بنر هدر

جاهای دیدنی سنگرـ فضایی آرام و دل نشین در گیلان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سَنگَر یکی از شهرهای زیبا و از جاهای دیدنی شهرستان رشت استان گیلان در شمال ایران است و در ۱۵ کیلومتری شهر رشت قرار دارد.براساس سرشماري سال ۱۳۸۵جمعيت سنگر (۱,۸۳۴خانوار) برابر با ۶,۳۸۸نفر بوده است.دلیل نامگذاری در زمان قزاق ها روسی ها به آنها حمله کردند و قزاق ها برای دفاع از خود جاده هایی پیچ در پیچ ساختند تا در انها پنهان شوند و نامحسوس به آنها حمله کنند و نام آن جاده ها را سنگر نامیدند زیرا در آن پنهان میشدند به همین دلیل از آن زمان آن مکان را سنگر نامیدند و مردم در آن مستقر شدند تا از دست حمله روسی ها در امان باشند.

اقتصاد

مردم اين شهر بيشتر به کشاورزي در شاليزارها مشغول هستند. پرورش ماهي يکي ديگر از شغل‌هاي رايج در اين منطقه‌است. در حال حاضر عمدتاً تکثير ماهيان در مجتمع تکثير و پرورش بين‌المللي ماهيان خاوياري در سنگر رشت در آبهاي شيرين پرورش انجام مي‌شود.

اماکن تاریخی سنگر

مسجد اقاسیاهپوش سنگر- رشت اين بنا در دهکده امشه سنگر رشت واقع شده و از آثار دوره قاجاريه‌است.

بقعه آکاشاه (عکاشه)– رشت اين بقعه، در رودبرده، در فاصله ۵/۱ کيلومتری شمال منطقه سنگر، از توابع رشت قرار دارد.

بر پايه شجره نامه موجود در داخل بقعه، اين جا آرامگاه آشيخ علی بن آقا کاشاه پسر قيس، از صحابه حضرت رسول (ص) است. اما در شجره نامه‌ای ديگر، وی از پسران امام موسی کاظم (ع) معرفی شده‌است. بنای بقعه، ساختمانی قديمی و خشتی است و در چهار سوی ان ايوانی با سر ستون‌های ظريف وجود دارد. براساس کتيبه موجود بقعه در سال ۹۲۰ ه. ق ساخته شده و بام ان از سفال است. به فاصله نزديک اين بقعه، دو مزار ساده وجود دارد که گفته ميیشود گور دو برادر از سادات، به نام‌های آقا سيد احمد و آقا سيد محمود است که امام زاده بوده‌اند و آکاشاه معلم آنان بوده و آن‌ها را پس از شهادت غسل داده‌است.

-چشمه چشماکل طالم سه شنبه- اين چشمه در روستای « طالم سه شنبه » از توابع بخش سنگر در ۱۲ کيلومتري جاده رشت – قزوين واقع شده‌است . در کنار چشمه ، درختی تنومند ديده می شود که مورد احترام اهالی است . از آب معدنی چشمه ، در درمان بيماريیهاي پوستی به ويژه جوش‌های صورت و بدن استفاده می شود .
در گيلان، جادّة کفي رشت – فومن و همينطور سياهکل – سنگر ديدنی اند. کانالهای عريضی آب را از سد سنگر به مزارع شالی ميرسانند و موازی با جادّه پيش می روند. چاه دهانه گشادی در بستر رودخانه سفيدرود در اطراف سد سنگر با هدف آبرسانی به شهر صنعتی رشت احداث شده‌است.

چشمه آب معدنی چشماگل

این چشمه در روستای طالم سه‌شنبه از توابع بخش سنگر در جنوب شرقی رشت در ۱۲ کیلومتری جاده رشت- قزوین قرار دارد. این چشمه در کنار رودی به همین نام واقع شده است و زمین‌های اطراف چشمه رسی و دیواره‌های آن از ماسه سنگ تشکیل شده است. در کنار چشمه درخت تنومندی دیده می‌شود که مورد احترام اهالی منطقه می‌باشد و از آن این چشمه در درمان بیماری‌های پوستی به ویژه جوش‌های صورت و بدن استفاده می‌شود.

دریاچه سد سنگر

سد سنگر در فاصله ۵/۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر سنگر بر روی رودخانه سفیدرود احداث شده است. ساخت سد سنگر در سال ۱۳۴۱ آغاز و در سال ۱۳۴۶ مورد بهره‌برداری کامل قرار گرفت. این سد قسمت عمده آب سفیدرود را برای آبیاری شالیزارهای اراضی جلگه‌ای شرق و غرب سفیدرود در دو کانال اصلی سمت راست و چپ تقسیم می‌نماید. کانال سمت چپ (غرب گیلان) به طول ۳۰ کیلومتر تا اراضی فومنات و کانال سمت راست (شرق گیلان) به طول ۲۶ کیلومتر تا لنگرود ادامه دارد. این کانال برای ناحیه آستانه، لاهیجان و لنگرود بسیار باارزش است و به منزله یک سفیدرود کوچک است. مناظر اطراف سد چشم‌انداز بسیار زیبا و دل‌انگیزی دارد که طبیعت‌دوستان بسیاری را به خود جلب می‌کند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید