دیدنی های آق قلا گلستان| بهترین جاذبه های گردشگری آق قلا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

از دیدنی‌های طبیعی آق قلا می‌توان به تالاب اینچه که در ۲۳ کیلومتری شمال شهرستان آق قلا قرار دارد، اشاره کرد. در قسمت غرب تالاب، گلفشان اینچه قرار دارد که از جذابیت توریستی بالایی برخوردار است.این تالاب محل زیست پرندگان مهاجر گوناگونی چون فلامینگوها، قوها، غازها، حواصیل و… است.

از ماهيان اين تالاب‏ها نيز مي‏توان به کولی، اورنج، سيم پرک و شيشه ماهی اشاره کرد که فصل صيد آن طبق مجوز اداره محيط زيست گنبد از ۱۵ ارديبهشت تا ۱۵ اسفندماه هر سال مي‏باشد. از آنجا که اين مجموعه تالاب‏ها و مرداب‏ها دارای راه‏های دسترسی، محوطه‏ های اطراق، چشم‏اندازهای دشتی، مرغزارهاي وسيع و پرندگان بومی و مهاجر، همچنين استفاده‏های طبی مي‏باشند، قابلت‏های فوق‏العاده‏ ای را برای ايجاد يک کانون تويستی فراهم مي‏کنند.

سد وشمگیر در فاصلهٔ ۶۲ کیلومتری شمال شرق گرگان و در محلی بنام سنگر سوار بر روی رودخانهٔ گرگان احداث شده است. فاصله آن تا ساحل دریای خزر ۷۰ کیلومتر و تا مرز بین ایران و ترکمنستان ۲۴ کیلومتر است .این سد دارای یک مخزن اصلی با طراحی اولیه ۶۰ میلیون مترمکعب و سه منبع ذخیره است که ذخیره اول با ظرفیت ۱۸ میلیون مترمکعب، همزمان با احداث سد، تعبیه و ساخته شده است و ذخیره دوم با ظرفیت ۱۲ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۶۳ احداث و ذخیره سوم با ظرفیت ۶ میلیون مترمکعب است. هدف اولیه احداث سد، تنظیم و تقسیم ۳۲۵ میلیون مترمکعب آب زراعی سالانه برای آبیاری ۲۵۰۰۰ هکتار اراضی تحت کشت است.

پل تاریخی آق قلا

از دیگر دیدنی های این استان پل تاریخی آق قلا می باشد که در حدود ۱۸ کيلومتری شمال گرگان واقع گرديده و از آثار دوره صفوی است که در دوره اخير تعميرات و مرمت هايی در آن صورت گرفته و اکنون نيز مورد استفاده است.  این پل تاریخی دارای تزیینات آجری زیبایی است و به‌عنوان یکی از بی نظیرترین آثار تاریخی ایران در گرگان شناخته می‌شود.

سبک معماری خاص و هوشمندانه این پل تاریخی، از ویژگی های منحصر به فرد پل تاریخی آق قلاست، بنای آن در دوران شکوفایی هنر آجرکاری در ایران آغاز شده . قدمت و اهمیت تاریخی و فرهنگی این پل باعث شده که این اثر تاریخی در ردیف یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کشور قرار بگیرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید