جاهای دیدنی دهرم| جاذبه های طبیعی بکر در استان فارس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

دهرم یکی از شهرهای استان فارس است که در بخش دهرم شهرستان فراشبند واقع شده‌است. آب و هوای این شهر بسیار گرم و خشک است و در فصول گرم سال با بادهای آتشین همراه می‌باشد. شغل اصلی مردم در این شهر کشاورزی و به خصوص صیفی جات از جمله گوجه فرنگی، خیار سبز، کدو و …میباشد. اقتصاد این شهر بر پایه کشاورزی است. در تابستان کشت کنجد و در پاییز خیار سبز، کدو و گاهی گوجه است. در زمستان کشاورزان این شهر، گوجه کشت می‌کنند. اما متأسفانه به دلیل تزلزل هرساله‌ی بازار، اغلب همهٔ کشاورزان با ضرر مواجه می‌شوند و محصولات آنان به صورت فله و غیر بهداشتی به کارخانه‌های رب‌گوجه‌گیری برده می‌شود.

با توجه به هوای گرم و خشک این منطقه، باغات لیمو و نخل تنها، دراین شهر فعال هستند.

جاذبه های گردشگری دهرم

آبگرم آب‌بوی دهرم

آبگرم آب‌بوی دهرم، واقع در شمال غربی شهر(در فاصلهٔ ۸ کیلومتری از مرکز شهر)، علاوه بر جاذبه گردشگری طبیعی، جهت درمان بعضی از بیماری‌های پوستی و عضلانی و مفصلی نیز مورد توجه است.

جاذبه های شهر دهرم

جهت دسترسی به این آبگرم، می‌توان از دو مسیر زیر استفاده نمود.

1- استان فارس-شهرستان فراشبند – امامزاده شهید (ع)- دهرم- دهگاه- جاده خاکی دشت پلنگ- محدوده هادی آباد و آب بوی

2- استان فارس- شهرستان فیروزآباد- احمدآباد- دهرم (جاده جدید جم-عسلویه)- دهگاه- جاده خاکی دشت پلنگ- محدوده هادی‌آباد و آب‌بوی

چشمه‌ی آب‌گرم جگرپَز

جگرپَز، در فاصله‌ی ۱۸ کیلومتری شهر دهرم قرار دارد که پذیرای مسافران زیادی از شهرهای هم‌جوار به سمت این چشمه‌ی آب‌گرم معدنی می‌باشد.ولی تاکنون برای معرفی آن به عنوان یک قطب گردشگریِ پزشکی، کاری صورت نگرفته است، درحالی که در سرمای نزدیک به صفر درجه‌ی زمستان این منطقه، در شبهای سرد زمستان، دو استخر این چشمه،مملو از دوست‌داران طبیعت و گردشگران محلی می‌باشد.

جاذبه های شهر دهرم

امام زاده شهید

امام زاده شهید یا آقام شهید ،بارگاه امام زاده جلیل القدری است در ۳۵ کیلومتری شهر فراشبند و در مجاورت جاده فراشبند – دهرم که به دلیل اعتقاد و علاقه مردم و قرار گرفتن در خارج از فضای شهر و مجاورت با کوه و طبیعت بکر، هرساله پذیرای بیش از یک میلیون و پانصد هزار زائر و گردشگر است .

آقام شهید از نظر تعداد زائر گردشگر در ایام عید نوروز ،  در میان تمام اماکن مذهبی استان فارس ، پس از شاهچراغ در مکان دوم قرار دارد .

جاذبه های شهر دهرم

هر ساله از بیست و پنجم اسفند تا پانزدهم فروردین در جوار بارگاه امام زاده شهید ، شاهد انبوه جمعیتی هستیم که نظیرش را در در کمتر مکانی می توان مشاهده کرد ،تا جایی که در این ایام مردم فراشبند و دهرم کمتر در این مکان حاضر می شوند که اگر هم توفیق زیارت ، رفیق راهشان گردد تنها به ساعتی بسنده می کنند ، چرا که خیل متراکم زائرین و مسافرین ، مجال ماندن را دشوار می نماید.

در نوروز ۹۳ و در مدتی کمتر از یکماه ، بیش از هفتصد هزار نفر به قصد زیارت و سیاحت ، راه آقام شهید در پیش گرفته و بعضاً چندین روز به اتفاق خانواده و خویشان در این مکان معنوی و  زیبا رحل اقامت افکندند .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید