بنر هدر

جاهای دیدنی صفاشهر،صفاشهر بلندترین شهرستان فارس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

صفاشهر شهری است در بخش مرکزی شهرستان خرم‌بید استان فارس در جنوب ایران. صفاشهر در فاصله ۱۸۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد و از ترکیب ده بید و خرمی تشکیل شده‌است. صفاشهر بلندترین شهرستان فارس است وان را بام فارس می‌نامند. صفاشهر پنجمین شهر مرتفع ایران است. صفاشهر دارای آب‌وهوای سرد و خشک است. درفصول بهار و تابستان دارای اب وهوای معتدل و پاییز و زمستان سرداست. مردم صفاشهر همگی مسلمان شیعه هستند.

ازجمله اثارتاریخی این شهرمیتوان به قصربهرام گور، تل خاکی،چهارطاق ساسانی، کاروانسرای قاجار، کاروانسرای شاه عباس، مسجدجامع صفاشهر، قلعه وحمام گرگی، امام زاده شهدا (که به نگین صفاشهر معروف است و در مستند زیبای نفسهای بلند زمین ساخته آقای ولد بیگی این امامزاده به زیبایی به تصویر کشیده شده‌است) ، تل جنگی و تپه‌های تاریخی فرآب و خرمه که قدمت هزاران ساله دارند، تپه‌های تاریخی مشکان-قصر یعقوب، قلعه قدیمی پرواب (حسینقلی خان) قلعه ناصر آباد اشاره کرد.

جاهای تفریحی و تفرجگاه‌های شهر صفاشهر می‌توان به قصر یعقوب و کاریزک و و مناطق کوهستانی بکر این شهرستان (نظیر:بیدستان، باغ‌های گرگی، باغ‌های ملک آباد ،قصر یعقوب، کوه عزمت، کوه چنارو، کوه امری، کوه قارون. قلعه گرگی، غار دیو از دورهٔ ساسانیان، کاروانسرای شهید آباد، چشمه بناب، چشمه گردآب و تپه‌های باستانی خرمه، منزل قدیمی بامداد، خرسال، جنگل‌های بنه و پسته کوهی و…) و پارک سعدی و حافظ و پارک کوهستانی قادر آباد اشاره کرد.

جاهای دیدنی صفاشهر،صفاشهر بلندترین شهرستان فارس

جاذبه های طبیعی و دیدنی صفاشهر

تفرجگاه طبیعی بیدستان

تفرجگاه بیدستان یکی از مناطق دیدنی است که در 5 کیلومتری صفاشهر در دل کوه بیدستان قرار دارد و دارای ساختمان، چشمه، استخر و باغ است که از جمله نقاط دیدنی و زیبای شهرستان محسوب می شود.

مناطر طبیعی این تفرجگاه در فصل بهار و به ویژه اردیبهشت ماه جلوه های بسیار زیبایی از عظمت پروردگار را به نمایش می گذارد.

جاهای دیدنی صفاشهر،صفاشهر بلندترین شهرستان فارس

طبيعت خرمبيد

شهرستان زيبای خرم بيد، به مرکزيت صفا شهر در نيمه شمالی استان فارس، واقع شده که باتوجه به قرارگرفتن درمسير اصلی راه شيراز –اصفهان ازموقعيت خاصی برخوردار است.این شهرستان از شمال با شهرستان های ابرکوه (استان یزد) و شهرستان آباده، از شرق با شهرستان بوانات، از جنوب با شهرستان پاسارگاد و از غرب با شهرستان اقلید مرز مشترک دارد.
درکنار آثار تاریخی، طبیعتی زیبا وتفرجگاههای فراوان، ویژگی دیگر منطقه خرم بید، بشمار می‌رود.
خرم بید، در حال حاضر دارای حدود سیصد ابادی مسکون وغیر مسکون می‌باشد. خرم بید، از نظر جغرافیای تاریخی سده های اخیر، از دو بلوک مهم و پر رونق قنقری ومشهد مرغاب متشکل شده است.شهرستان خرم بید، با در برداشتن ۲۵۰ اثر تاریخی، یکی از باستانی ترین شهرهای ایران است.

