بنر هدر

جاهای دیدنی نوبران استان مرکزی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

نوبران شهری است در بخش نوبران شهرستان ساوه استان مرکزی ایران. محصول عمده آن غلات ، بنشن و سيب زمينی و ميوه‌های سردسيری و شغل مردم آن زراعت و قاليچه‌بافی و کارگری است. مزارع مادآباد، علی کوسج، مرسعلی بلاغی، دوقان، قره‌گل جزء اين قصبه‌است.روستای جلکبر يکی از روستاهای تابعه اين بخش می باشد.

اقتصاد منطقه بر مبنای کشاورزی است آب و هوای منطقه معتدل می باشد که از شمال با شهرستان زرندیه و استان زنجان و از غرب با استان همدان همسایه است روستای نوبران در سال 1372 با عنایت به مصوبه هیأت محترم نوبران به نقطه شهری تبدیل و شهرداری در آن تاسیس گردیده است.

نوبران مرکز بخش بوده و دارای طبیعتی زیبا با بیش از روستا می‌باشد که در فصل بهار و تابستان گردش گران زیادی از شهرهای اطراف بخصوص ساوه، تهران و قم از این منطقه بازدید می‌کنند. طبیعت کوهستانی و رودخانه مزلقان چای و اثار باستانی روستاهای اطراف جلوه خاصی به زیبایی این منطقه بخشیده است.

معرفی شهر نوبران و جاهای دیدنی آن

کشاورزی:

منطقه نوبران  در زمینه کشاورزی استعدادهای فراوانی دارد به طوری که در کشت گندم رتبه اول را در استان دارد و کشت جو و یونجه و کلزا نیز در منطقه به وفور می باشد در خصوص محصولات باغی در منطقه انگور تولید شده و در خصوص گردو و بادام نیز تولیدات کشاورزی حائز اهمیت در استان است و همچنین در کشت سیب زمینی هم دارای رتبه اول در استان می باشد

منطقه نوبران مستعد برای پرورش زنبور، دام و آبزی پروری می باشد.

تعداد زیاد قنوات پر آب در منطقه به چشم می خورد  و دارای حدوداً 30 رشته قنات بزرگ و کوچک می باشد و در وسط شهر قناتی بزرگ با آبدهی 120 لیتر در ثانیه به نام کبیره خاتون به طول 4 کیلومتر دارای حدوداً 60حلقه چاه که آخرین چاه قنات 75 متر می باشد وجود دارد.

رودخانه دائمی مزلقانچای نیز از مولفه های طبیعی منطقه می باشد منطقه تفریحی طبیعی سنگستان با داشتن چند طبیعت در کنار هم (رودخانه،جنگل،کوه) و حاشیه های رودخانه مزلقانچای و روستاهای اطراف دارای چشم اندازهای زیبا است.

صنعت:

در جنوب شهر نوبران شهرک صنعتی نوبران با دارا بودن صنایع شیمیایی- مواد غذایی- قطعات خودرو و غیره استقرار دارد که با توجه به حمایتهای دولت محترم از بخش خصوص انشاءالله شاهد رونق شهرک صنعتی خواهیم بود .

تعدادی کارخانه در زمینه های تولید گچ و ماسه و سموم دفع آفات کشاورزی و … نیز در منطقه نوبران (خارج از شهرک صنعتی) استقرار دارند.

پیشینه تاریخی :

منطفه نوبران از پیشینه تاریخی برخوردار است که در اقوال گذشتگان عنوان شده است منطقه نوبران در مسیر راههای بزرگ از جمله جاده ابریشم و شاهراه قدیمی قرار داشته و به همین دلیل نام قدیم نوبران راهروان بوده است و آثار باقی مانده از قبر ابوعبیده جراح یکی از فرماندهان سپاه اسلام در تپه های قدیمی جنب شهرک صنعتی مبین این امر می باشد.

بخش نوبران از اولین بخشهایی است که در تقسیمات کشوری مطرح و مصوب شده است و بخشداری نوبران دومین بخش وزارت کشور ایران می باشد و قدمت بخشداری نوبران بیش از 80 سال است. در زمان ناصرالدین شاه نوبران علاوه بر چاپارخانه دارای تلگرافخانه بوده و از آن در سفرنامه ناصرالدین شاه به عتبات عالیات ذکر گردیده است به طوری که ناصرالدین شاه عنوان کرده از تلگرافخانه نوبران با تهران تماس داشته است.

امامزادگان عادل و صالح در نوبران- شاهزاده مسلم در کوهی به همین نام- امامزاده روستای فستق- امامزاده صالح روستای ینگی قلعه از فرزندان معصومین مدفون در منطقه است.

صنایع دستی نوبران:

در نوبران قدیم صنایع دستی فراوان به چشم می خورد:

بافت انواع قالی ، جاجیم ،گلیم ،گیوه بافی،کلجه ،ترمه ،تولید ادوات کشاورزی شامل خیش،داس، ماله کشاورزی ،تخماغ ،بیلهای مخصوص،آهنگری، ساخت دربهای چوبی و پنجره های مشبک را می توان بخشی از صنایع دستی منطقه نام برد.

غذاهای محلی:

در نوبران انواع غذاهای محلی خاص را می توان نام برد که عمده آنها انواع غذاهای فرآوری شده از گندم از قبیل ترخینه، آش شییربلغور(سوت یارما)،آش بلغور،آش ترشی،کپمه،چالما،نان سبزی،نان سیب زمینی و … مشاهده می گردد که در کنار غذاهای امروزی کمابیش توسط بانوان تهیه می شود.

سوغات شهر نوبران:

در شهر نوبران گردو،بادام،کشمش،شیره انگور،آبغوره،باسلوق،قاووت، انواع نان محلی به عنوان سوغات به وفور یافت می شود.

تعداد روستاهای بخش نوبران :تعداد روستاهای بخش نوبران حدوداً 70روستا می باشد که از این تعداد 30 روستا دارای دهیاری می باشد.وجود امکانات نسبی رفاهی از قبیل آب و برق و تلفن و گاز در شهر نوبران موجب گردیده است که در چند سال اخیر شاهد مهاجرت از شهرهای بزرگ به شهر نوبران باشیم.

مدارس شهر نوبران در مقاطع تحصیلی مختلف در دو بخش دخترانه و پسرانه و به صورت شبانه روزی فعال است.

پارکهای شهداء،ملت و دریاچه سد خاکی و آبشار با داشتن امکانات تفریحی کودکان،فضای سبز،سرویسهای بهداشتی،لوازم و وسایل ورزشی منصوب توسط شهرداری موردتوجه مردم می باشد.

پل نوبران

اين پل در ۵ کيلومتری غرب بخش نوبران – از توابع استان مرکزی – بر روی يکی از شاخته های رودخانه قره سو (رود ساوه) و در مسير جاده کاروان رو نوبران به سمت همدان واقع گرديده و احتمال می رود که از آثار دور صفوی باشد.

رودخانه مزلقان

رودخانه مَزلَقان یا مزدقان یکی از رودخانه‌های استان مرکزی است که از کوه‌های قاراغان سرچشمه گرفته و در بخش نوبران شهرستان ساوه جریان دارد.

معرفی شهر نوبران و جاهای دیدنی آن

این رودخانه یکی از ریزابه‌های رودخانه قره چای است و در حوضه آبریز حوض سلطان قم واقع شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید