بنر هدر

جاهای دیدنی دستجرد قم

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در گام اول به معرفی شهر دستجرد می پردازیم دَستجـِرد یکی از شهرهای استان قم در مرکز ایران است. این شهر در بخش خلجستان از توابع شهرستان قم قرار دارد. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۱۲۱ نفر بوده‌است.

این بخش  با فاصله 70 كیلومتری از مركز استان به عنوان یك تنفس گاه بسیار خوب و با داشتن پتانسیل آب وهوای مساعد و دلپذیر و زمین مرغوب ، محلی برای جذب سرمایه گذاران شده است و با توجه به سیر صعودی مهاجرت و تصویب قطب گردشگری از سوی ریاست محترم جمهور، شاهد استقبال بی نظیر شهروندان قمی و سایر شهرها می باشیم .

چرا نام دستجرد ؟

دستجرد تغییر یافته دستگرد است که از دو بخش دست و گِرد تشکیل شده‌است. از این رو نام این شهر از نظر ریشه‌شناسی با نام شهرهایی چون دارابگرد،بروجرد و سوسنگرد قابل قیاس است. معنی واژگانی واژهٔ دستگرد، «دست‌ساخته» است و این واژه در معنی زمین‌های خالصه به کار می‌رفت.از طوایف قدیمی وبا اصالت این شهرستان می‌توان به خاندان شاه جمالی‌ها اشاره نمود که در صده‌های گذشته از تجار و بازرگانان این منطقه و در تردد بین شهر قم و دستجرد بودند.

دهکده توریستی تفریحی صبا

وقتی اسم قم می آید تنها چیزی که در ذهن تداعی می شود حرم مطهر حضرت معصومه است و بس، اما جالب است بدانید همین قم هم در کنار زیارت این بانوی گرانقدر، جذابیت هایی دارد که از چشم ها بدور مانده است؛ یکی از این مکان ها دهکده سلامت صبا ست. شهر دستجرد تنها شهر ییلاقی قم است که با آب و هوای خنک و مطبوع خود یکی از مقاصد سفرهای یک روزه است. در این شهر اما چندی ست دهکده ای با امکاناتی مدرن و تفریحی ایجاد شده که می تواند آخر هفته ای شاد و آرامش بخش را برای میهمانانش به ارمغان آورد. در دهکده صبا فعالیت هایی نظیر دوچرخه سواری، قایق رانی بر روی دریاچه مصنوعی و زیبای دهکده، ماهیگیری، اسکیت سواری، پیاده روی در فضای مفرح مجموعه و استراحت بر روی نیمکت های گاه و بیگاه می تواند ساعاتی خوش را برای تان رقم زند. اما چیزی که در این دهکده آدرنالین خونتان را افزایش می دهد تفریحات مفرح آبی بر روی دریاچه است که در کمتر جایی می توانید آن را بیابید.

جاهای دیدنی دستجرد قم

اگر هم خستگی روزمرگی تان زیاد است و نیاز به احیای بیشتر روحی و جسمی دارید می توانید با اقامت در اقامتگاه های مجهز دهکده، شبی آرام و رویایی را برای خود رقم زنید. پیشنهاد می کنیم اگر با ماشین شخصی به قم سفر می کنید در مسیر خود سری هم به مجتمع مهر و ماه بزنید و اروپا را در ایران ببینید!

جاهای دیدنی دستجرد قم

آستان امامزاده زکریا

آستان امامزاده زکریا مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان قم، بخش خلجستان، روستای عیسی آباد واقع شده است. این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۴۲۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی دستجرد قم

آستان مقدس امامزاده ابراهیم دستجرد

آستان امامزاده ابراهیم (علیه السلام) در استان قم، شهرستان قم، بخش خلجستان، شهر دستجرد واقع شده است.

زیارتنامه

 السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَةً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعةً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَرَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه.سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده ات و آنکس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجت های خود را به تو سپرده ام و من اکنون به تو می سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.

جاهای دیدنی دستجرد قم

گلخانه کوثر دستجرد

دهکده های گلخانه ای به دلیل کمبود آب در منطقه و بهره اقتصادی بیشتر در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته به علاوه این واحد بزرگ با هدف اشتغالزایی فارغ التحصیلات رشته کشاورزی در این منطقه تشکیل شده است.43 واحد فعال در این مجتمع وجود دارد كه دو واحد آن اختصاص به تولید گل دارد.  در واحدهای تولید گل ، انواع گل های رز و لیلیم پرورش یافته و به بازار تهران ارسال می شود. تعداد واحدهای واگذار شده به متقاضیان دراین مجتمع را 52 واحد و 43 واحد فعال و مابقی در مرحله دریافت تسهیلات و ساخت و ساز می باشند.غیر از تولید گل، واحدهای دیگر به كاشت خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی اختصاص دارد.  فاز نخست مجتمع گلخانه ای كوثر دستجرد در سال 81 به بهره برداری رسید.  مساحت واحدهای تولیدی این مجتمع را دوهزار متر مربع و سالانه حدود 80 تن صیفی جات در هر واحد از این مجتمع، تولید می شود.

سالانه 65 تن گوجه فرنگی از هر واحد این دهکده گلخانه ای برداشت می شود.در دهکده گلخانه ای کوثر سالانه از هر واحد کشت توت فرنگی 7 تا 10 تن محصول، از هر واحد کشت خیار سالانه در حدود 60 تن و از هر واحد کشت گوجه فرنگی سالانه در حدود 65 تن محصول برداشت می شود که در سال های گذشته صادرات محصول خیار به کشور سوئیس را نیز داشته ایم.

برای هر واحد از این دهکده گلخانه ای 60 میلیون تومان هزینه شده که 80 درصد از این مبلغ تسهیلات دولتی بوده که به بخش خصوصی داده شده است.

جاهای دیدنی دستجرد قم

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «جاهای دیدنی دستجرد قم»

دیدگاه خود را بنویسید