اقامتگاه بومگردی علیزاده خرم بید

اقامتگاه بومگردی علیزاده در شهر خرم بید استان فارس قرار دارد. این اقامتگاه خانه ای سنتی است که با فراهم آوردن امکانات رفاهی بومی و سنتی پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی است.
خدمات اقامتگاه:
در حال حاضر ظرفیت این اقامتگاه ۳۰ نفر می باشد و دارای دو سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، حمام و آشپزخانه مجزاست.

جاهای دیدنی صفاشهر،صفاشهر بلندترین شهرستان فارسآدرس:فارس،شهرستان صفاشهر،شهر خرم بید

روستای گردشگری خورجان صفاشهر

این روستای ییلاقی و منحصر به فرد دارای جاذبه های منحصر به فرد توریستی و گردشگری می باشد.این روستا در بخش مشهدمرغاب واقع است.این روستا دارای باغات بسیار قدیمی، خانه های زیبا و درختان هزارساله و هم چنین چشمه ساران متعدد می باشد.از دیگر جاذبه های این روستا می توان به قنات سبزه پوش، استانه مبارک امامزاده سید محمد حسین اشاره کرد.

سرآسیاب قادرآباد صفاشهر

از دیگر مناطق گردشگری منحصر به فرد خرم بید می توان به منطقه نمونه گردشگری سرآسیاب قادرآباد که محیطی مناسب برای میهمانان و گردشگران می باشد،چشمه بناب که دارای جاذبه های ارزشمند توریستی در بخش مشهدمرغاب، تفرجگاه بیدستان ، سلسله کوه های چنارو، قدمگاه روستای دلونظر و از مناطق تاریخی می توان به پل های باستانی، قصر بهرام گور، قلعه گرگی، تاریخی آن می توان به‌ (روستای تاریخی مشکان، قاضیان، عباس آباد، مسجد جامع ) اشاره کرد.

اقامتگاه بومگردی فرواب پارس صفاشهر

فرواب پارس یکی از علمی ترین مجموعه های گردشگری و اقامتگاههای بوم گردی در ایران مرکزی است که در شمال فارس و شهر صفاشهر واقع گردیده است.اقامتگاه بومگردی فرواب پارس به مدیریت ایرانشناس، مورخ و پاسبان میراث فرهنگی و گردشگری، جابر حیدری فرد اداره میشود. استفاده از نیروهای متخصص و با تحصیلات عالیه مرتبط با موضوع فعالیت، موجب رشد روزافزون کیفیت خدمات و ویژگیهای علمی و تحقیقاتی مجموعه گردیده است. خدمات این مجموعه به صورت رزرو از قبل بوده و کیفیت بسیار مطلوبی دارد. مطالب ارائه شده در این مجموعه بر اساس تحقیقات علمی بوده و بسیار جذاب است. این مجموعه پیشگام معرفی دستکندهای شبکه ای، طبقاتی و چندمنطوره در ایران است و “دستکندشناسی” از برندهای مختص این مجموعه می باشد.

جاهای دیدنی صفاشهر،صفاشهر بلندترین شهرستان فارس

روستای قصر يعقوب

از روستاهای اطراف صفاشهر، که آب و هوای آن در بهار و تابستون معتدل و در پاییز و زمستان سرده. این روستا صدها چشمه طبیعی دارد که طبیعتی بکر و زیبا را ایجاد کرده است.مهم ترین چشمه آن چشمه مراد است که سرچشمه رودخانه این روستا است که این رودخانه در ادامه به سد سیوند میریزد.روستای قصر یعقوب، که پیشتر اتراق گاه عشایر بود، بیش از یکصد سال قدمت داره. آثار ارزشمند تاریخی اطراف روستا، قدمتی کهن تر از روستای فعلی دارند.

جاهای دیدنی صفاشهر،صفاشهر بلندترین شهرستان فارس

ناحیه ای که روستای قصر یعقوب در آن استقرار یافته در روزگاران گذشته یکی از نواحی آباد منطقه فارس بوده.در نزدیکی این روستا نیز امامزاده ابراهیم قرار دارد که معروف به امامزاده شهدا است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید