بنر هدر

معرفی جاهای دیدنی شهر سراب دوره

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سَراب‌دوره شهری است در استان لرستان در غرب ایران. این شهر مرکز شهرستان چگنی است. اراضی این منطقه قسمتی جلگه و قسمتی در دامنه کوه کوهستانی است و آب و هوایی معتدل دارد. آب مورد نیاز منطقه چگنی از رودخانه، چشمه‌ها و حوزه‌های آبرفتی کوه‌های اطراف تأمین می‌شود.

محصولات آن بیشتر غلات، حبوبات و صیفی است و راههای ارتباطی این شهرستان به دیگر مناطق استان از طریق خرم آباد، کوهدشت و ویسیان است.

زبان اکثریت مردم این شهرستان لری است .اکثریت مردم این شهرستان از طوایف چگنی محسوب می‌شوند.

معرفی شهر سراب دوره و جاهای دیدنی آن

ویژگی های اقتصادی و ترانزیتی

شهرستان چگنی از ظرفیت قابل توجهی در حوزه‌های مختلف نظیر صنعتی، اقتصادی، فرهنگی، تاریخی و انسانی برخوردار است.شهرستان دوره چگنی، با داشتن معادن سنگ متعدد بیشترین و بزرگترین معادن سنگ تزییناتی ساختمان استان لرستان را به خود اختصاص داده‌است.بیش از ۳۰ سال است که از معادن این شهرستان انواع سنگ‌های ساختمانی و صنعتی استخراج می‌شود که این توانمندی منطقه زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد جویای کار را فراهم کرده‌است.بزرگترین شهرک دامپروری استان لرستان نیز در این شهرستان ایجاد شده، که توجه بیشتر به این منطقه اقتصادی می‌تواند نقش موثر و مهمی در رشد و شکوفی اقتصادی این شهرستان تازه تاسیس داشته باشد.عبور رودخانه کشکان و رودخانه‌های فصلی در این شهرستان، بستر مناسبی را برای احداث کارخانه‌های شن و ماسه و همچنین واحدهای تولیدی بالادستی کشاورزی فراهم کرده‌است.مسیر بخشی از ترددها و حمل و نقل‌های استان لرستان از طریق محورهای ارتباطی این شهرستان است و مسیر ارتباطی و اتصالی استان لرستان به استان‌های ایلام و کرمانشاه و همچنین ارتباط از طریق شهرستان کوهدشت به استان اصفهان نیز از این شهرستان است.

آثار تاریخی

این شهرستان دارای آثار و بناهای تاریخی مانند بنای دو امامزاده معروف به باباعباس و حیات الغیب با قلعه مخروبه و پل مخروبه مهم کنگان که پایه‌های آن باقی است، می‌باشد.پل تاریخی “کشکان” مربوط به دوره ساسانی و غارهای مربوط به دوره پارینه سنگی و تپه‌های باستانی و قلعه تاریخی سزلب ناوه کش (نایه کش)، از جمله اماکن تاریخی و فرهنگی به عنوان جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

امامزاده پیر شمسه

مقبره امامزاده پیر شمس الدین در ۲۲ کیلومتری غرب شهر سراب دوره و در شمال دهستان تشکن در کوهپایه سفید کوه واقع است. در اطراف این مقبره ، آثار یک بنای سنگی دیده می شود که نشان می دهد اینجا در گذشته مقبره ای بوده که به مرور زمان ویران شده است. صاحب قبر ،شمس الدین ابن علی ابن محمد ابن احمد مورد احترام مردم می باشد. بنای فوق به طور کامل تخریب شده و به جای آن ساختمانی نوساز احداث کرده اند.

«صاحب قبر شمس الدين بن علی بن محمد ابن احمد، احمد ابن رضی الدین معروف به حیات الغيب و از علمای مشهور زمان خود بوده است و از اعقاب امام موسی کاظم علیه السلام است.»

معرفی شهر سراب دوره و جاهای دیدنی آن

این امام زاده بزرگوار دارای کرامات و معجزات فراوانی است . این امر موجب آن شده که سالانه شیعیان و دلسوختگان فراوانی برای استجابت دعا و شفای بیماران به ایشان متوسل می شوند. نقل است که عشاير کوچ رو در قديم برخی وسايل خود را که بعضاً با ارزش هم بوده ودر طول سفر نيازی به آن نداشته اند را در کنار امام زاده قرار ميدادند و سال بعد در بازگشت آن را بر می داشتند بدون اينکه کم و کاستی در آن به وجود آيد.

محصولات سفر

3 دیدگاه دربارهٔ «معرفی جاهای دیدنی شهر سراب دوره»

  1. درود بر شما بعضی از مطالبت به دردم خورد برا پایان نامه
    تا حالا اطلاعات مفیدی رو نتونستم به دست بیارم

    پاسخ
  2. با سلام . من دیروز مطلبی درمورد طبیعت چگنی در گذشته نه چندان دور نوشتم چرا منتشر نمیکنید

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید