بنر هدر

جاهای دیدنی هادی شهر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

هادی شهر یکی از شهرهای استان مازندران و مرکز بخش رودبست از توابع شهرستان بابلسر می باشد. این شهر که از سال ۱۳۸۱ با نام کلّه بست تأسیس شده بود، در سال ۱۳۹۲ با تجمیع دو روستای میربازار و کِیخامحله به «هادی شهر» تغییر نام داد.

کله بست و میربازار دارای قدمت تاریخی زیادی می باشند. بر اساس گفته های سالخوردگان این منطقه، کله بست به عنوان منطقه ای سرسبز و جنگلی محل سکونت اعیان و خانواده های کلان بوده است، و در طی زمان از «کلان بست» به کله بست تغییر نام داد.اسم دیگر کله بست، «کیله بست» بوده است؛ کیله به معنای جوی کوچک می باشد و وجه تسمیه آن به این صورت است که رودخانه ای از وسط محل می گذشت و این منطقه را آبیاری می نمود و به همین خاطر این روستا به کیله بست معروف شد و بعد از گذشت زمان برای تلفظ بهتر به کله بست تغییر پیدا کرد.

جاهای دیدنی هادی شهر

«میر» که در نامگذاری بعضی از روستاها و اماکن مازندران به کار رفته است مخفف کلمه ی امیر بوده است و از طرفی لقب حضرت علی (ع) نیز به شمار می رود. از آنجایی که در این منطقه بازاری به صورت هفتگی در روزهای سه شنبه برگزار می شود، نام میربازار یا امیر بازار بر این محل نهاده شد.

کیخامحله روستایی است که از شرق با کله بست ارتباط دارد و از سمت غرب به جاده مواصلاتی آمل به بابلسر (اجاکسر) منتهی می‎شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید