دیدنی جوان قلعه در آذربایجان شرقی

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید